Amnesia: A Machine for Pigs

Amnesia: A Machine for Pigs

Amnesia: A Machine for Pigs to gra przygodowa z elementami survival horror, stworzona przez The Chinese Room we współpracy z Frictional Games. Jej premiera miała miejsce 10 września 2013 roku na komputery osobiste. Tytuł ten jest duchowym następcą gry Amnesia: Mroczny obłęd, wyprodukowanej przez Frictional Games. Chociaż dzieje się w tym samym uniwersum, przedstawia odmienną fabułę z nowymi postaciami.

Gra została pozytywnie odebrana przez krytyków, uzyskując średnią ocen 71,57% w serwisie GameRankings oraz 72/100 w Metacritic. Doceniono jej fabułę, oprawę audiowizualną oraz projekt poziomów, natomiast jako główne mankamenty wskazano usunięcie wielu elementów rozgrywki z poprzedniej części oraz mniejszy poziom strachu.

Fabuła

Akcja gry odbywa się w 1899 roku (sześćdziesiąt lat po wydarzeniach z Mrocznego obłędu) w Londynie, w czasach epoki wiktoriańskiej. Gracz wciela się w Oswalda Mandusa, bogatego przemysłowca, który po powrocie z tragicznej wyprawy do Meksyku zapada na gorączkę i doświadcza snów o tajemniczej machinie. Po kilku miesiącach odzyskuje przytomność i słyszy dźwięk silnika, który zapowiada aktywację maszyny. Głos z telefonu informuje go, że jego dzieci zostały uwięzione w zalanej wodą części maszyny przez sabotażystę. Gracz musi zejść w głąb maszyny, aby je uratować, zbierając notatki i unikając zmutowanych stworzeń błąkających się po korytarzach. Po uruchomieniu mechanizmu, Oswald traci przytomność. Głos ujawnia mu, że to on był sabotażystą, miał wizje przyszłości pełnej wojen i cierpienia, stworzył maszynę i zabił własne dzieci, aby oszczędzić im życia w takich czasach. Uciekając na powierzchnię, dowiaduje się, że celem maszyny jest „oczyszczenie świata”. Dziwne istoty krążą po ulicach Londynu, porywając ludzi. Zdeterminowany, by zakończyć to szaleństwo, gracz wraca do maszyny, aby ponownie stać się sabotażystą. Gdy zbliża się do serca mechanizmu, maszyna stara się go przekonać, że jest jego przyjacielem i jedynym rozwiązaniem na nadchodzące zło. Ostatecznie maszyna zostaje wyłączona.

Rozgrywka

A Machine for Pigs to gra przygodowa z elementami survival horroru, rozgrywana z perspektywy pierwszej osoby. Projekty poziomów różnią się od tych w Mrocznym obłędzie, wprowadzając tereny zewnętrzne oraz większe obszary rozgrywki. Sztuczna inteligencja przeciwników została zmodyfikowana, aby gracz nie mógł przewidywać ich zachowań, opierając się na doświadczeniach z poprzedniej części. Gracz nie ma możliwości walki z wrogami. Zredukowano menu ekwipunku, zlikwidowano konieczność szukania paliwa do lampy oraz system poczytalności bohatera. Interakcja ze środowiskiem gry została ograniczona.

Tworzenie

W 2010 roku, po premierze Mrocznego obłędu, zespół Frictional Games pragnął rozwijać serię Amnesia, jednak brakowało im na to czasu. Na GDC Europe 2011 nawiązali kontakt z Danem Pinchbeckiem z The Chinese Room, co zapoczątkowało rozmowy o nowym projekcie. Prace nad grą wystartowały w grudniu 2011 roku w studiu The Chinese Room, a Frictional Games pełniło rolę finansującą oraz producenta wykonawczego. Twórcy ogłosili, że część mechanik znanych z Mrocznego obłędu została usunięta, dodając z kolei nowe, aby zapewnić świeże doświadczenia graczom zaznajomionym z wcześniejszą odsłoną. Zapewniono jednak, że główne założenia rozgrywki pozostaną niezmienne. 14 czerwca 2012 roku opublikowano pierwszy zwiastun, a na Halloween tego samego roku drugi. Studio The Chinese Room zakończyło produkcję w lutym 2013 roku, oddając finalną wersję gry do testowania, optymalizacji i lokalizacji na dziewięć języków przez Frictional Games.

Ścieżka dźwiękowa

Muzyka do gry została skomponowana przez Jessicę Curry. W maju 2013 roku opublikowano pierwszy utwór zatytułowany „Mors Praematura”. Cały album zawiera 51 utworów, a jego premiera miała miejsce 10 września 2013 roku, równocześnie z premierą gry na platformie Bandcamp.

Wydanie

Gra pierwotnie miała być wydana w czwartym kwartale 2012 roku, jednak autorzy postanowili opóźnić premierę, aby dopracować produkt i spełnić oczekiwania graczy. W lutym 2013 roku Frictional Games ogłosiło, że premiera planowana jest na drugi kwartał 2013 roku, ale termin znów został przesunięty. Wyjaśniono, że początkowo A Machine for Pigs miała być krótką, eksperymentalną grą osadzoną w uniwersum Amnesia, ale przekształciła się w pełnoprawną produkcję. W czerwcu 2013 roku Jens Nilsson na forum Frictional Games poinformował, że gra została ponownie opóźniona, a premiera została zaplanowana na koniec lata. Ostatecznie zadebiutowała 10 września 2013 roku w cyfrowych serwisach dystrybucji dla systemów Windows, OS X i Linux.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona internetowa (ang.)

Amnesia: The Dark Descent Wiki (ang.)

Oficjalna strona gry Amnesia: Mroczny obłęd (ang. • niem. • hiszp. • fr. • wł.)

Przeczytaj u przyjaciół: