Amfitrion

Amfitrion (gr. Ἀμφιτρύων Amphitrýōn, łac. Amphitryon) to postać z mitologii greckiej, który był królewiczem oraz władcą Tyrynsu i Teb.

W mitologii

Był on wnukiem herosa Perseusza, synem króla Tyrynsu Alkajosa oraz Astydamei. W młodości brał udział w wojnie swojego stryja Elektryona, króla Myken, przeciwko pretendentowi Pterelaosowi, który był jego stryjecznym wnukiem. W niezwykłych okolicznościach stał się mężem córki stryja – Alkmeny.

Synowie Pterelaosa wraz z Tafijczykami zaatakowali Mykeny, i chociaż zostali odparci, zdołali porwać stada bydła. Wyruszając w celu odzyskania skradzionych zwierząt, Elektryon tymczasowo powierzył rządy Amfitrionowi, który jednak wcześniej odzyskał bydło, płacąc haracz królowi Elidy – Poliksenosowi. Gdy później doszło do sporu z niezadowolonym stryjem, Amfitrion, rzucając pałką, przypadkowo zabił go.

Sytuację wykorzystał inny stryj, władca Argos Stenelos, który, oskarżając Amfitriona o przestępstwo krwi, skazał go na wygnanie. Razem z Alkmeną musiał schronić się w Tebach u swojego wuja, króla Kreona. Kreon obiecał pomoc, ale postawił warunek, aby Amfitrion uwolnił jego ziemie od lisa, który je pustoszył. Amfitrion prosił bogów o psa z Krety, który był jedynym, który mógł schwytać tego dokuczliwego zwierzęcia. Pożarliwy pościg trwał, aż Zeus przemienił oba zwierzęta w kamienne posągi.

Przed ślubem Alkmena postawiła Amfitrionowi warunek, aby pomścił śmierć jej ośmiu braci, którzy polegli w walce z Tafijczykami. Posłuszny jej prośbie, Amfitrion wyruszył na kolejną wyprawę, w wyniku której spustoszył wyspę Tafos, jednak samo miasto okazało się niezdobytą twierdzą – zgodnie z przepowiednią, że nie zostanie zdobyte za życia Pterelaosa, co było uzależnione od jego złotego włosa. Zakochana w Amfitrionie Komajto (córka króla) obcięła ten feralny włos, a gdy Pterelaos zmarł, Amfitrion bez trudu zdobył miasto, plądrując je, a Komajto skazując na śmierć.

Heraklesa. Dowiedziawszy się o niewierności Alkmeny od Tejrezjasza, Amfitrion początkowo planował ją ukarać, ale powstrzymał go przed tym sam Zeus. Wówczas król zajął się wychowaniem przyszłego herosa. Jego biologicznym synem był natomiast urodzony po ślubie z Alkmeną przyrodni brat herosa – Ifikles. W niektórych wersjach mitu mówi się, że to nie zła Hera, lecz sam król wpuścił do sypialni synów dwa węże, aby sprawdzić, który z chłopców jest jego potomkiem.

W tradycji kultury europejskiej

Postać Amfitriona w powszechnej tradycji stała się symbolem gościnności. Zapożyczone z francuskiego imię „amfitrion” przyjęło się na określenie gościnnego pana domu, który szczodrze przyjmuje gości lub jest fundatorem przyjęcia. Pochodzi ono z komedii Moliera pt. „Amphitryon” (1668), która bazuje na wcześniejszej sztuce Plauta. W tej komedii niejasną sytuację rozstrzyga stwierdzenie: „Prawdziwym Amfitrionem jest ten, kto zaprasza na obiad”. Amfitrion pojawia się także jako bohater komicznej sztuki Johna Drydena (1690), wzbogaconej muzyką Henry’ego Purcella, oraz tragikomedii Heinricha von Kleista (1805-07). Na dziele Moliera oparty jest także utwór komiczny „Amphitryon” (1786) autorstwa André Ernest Modeste Grétry.

W dramacie „Amfitrion 38” (1929) Jean Giraudoux swobodnie przetworzył ten mit. W literaturze współczesnej Amfitrion występuje jako jedna z postaci w powieści Heros powinien być jeden autorstwa zespołu pisarzy-fantastów znanych jako Henry Lion Oldi.

Przypisy

Bibliografia

Pierre Grimal: Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Wrocław: Ossolineum, 1987, ISBN 83-040-1069-0.

Krystyna Kreyser: Śladami mitów starożytnej Grecji i Rzymu. Warszawa: LSW, 1992, ISBN 83-205-4167-0

Michał Pietrzykowski: Mitologia starożytnej Grecji. Warszawa: WAiF, 1979, ISBN 83-221-0111-2

Przeczytaj u przyjaciół: