Amen break

Amen Break

Amen Break, znany również jako Amen, to solówka perkusyjna wykonana przez Gregory’ego Sylvestra Colemana, członka zespołu The Winstons. Uznawana jest za jeden z najważniejszych sampli w historii muzyki, mając ogromny wpływ na gatunki takie jak hip-hop, breakbeat, drum and bass i inne. Oryginalny Amen Break to 5,20-sekundowy fragment utworu The Winstons – Amen, Brother, który był B-sidem singla Color Him Father wydanego w 1969 roku. Przez lata samplowany Amen był intensywnie wykorzystywany w produkcji muzyki elektronicznej, co przyczyniło się do jego miana „najważniejszego 6-sekundowego sampla w historii”. Dzięki równemu i rytmicznemu stylowi gry Colemana, był on łatwy do samplowania oraz przearanżowywania.

Prawa Autorskie

W przypadku większości sampli, posiadaczem praw autorskich nie był wykonawca G.C. Coleman, lecz Richard L. Spencer, główny kompozytor The Winstons oraz autor przeboju Color Him Father. Żaden z nich nie otrzymał jednak honorarium za samplowanie swojego utworu. Krążą plotki, że Coleman mógł otrzymać anonimowy dar w wysokości 1000 dolarów, jednak nigdy nie zostało to potwierdzone.

Spencer określa utwory muzyczne bazujące na breaku jako „plagiat” i „schlebianie”. Dwaj brytyjscy DJ-e, Martyn Webster i Steve Theobald, zorganizowali kampanię GoFundMe, aby zebrać fundusze dla Spencera, co zaowocowało kwotą 24 000 £.

Sława

Utwór zyskał uznanie głównie w subkulturze hip-hopowej, gdy pracownik Downstairs Records, znany jako Breakbeat Lenny, umieścił go na swojej kompilacji Ultimate Breaks and Beats w 1986 roku. Zatrudnił również Louisa Floresa, aby zmodyfikował bit przy znacznie wolniejszym tempie, co stworzyło drażniącą różnicę w szybkości całego utworu. Umożliwiło to DJ-om rozwinięcie bitu przez przełączanie dwóch kopii płyty, bez konieczności odtwarzania reszty utworu – technika ta została opracowana przez Kool Herca w 1974 roku i stała się popularna kilka lat później dzięki Grandmaster Flashowi. W 1987 roku firma E-mu wprowadziła na rynek sampler SP1200, który zrewolucjonizował produkcję hip-hopu, przekształcając użycie automatów perkusyjnych w wykorzystywanie samplowanych fragmentów. Większość producentów korzystała z perkusji z Ultimate Breaks and Beats, co przyczyniło się do popularności Amen w latach 80. wśród społeczności hip-hopowej. Następnie dotarł do Wielkiej Brytanii i Europy, gdzie był wykorzystywany w takich gatunkach jak breakbeat czy drum and bass.

Cztery takty (6 sekund) są powszechnie stosowane jako pętle perkusyjne w takich gatunkach jak breakbeat, hip-hop, breakbeat hardcore, hardcore techno, breakcore, drum’n’bass oraz digital hardcore. Dzięki Amen break, „Amen, Brother” stał się najczęściej samplowanym utworem w historii muzyki, samplowanym przynajmniej 6600 razy.

Breakbeat Hardcore

Wczesne lata 90. przyniosły wzrost popularności kultury rave, co zaowocowało pojawieniem się Amen w wielu produkcjach z gatunku Breakbeat hardcore, które łączyły rytmiczne linie perkusyjne z ciężkimi, szybkimi melodiami. Muzyka ta nieustannie ewoluowała, a w latach 1991-1992 jej twórcy czerpali inspiracje z reggae, miksując je z intensywnym bitem. Pojawił się styl muzyczny zwany Jungle, który w miarę rozwoju i udoskonalania melodii doprowadził do powstania nurtu Drum and Bass. W połowie lat 90. zrodził się gatunek IDM (Intelligent Dance Music), który łączył znane wcześniej elementy muzyki elektronicznej. Luke Vibert, przedstawiciel tego nurtu, używał Amen niemal w każdej swojej produkcji, w mocno przekształconej wersji.

Hip hop

Amen Break był wykorzystywany w wielu utworach łączących różne gatunki przez artystów takich jak DJ Axera czy Gomanda, a także w wielu hip-hopowych kompozycjach, w tym Straight Outta Compton grupy N.W.A. Pierwszym przykładem użycia Amen w hip-hopie był jednak utwór Feel Alright Y’all zespołu 2 Live Crew. Znalazł on także zastosowanie w muzyce rockowej, w utworach takich zespołów jak Radiohead czy Nine Inch Nails. Wykorzystano go również w programach telewizyjnych, takich jak The Amazing Race czy Futurama, oraz w grach wideo, na przykład w Need for Speed III: Hot Pursuit.

Tabulatura i notacja

4 takty Amen przedstawiają się w przybliżeniu tak:

| 1 – 2 – 3 – 4 – | 1 – 2 – 3 – 4 – | 1 – 2 – 3 – 4 – | 1 – 2 – 3 – 4 – |

Crash/Ride : | R-R-R-R-R-R-R-R- | R-R-R-R-R-R-R-R- | R-R-R-R-R-R-R-R- | R-R-R-R-R-C-R-R- |

Stopa/Werbel : | B-B-S–S-SBBS–S | B-B-S–S-SBBS–S | B-B-S–S-SB—S- | -SBBS–S-SB—S- |

Inne popularne Breaki

Inne bity używane w muzyce drum and bass pochodzą z utworów takich jak:

  • Think (About It) Lyn Collins
  • Hot Pants, I’m Coming, Coming, I’m Coming (Bonus Beats) Bobby’ego Byrda
  • Impeach The President grupy The Honey Drippers
  • Funky Drummer Jamesa Browna
  • Apache Incredible Bongo Band

Wszystkie wymienione utwory pochodzą z lat 70. i są częścią kompilacji Ultimate Breaks and Beats.

Inne sample to The ‘Horizons’ Break, złożony głównie z dźwięków talerzy crash i splash, a także Tramen (znany również jako ‘FireFight’ Break) oraz fragment piosenki Led Zeppelin When The Levee Breaks.

Przypisy

Linki zewnętrzne

60 różnych wersji Amen Break wysokiej jakości

Sample Amen Break

Film dokumentalny Nate’a Harrisona o Amen Break (archive.org, YouTube)

Przeczytaj u przyjaciół: