Amoghasiddhi

Amoghasiddhi

Amoghasiddhi (skr. = „Niezawodna moc”; tyb. don-yod grub-pa = „Wypełniający cele”) jest jednym z pięciu Dhjanibuddów (skr. Dhyanibuddha).

Amoghasiddhi jest Buddą związanym z kierunkiem północnym i w ikonografii przedstawiany jest w kolorze zielonym. Jak wszyscy pozostali Dhjanibuddowie, ma przypisaną mentalną truciznę, z której uwalnia praktykującego. Tą trucizną jest zazdrość, którą Amoghasiddhi przekształca w Mądrość skutecznego działania. Jego prawa dłoń jest ułożona w mudrze nieustraszoności, która jest istotna w każdym aspekcie życia, szczególnie duchowego. Ta mudra symbolizuje również ochronę, potrzebną nie tylko przed zagrożeniami zewnętrznymi, ale także przed naszymi własnymi słabościami. Ignorancja i pomieszanie mogą w różnorodny sposób wpływać na naszą percepcję, prowadząc do realizacji naszych egoistycznych pragnień. To uniemożliwia dostrzeganie prawdy, która mogłaby przynosić korzyści innym. W związku z tym, Amoghasiddhi pełni rolę przewodnika, który prowadzi nas na ścieżkę bodhisattwy, obdarzając nieustraszonością i oferując ochronę przed przeciwnościami. Jego mantra brzmi „OM AMOGHASIDDHI AH”.

Powiązania z różnymi systemami klasyfikacji

Amoghasiddhi należy do rodziny aktywności (skr. karma), która odpowiada za wpływanie na innych oraz na samego siebie.

Zgodnie z Guhyasamaja Tantra, reprezentuje on czwartą skandhę, czyli skandhę formy (skr.: vaasana, samskaara; paali: sankhaara; tyb. 'du-byed).

Wśród pięciu żywiołów (ziemia, woda, ogień, wiatr, przestrzeń) Amoghasiddhi jest związany z żywiołem wiatru.

W kontekście pięciu zmysłów (wzrok, słuch, węch, smak, dotyk), Amoghasiddhi odpowiada zmysłowi smaku.

W obrębie 19 praktyk związanych z ślubowaniami wadżrajany (skr. samaya; tyb. dam-tshig), dwie są powiązane z Mądrością skutecznego działania, którą reprezentuje Amoghasiddhi:

  • a. składanie ofiar. W tradycji nyingmy praktyka ta dzieli się na składanie ofiar i składanie ofiar z tormy (tyb. gtor-ma),
  • b. dotrzymywanie ślubowań. W nyingmie mówi się o angażowaniu się w usuwanie cierpienia i wspieraniu dobrych cech u innych istot.

Rodzina Karmy w sytuacjach codziennych

Kiedy aktywność buddy Amoghasiddhi jest przyćmiona, nasze działania mogą stać się jednostronne – podobnie jak wiatr, który zawsze wieje w jedną stronę. W takim przypadku możemy obwiniać świat za to, że nie odpowiada naszym oczekiwaniom, że nie ma tych samych celów co my. Natomiast Mądrość skutecznego działania umożliwia szybkie dostrzeganie potencjałów w otoczeniu i podejmowanie odpowiednich działań. Często zdarza się również, że zauważamy, jak ktoś osiąga coś, co nas imponuje. Gdy aspekt Karmy w naszym umyśle jest przyćmiony, możemy odczuwać zazdrość, co prowadzi do przeszkadzania osobie, która osiągnęła ten cel, zamiast dążyć do jego realizacji samodzielnie. Oczyszczając aspekt Karmy, możemy sami osiągnąć pozytywne cechy, które wcześniej budziły w nas zazdrość.

Może również zdarzyć się, że ktoś obsesyjnie angażuje się w pewne działania, np. staje się pracoholikiem. Taka osoba fiksuje się na zadaniach, które straciły już na aktualności i nie odpowiadają jej bieżącej sytuacji. Na przykład, ktoś wykonał wszystkie zadania na dany dzień, a mimo to pozostaje w pracy kilka dodatkowych godzin, zajmując się obowiązkami, które nie należą do niego lub przekraczają jego zakres działań. Następnego dnia okazuje się, że większość zrealizowanych zadań była niepotrzebna, a dodatkowo zaniedbał rodzinę i inne ważne obowiązki, o których zapomniał w tym obsesyjnym stanie. Oczyszczenie sfery Karmy oraz rozwój Mądrości skutecznego działania pozwalają na wykonywanie właściwych działań we właściwym czasie.

Słowo „Karma” w nazwie Rodziny Aktywności nie odnosi się do prawa karmy, lecz do działania.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Five Buddha-Family Traits in Daily Life: Gelug Anuttarayoga Tantra and Karma Kagyu Mahamudra Presentations, Alexander Berzin, February 2003

Przeczytaj u przyjaciół: