Amerykański system edukacyjny w polskich szkołach średnich

Amerykański system edukacyjny w polskich szkołach średnich

Alternatywny system edukacyjny w polskich szkołach średnich oparty jest na modelu „Core curriculum”, który funkcjonuje w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Jego innowacje mają na celu podniesienie poziomu kształcenia oraz zindywidualizowanie procesu nauczania, uwzględniając osobiste predyspozycje uczniów oraz ich przyszłe plany. System ten uzyskał zatwierdzenie od Ministerstwa Edukacji Narodowej decyzją DKO-723-101/93.

Opis systemu

Rok szkolny jest podzielony na trymestry. W liceach ogólnokształcących, które mają trzyletni cykl kształcenia, zostało wydzielonych łącznie 8 trymestrów (ostatni jest nieco dłuższy). W tym systemie nie istnieją klasy w tradycyjnym sensie. Przedmioty są realizowane w formie tzw. kursów. Liczba dostępnych kursów jest uzależniona od ramowego planu nauczania. Zamiast tradycyjnych ocen, uczniowie zdobywają punkty, które na koniec trymestru są przeliczane na oceny według ustalonej skali procentowej. Każdemu kursowi przypisana jest określona liczba punktów do zdobycia (zwykle 100 pkt). Ostateczna ocena roczna oraz końcowa są obliczane na podstawie średniej arytmetycznej punktów uzyskanych z poszczególnych kursów.

System dydaktyczny składa się zazwyczaj z trzech elementów: programu podstawowego, programu specjalizacji oraz dodatkowych kursów do wyboru.

Polskie szkoły średnie o systemie amerykańskim

  • IV Liceum Ogólnokształcące im. kpt. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego w Zielonej Górze
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Gorzowie Wielkopolskim
  • Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Strzelcach Opolskich

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: