American Motors Corporation (AMC)
American Motors Corporation (AMC) to niegdyś amerykański koncern i producent samochodów, który istniał w latach 1954–1988. Siedziba firmy znajdowała się w Southfield. W trakcie swojej działalności AMC produkowało pojazdy pod markami Hudson, Nash, Rambler oraz AMC. Na zakończenie działalności koncern ten był częścią grupy Chrysler Corporation.
Struktura koncernu
Marki
AMC – amerykańska marka samochodów, która funkcjonowała w latach 1966–1988.
Jeep – amerykańska marka samochodów terenowych, obecna na rynku od 1953 roku, będąca częścią koncernu w latach 1970–1988.
Zlikwidowane lub sprzedane
Hudson – amerykańska marka samochodów, działająca w latach 1909–1957.
Nash – amerykańska marka samochodów, istniejąca od 1916 do 1957 roku.
Rambler – amerykańska marka samochodów, która produkowała pojazdy od 1904 do 1983 roku.
AM General – amerykański producent pojazdów specjalistycznych, działający od 1971 roku, sprzedany LTV Corp. w 1983 roku.
Historia
Początki
W 1897 roku Thomas Jeffery stworzył swój pierwszy prototyp. W 1900 roku zakupił dawną fabrykę rowerów Sterling w Kenoshie, Wisconsin, aby produkować samochody pod marką Rambler. Produkcja pierwszych ramblerów rozpoczęła się w marcu 1902 roku, co czyni je drugim masowo produkowanym samochodem w USA, z rocznym nakładem przekraczającym 1500 egzemplarzy – rok po Oldsmobile i rok przed Fordem.
Po śmierci Jeffery’ego w 1910 roku, jego syn, Charles Jeffery, objął kontrolę nad firmą i w 1914 roku zmienił nazwę samochodu na Jeffery. W 1916 roku przedsiębiorstwo zostało nabyte przez Charlesa Williamsa Nasha, co doprowadziło do powstania spółki Nash Motors. W 1937 roku Nash połączył się z firmą Kelvinator, tworząc Nash-Kelvinator.
Powstanie American Motors
1 maja 1954 roku nastąpiła fuzja Nash-Kelvinator z Hudson Motor Car Company, co zaowocowało powstaniem American Motors Corporation. George Mason, ówczesny dyrektor generalny Nash, uważał, że aby niezależni producenci mogli przetrwać na rynku, muszą połączyć siły i stworzyć jedną dużą korporację zdolną do rywalizacji z „wielką trójką” – General Motors, Fordem i Chryslerem. Fuzja ta była największa w historii do tamtego momentu, o wartości bliskiej 200 milionom dolarów. Mason planował również włączenie producentów Studebaker i Packard, jednak ostatecznie te firmy nie zdecydowały się na współpracę.
W tym samym roku Packard Motor Car Company nabyło Studebaker. Korporacja Studebaker-Packard współpracowała z American Motors przez około dwa lata, dostarczając silniki. W 1956 roku współpraca została zakończona z powodu zaprzestania produkcji przez Packarda. George Mason zmarł w 1954 roku, a jego następcą został George W. Romney.
Od tego momentu AMC musiało działać samodzielnie. Na koniec 1957 roku zlikwidowano oddziały Hudson i Nash, a produkcja samochodów pod tymi markami została wstrzymana. Wprowadzono nowy oddział i markę Rambler, która wcześniej była nazwą tańszej linii modeli Nash. Od 1966 roku część pojazdów zaczęto sprzedawać pod marką American Motors (AMC). W 1970 roku zlikwidowano markę Rambler, a wszystkie produkty pozostały w ofercie jako AMC. W 1966 roku Studebaker-Packard zakończyło działalność, pozostawiając na rynku jedynie Wielką Trójkę i AMC. W latach 1983-1984 AMC nawiązało współpracę z BAIC Group, tworząc jedną z pierwszych joint venture w Chinach – Beijing Jeep.
Likwidacja i przekształcenie
2 marca 1987 roku American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation. Marka przestała istnieć, a jedyny dotychczasowy model, AMC Eagle w wersji Wagon, był produkowany przez kolejny rok pod marką Eagle jako Eagle Wagon.
Modele samochodów
Historyczne (Hudson)
- Wasp (1954–1956)
- Hornet (1954–1957)
Historyczne (Nash)
- Rambler (1950 – 1955)
- Statesman (1950 – 1956)
- Ambassador (1927 – 1957)
- Metropolitan (1954 – 1962)
Historyczne (Rambler)
- Six (1956 – 1960)
- V8 (1956 – 1960)
- Rebel (1957 – 1960)
- Ambassador (1958 – 1966)
- Classic (1961 – 1966)
- Marlin (1965 – 1966)
- Rebel (1966 – 1967)
- American (1958 – 1969)
Historyczne (AMC)
- Amitron (1967)
- Marlin (1966 – 1967)
- Rebel (1967 – 1970)
- AMX (1968 – 1970)
- Ambassador (1966 – 1974)
- Javelin (1968 – 1974)
- Hornet (1970 – 1977)
- Gremlin (1970 – 1978)
- Matador (1971 – 1978)
- Matador Coupe (1974 – 1978)
- Pacer (1975 – 1980)
- Concord (1977 – 1983)
- Spirit (1979 – 1983)
- Eagle (1980 – 1988)
Przypisy
Bibliografia
J. „Kelly” Flory: American Cars, 1946–1959: Every Model, Year by Year. McFarland & Company, 2008. ISBN 978-0-7864-3229-5. (ang.)
J. „Kelly” Flory: American Cars, 1960–1972: Every Model, Year by Year. McFarland & Company, 2004. ISBN 978-0-7864-1273-0. (ang.)
Linki zewnętrzne
Motorbase – American Motors Corporation. motorbase.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-01-05)].
American Motors Corporation – brief history. 4wheelz.net. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-02-08)].
The International American Motors Owners Association
American Motors Forum. amcforum.net. [zarchiwizowane z tego adresu (2006-03-10)].