America – Historia i Rejsy
America to jacht typu szkuner, który jako pierwszy przepłynął Ocean Atlantycki i odniósł zwycięstwo w renomowanych regatach One Hundred Sovereign Cup wokół wyspy Wight, deklasując brytyjskie jednostki. Ten sukces przyczynił się do nazwania prestiżowej rywalizacji jachtów pełnomorskich Regatami o Puchar Ameryki.
Historia i budowa
Jacht został zbudowany w 1851 roku przez nowojorską stocznię William H. Brown na zamówienie John Cox Stevensa z New York Yacht Club, jako luksusowa jednostka regatowa. Koszt budowy wyniósł ponad 20 000 ówczesnych dolarów. Szkielet kadłuba wykonano z różnych gatunków drewna klejonego, a poszycie miało grubość około 3 cali i było zrobione z klepki dębowej. Pokład wykonany był z drewna sosnowego, a cały kadłub obito blachą miedzianą dla ochrony. SY America charakteryzował się dłuższą linią wodną niż konkurencyjne jachty, co miało kluczowe znaczenie dla jego prędkości. Maszty były mocno odchylone w kierunku rufy, a żagle wykonano z płótna bawełnianego. W skład podstawowego zestawu żagli wchodził jeden sztaksel, dwa żagle gaflowe na obu masztach oraz topsel na grotmaszcie.
Pod pokładem na dziobie znajdowała się kabina z 6 koi dla załogi, za którą umieszczono kingston, a następnie kambuz prowadzący do kabiny głównej z 15 koi i łazienką. W kierunku rufy, bezpośrednio pod kokpitem, znajdował się warsztat bosmański, a za nim żagielkoje. Kabina rufowa była przeznaczona dla kapitana i miała jedną koję.
W trakcie pierwszego przejścia przez Ocean Atlantycki, szkuner ustanowił rekord dobowego przebiegu wynoszący 284 Mm, co odpowiada średniej prędkości 11,8 węzła. 22 sierpnia 1851 roku, America wzięła udział w regatach One Hundred Sovereign Cup, organizowanych przez Royal Yacht Squadron z Wielkiej Brytanii, odbywających się na wodach wokół Wyspy Wight, pokonując 14 brytyjskich jachtów. Dzięki temu zwycięstwu stała się legendą zarówno amerykańskiego, jak i światowego żeglarstwa. W latach 1851–1901 jacht brał udział w 51 wyścigach, zdobywając 12 zwycięstw.
W marcu 1941 roku zapadł się dach hangaru, co doprowadziło do zniszczenia przechowywanego jachtu. Resztki kadłuba zostały ostatecznie rozebrane w 1945 roku. Obecnie grotmaszt szkunera stoi jako maszt klubowy przed New York Yacht Club w Newport.
Zobacz też
Przypisy
Bibliografia
- Jerzy W. Dziewulski: Wiadomości o jachtach żaglowych. Warszawa: Alma-Press, 2008, s. 35–36. ISBN 978-83-7020-358-0.
- Czesław Marchaj: Teoria żeglowania: aerodynamika żagla. Warszawa: Alma-Press, 2009, s. 24–26. ISBN 978-83-7020-269-9.
Linki zewnętrzne
Historia jachtu America na stronie Regat Pucharu Ameryki. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-09-26)]. (ang.)