American McGee’s Alice to gra komputerowa z gatunku przygodowych gier akcji, stworzona przez Jamesa McGee i wyprodukowana przez Rogue Entertainment. Została wydana w 2000 roku przez Electronic Arts, a dystrybutorem w Polsce jest Cenega Poland.
Ścieżkę dźwiękową do gry skomponował Chris Vrenna, były perkusista zespołu Nine Inch Nails. Gra wykorzystuje ten sam silnik, co m.in. Quake III: Arena.
Oprócz wersji na komputery osobiste, planowano wydanie gry na konsolę PlayStation 2, jednak ostatecznie zrezygnowano z tej opcji. Z premierą kontynuacji, American McGee’s Alice, gra zostanie udostępniona na PlayStation 3 oraz Xbox 360. Przy zakupie Alice: Madness Returns na konsole, gracze będą mogli wykorzystać kod do darmowego pobrania pierwszej części gry przez PlayStation Store oraz Xbox Live Arcade. Dla tych, którzy nie posiadają kodu, gra będzie dostępna do zakupu za 10$ lub 800 MSP.
Świat gry i fabuła
Gra jest alternatywną interpretacją powieści Alicja w Krainie Czarów oraz Po drugiej stronie lustra autorstwa Lewisa Carrolla.
Rozpoczęcie gry przedstawia animację, w której widzimy pokój Alicji. Po chwili pojawia się kot, który przeciąga się po przebudzeniu, przewracając stos książek oraz lampę naftową, co prowadzi do pożaru. W wyniku tego tragicznego wydarzenia giną rodzice Alicji. Szok oraz poczucie winy, które odczuwa Alicja, powodują jej problemy psychiczne, przez co zostaje umieszczona w Rutledge Asylum, pod opieką dra Heironymousa Wilsona.
Do gry dołączony jest drukowany dziennik (org. casebook) lekarza Alicji, w którym znajdują się wpisy datowane na okres od 4 listopada 1864 do 24 sierpnia 1874 roku, co sugeruje, że pobyt Alicji w szpitalu trwa już prawie 10 lat. Z notatek wynika, że Alicja nie nawiązuje praktycznie żadnego kontaktu z otoczeniem i znajduje się w stanie katatonii.
W ostatnich chwilach animacji początkowej Alicja leży w szpitalnym łóżku, trzymając w ręku pluszowego królika. Doświadcza halucynacji, w której królik woła do niej: Save us Alice! (pol. Uratuj nas Alicjo!). Po tym zdaniu, główna bohaterka traci kontakt z rzeczywistością i przenosi się do Krainy Czarów, która jest wytworem jej umysłu.
Świat Krainy Czarów w American McGee’s Alice jest diametralnie różny od tego, który można znaleźć w książkach Carrolla. Jest to miejsce mroczne, przypominające koszmar senny. W grze występują te same postacie co w powieściach, jednak są one tak samo mrocznie przekształcone jak sama Kraina Czarów.
Celem Alicji jest pokonanie Królowej Kier, która odpowiada za obecny stan Krainy Czarów. Królowa Kier symbolizuje chorobę Alicji, a jej pokonanie jest jedyną drogą do przywrócenia zdrowia psychicznego bohaterki.
Ostatnie poziomy gry przypominają wnętrze ciała człowieka; krótko przed końcem historii, Alicja przechodzi przez miejsce przypominające szyję i trafia do lokacji, która wygląda jak głowa, w której znajduje się Królowa Kier.
W końcowej animacji, po pokonaniu Królowej, Kraina Czarów przekształca się w piękne miejsce, a widoczni są także bohaterowie, którzy wcześniej zginęli. Na końcu widzimy uśmiechniętą Alicję wychodzącą przez bramę szpitala psychiatrycznego, trzymając w jednej ręce walizkę, a w drugiej kota, który zapoczątkował całą historię.
Postacie
Bohaterowie pozytywni
- Alicja – główna bohaterka; głosu użyczyła Susie Brann
- Biały Królik – postać, która prowadzi Alicję do Krainy Czarów; głosu użyczył Andrew Chaikin
- Kot z Cheshire – duży kot o tajemniczym uśmiechu; co jakiś czas pomaga Alicji, dając jej wskazówki; głosu użyczył Roger L. Jackson
- Starszy Gnom – mały krasnolud z Wioski Przeklętych, który wspiera Alicję w stworzeniu eliksiru pomniejszającego
- Sztuczny Żółw – duży stwór, który stracił swoją skorupę przez Księżną; razem z Alicją próbują ją odzyskać
- Gąsienica – udziela Alicji cennych rad, które pomagają jej w walce z Królową; pojawia się jedynie w Grzybowym Lesie; głosu użyczył Jarion Monroe
- Gryfon – stworzenie będące połączeniem lwa i orła, uwięzione przez Szalonego Kapelusznika
- Bill McGill – mały zielony stwór przypominający kameleona; dostarcza Alicji informacji o Księżnej
- Marcowy Zając – przetrzymywany przez Szalonego Kapelusznika; Alicja nie może go uratować; głosu użyczył Andrew Chaikin
- Suseł – kolejna ofiara tortur Kapelusznika; Alicja także nie może mu pomóc; głosu użyczył Roger L. Jackson
- Biały Król – władca Białego Zamku i wszystkich Białych Żołnierzy; zleca Alicji odnalezienie swojej porwanej żony
- Biała Królowa – władczyni Białego Zamku i żona Białego Króla; została porwana i zamordowana przez Czerwonych Żołnierzy oraz ich króla
Bohaterowie negatywni
- Królowa Kier – główny antagonistka gry, przez którą Kraina Czarów stała się mrocznym miejscem; głosu użyczyła Anni Long
- Księżna – pierwszy boss, która odebrała Sztucznemu Żółwiowi jego skorupę; głosu użyczyła Anni Long
- Żarłoczny Parecznik – dowódca insektów w lesie, nakazuje im zabić Alicję
- Czerwony Król – władca Czerwonego Zamku i Czerwonych Żołnierzy, wrogo nastawiony do Białych Szachów; uprowadził władczynię
- Tweedle Dee i Tweedle Dum – otyli bracia różniący się wzrostem, pracują dla Szalonego Kapelusznika; jeden z nich potrafi latać, a drugi tworzy mniejsze wersje siebie
- Szalony Kapelusznik – bardzo wysoka postać w dużym kapeluszu; odpowiedzialny za śmierć Gąsienicy i Białego Królika; głosu użyczył Andrew Chaikin
- Smok Jabberwock – sługa Królowej Kier, potrafi latać i jest głównym wrogiem Gryfona; głosu użyczył Roger L. Jackson
Odbiór gry
Gra zdobyła ogólnie pozytywne recenzje. Oceny wahają się od średnich (7.3/10 według serwisu GameSpot) do dobrych (8/10 – Eurogamer; 88% – PC Gamer UK). American McGee’s Alice została wysoko oceniona przez serwisy: IGN (9.4/10) oraz GameZone (10/10).
Polski serwis GRY-OnLine ocenił grę na 6.0, podczas gdy gameplay.pl przyznał jej wysoką notę 93/100.
Alice: Madness Returns
W czerwcu 2011 roku wydano kontynuację gry pod tytułem Alice: Madness Returns. Gra ukazała się na platformach Microsoft Windows, Mac OS X, PlayStation 3 oraz Xbox 360.
4 marca 2011 roku opublikowano pierwszy zwiastun zawierający fragmenty rozgrywki oraz datę premiery – 14 czerwca 2011 roku. Na oficjalnej stronie gry można znaleźć również trzy teasery oraz różnorodne screeny i concept art.
Dwa dni później na oficjalnym profilu gry na Facebooku zamieszczono dwa filmy przedstawiające wersję demo Alice: Madness Returns, która została zaprezentowana podczas Game Developers Conference w tym samym roku.
15 kwietnia 2011 roku uruchomiono oficjalny sklep internetowy sprzedający produkty związane z grą, w ofercie znajdują się koszulki, materiały poligraficzne oraz inne gadżety.
Przypisy
Linki zewnętrzne