American Motors

American Motors Corporation (AMC)

American Motors Corporation (AMC) to niegdyś amerykański koncern i producent samochodów, który istniał w latach 1954–1988. Siedziba firmy znajdowała się w Southfield. W trakcie swojej działalności AMC produkowało pojazdy pod markami Hudson, Nash, Rambler oraz AMC. Na zakończenie działalności koncern ten był częścią grupy Chrysler Corporation.

Struktura koncernu

Marki

AMC – amerykańska marka samochodów, która funkcjonowała w latach 1966–1988.

Jeep – amerykańska marka samochodów terenowych, obecna na rynku od 1953 roku, będąca częścią koncernu w latach 1970–1988.

Zlikwidowane lub sprzedane

Hudson – amerykańska marka samochodów, działająca w latach 1909–1957.

Nash – amerykańska marka samochodów, istniejąca od 1916 do 1957 roku.

Rambler – amerykańska marka samochodów, która produkowała pojazdy od 1904 do 1983 roku.

AM General – amerykański producent pojazdów specjalistycznych, działający od 1971 roku, sprzedany LTV Corp. w 1983 roku.

Historia

Początki

W 1897 roku Thomas Jeffery stworzył swój pierwszy prototyp. W 1900 roku zakupił dawną fabrykę rowerów Sterling w Kenoshie, Wisconsin, aby produkować samochody pod marką Rambler. Produkcja pierwszych ramblerów rozpoczęła się w marcu 1902 roku, co czyni je drugim masowo produkowanym samochodem w USA, z rocznym nakładem przekraczającym 1500 egzemplarzy – rok po Oldsmobile i rok przed Fordem.

Po śmierci Jeffery’ego w 1910 roku, jego syn, Charles Jeffery, objął kontrolę nad firmą i w 1914 roku zmienił nazwę samochodu na Jeffery. W 1916 roku przedsiębiorstwo zostało nabyte przez Charlesa Williamsa Nasha, co doprowadziło do powstania spółki Nash Motors. W 1937 roku Nash połączył się z firmą Kelvinator, tworząc Nash-Kelvinator.

Powstanie American Motors

1 maja 1954 roku nastąpiła fuzja Nash-Kelvinator z Hudson Motor Car Company, co zaowocowało powstaniem American Motors Corporation. George Mason, ówczesny dyrektor generalny Nash, uważał, że aby niezależni producenci mogli przetrwać na rynku, muszą połączyć siły i stworzyć jedną dużą korporację zdolną do rywalizacji z „wielką trójką” – General Motors, Fordem i Chryslerem. Fuzja ta była największa w historii do tamtego momentu, o wartości bliskiej 200 milionom dolarów. Mason planował również włączenie producentów Studebaker i Packard, jednak ostatecznie te firmy nie zdecydowały się na współpracę.

W tym samym roku Packard Motor Car Company nabyło Studebaker. Korporacja Studebaker-Packard współpracowała z American Motors przez około dwa lata, dostarczając silniki. W 1956 roku współpraca została zakończona z powodu zaprzestania produkcji przez Packarda. George Mason zmarł w 1954 roku, a jego następcą został George W. Romney.

Od tego momentu AMC musiało działać samodzielnie. Na koniec 1957 roku zlikwidowano oddziały Hudson i Nash, a produkcja samochodów pod tymi markami została wstrzymana. Wprowadzono nowy oddział i markę Rambler, która wcześniej była nazwą tańszej linii modeli Nash. Od 1966 roku część pojazdów zaczęto sprzedawać pod marką American Motors (AMC). W 1970 roku zlikwidowano markę Rambler, a wszystkie produkty pozostały w ofercie jako AMC. W 1966 roku Studebaker-Packard zakończyło działalność, pozostawiając na rynku jedynie Wielką Trójkę i AMC. W latach 1983-1984 AMC nawiązało współpracę z BAIC Group, tworząc jedną z pierwszych joint venture w Chinach – Beijing Jeep.

Likwidacja i przekształcenie

2 marca 1987 roku American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation. Marka przestała istnieć, a jedyny dotychczasowy model, AMC Eagle w wersji Wagon, był produkowany przez kolejny rok pod marką Eagle jako Eagle Wagon.

Modele samochodów

Historyczne (Hudson)

  • Wasp (1954–1956)
  • Hornet (1954–1957)

Historyczne (Nash)

  • Rambler (1950 – 1955)
  • Statesman (1950 – 1956)
  • Ambassador (1927 – 1957)
  • Metropolitan (1954 – 1962)

Historyczne (Rambler)

  • Six (1956 – 1960)
  • V8 (1956 – 1960)
  • Rebel (1957 – 1960)
  • Ambassador (1958 – 1966)
  • Classic (1961 – 1966)
  • Marlin (1965 – 1966)
  • Rebel (1966 – 1967)
  • American (1958 – 1969)

Historyczne (AMC)

  • Amitron (1967)
  • Marlin (1966 – 1967)
  • Rebel (1967 – 1970)
  • AMX (1968 – 1970)
  • Ambassador (1966 – 1974)
  • Javelin (1968 – 1974)
  • Hornet (1970 – 1977)
  • Gremlin (1970 – 1978)
  • Matador (1971 – 1978)
  • Matador Coupe (1974 – 1978)
  • Pacer (1975 – 1980)
  • Concord (1977 – 1983)
  • Spirit (1979 – 1983)
  • Eagle (1980 – 1988)

Przypisy

Bibliografia

J. „Kelly” Flory: American Cars, 1946–1959: Every Model, Year by Year. McFarland & Company, 2008. ISBN 978-0-7864-3229-5. (ang.)

J. „Kelly” Flory: American Cars, 1960–1972: Every Model, Year by Year. McFarland & Company, 2004. ISBN 978-0-7864-1273-0. (ang.)

Linki zewnętrzne

Motorbase – American Motors Corporation. motorbase.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-01-05)].

American Motors Corporation – brief history. 4wheelz.net. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-02-08)].

The International American Motors Owners Association

National AMC Rambler Car Club

American Motors Forum. amcforum.net. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-03-10)].

Przeczytaj u przyjaciół: