America’s Army
America’s Army to taktyczna gra FPS, stworzona przez Armię Stanów Zjednoczonych, która odzwierciedla aktualną sytuację oraz wygląd amerykańskich sił zbrojnych.
Pierwsza edycja gry zadebiutowała 4 lipca 2002 roku. Jest to swoisty przewodnik dla potencjalnych rekrutów, którego celem jest zachęcenie do wstąpienia do wojska amerykańskiego. Gra została opracowana na silniku Unreal i zawiera symulator zjawisk fizycznych znany jako Karma.
Wydania
America’s Army jest dostępna bezpłatnie w wersji na PC. Gra została również wydana jako komercyjne tytuły, w których zasady rozgrywki zostały zmienione, na konsole takie jak PlayStation 2, Xbox, Xbox 360, telefony komórkowe oraz automaty. Silnik wersji na komputery osobiste jest wykorzystywany również w celach wojskowych, w ramach szkolenia i treningu żołnierzy US Army.
Od wersji 2.0 wprowadzono nowe mapy, zwane misjami Special Forces, w których gracze mogą wcielić się w żołnierzy jednostek specjalnych.
Obecnie gra nie jest już rozwijana na platformy Linux oraz Macintosh (ostatnia wersja to 2.5), a także na Windows (ostatnia wersja to 2.8.5). 18 grudnia 2011 roku nastąpiło wyłączenie systemów autoryzacji oraz statystyk. Mimo to gra jest wciąż dostępna, a rozgrywka odbywa się w trybie Free-Play, bez naliczania punktów honoru.
Rozgrywka
Jedną z kluczowych wartości, które wyznaje US Army, jest honor. W grze honor manifestuje się w postaci punktów honoru, które zdobywamy grając na oficjalnych serwerach. Najniższa wartość tego wskaźnika to 1, a najwyższa to 99. Nowi gracze rozpoczynają z poziomem honoru równym 10. Każdy poziom honoru składa się z kilkuset lub kilku tysięcy punktów. Punkty honoru wzrastają lub maleją w zależności od działań gracza w trakcie rozgrywki. Gracz z najwyższym honorem w drużynie ma większą szansę na zdobycie preferowanej broni, chociaż liczba punktów zdobytych w meczu również odgrywa istotną rolę.
Możliwość śledzenia szczegółowych statystyk, takich jak stosunek zabójstw do śmierci oraz liczba godzin spędzonych na serwerach, jest dostępna po zalogowaniu się na swoje konto na oficjalnej stronie oraz, od wersji 3.0, na ekranie tytułowym gry.
America’s Army 3
17 czerwca 2009 roku zadebiutowała kolejna wersja America’s Army, oznaczona numerem 3.0. Ta edycja, zbudowana od podstaw na silniku Unreal 3, ma na celu rekrutację amerykańskiej młodzieży do Armii Stanów Zjednoczonych. Gra oferuje nową grafikę, realistyczne odwzorowanie fizyki i dźwięku, a także klienta VOIP (Teamspeak 3). Bezpośrednio po premierze AA 3.0, normalna rozgrywka była prawie niemożliwa z powodu ogromnego zainteresowania, co spowodowało przeciążenie serwerów autoryzacyjnych i ujawnienie błędów w grze. Zaskoczeniem było również zamknięcie studia deweloperskiego w Emeryville w Kalifornii, co skutkowało zwolnieniem niemal wszystkich projektantów. Ich obowiązki przejęli wojskowi pracownicy Redstone Arsenal w Alabamie. Obecnie trwają intensywne prace nad poprawą błędów oraz optymalizacją kodu, aby umożliwić graczom bezproblemową rozrywkę w trybie sieciowym. Obecna wersja trzeciej części oficjalnej gry Armii USA to 3.2.
America’s Army i rekordy Guinnessa
W 2009 roku w Gamers Bible, znanej jako Księga Rekordów Guinnessa poświęcona grom komputerowym, America’s Army zdobyła pięć rekordów:
- największa wirtualna armia
- najchętniej ściągana gra wojenna
- największy przenośny symulator
- najwięcej spędzonych przez graczy godzin przy strzelance sieciowej
- pierwsza militarna strona, która wspiera grę komputerową