Amen Break
Amen Break, znany również jako Amen, to solówka perkusyjna wykonana przez Gregory’ego Sylvestra Colemana, członka zespołu The Winstons. Uznawana jest za jeden z najważniejszych sampli w historii muzyki, mając ogromny wpływ na gatunki takie jak hip-hop, breakbeat, drum and bass i inne. Oryginalny Amen Break to 5,20-sekundowy fragment utworu The Winstons – Amen, Brother, który był B-sidem singla Color Him Father wydanego w 1969 roku. Przez lata samplowany Amen był intensywnie wykorzystywany w produkcji muzyki elektronicznej, co przyczyniło się do jego miana „najważniejszego 6-sekundowego sampla w historii”. Dzięki równemu i rytmicznemu stylowi gry Colemana, był on łatwy do samplowania oraz przearanżowywania.
Prawa Autorskie
W przypadku większości sampli, posiadaczem praw autorskich nie był wykonawca G.C. Coleman, lecz Richard L. Spencer, główny kompozytor The Winstons oraz autor przeboju Color Him Father. Żaden z nich nie otrzymał jednak honorarium za samplowanie swojego utworu. Krążą plotki, że Coleman mógł otrzymać anonimowy dar w wysokości 1000 dolarów, jednak nigdy nie zostało to potwierdzone.
Spencer określa utwory muzyczne bazujące na breaku jako „plagiat” i „schlebianie”. Dwaj brytyjscy DJ-e, Martyn Webster i Steve Theobald, zorganizowali kampanię GoFundMe, aby zebrać fundusze dla Spencera, co zaowocowało kwotą 24 000 £.
Sława
Utwór zyskał uznanie głównie w subkulturze hip-hopowej, gdy pracownik Downstairs Records, znany jako Breakbeat Lenny, umieścił go na swojej kompilacji Ultimate Breaks and Beats w 1986 roku. Zatrudnił również Louisa Floresa, aby zmodyfikował bit przy znacznie wolniejszym tempie, co stworzyło drażniącą różnicę w szybkości całego utworu. Umożliwiło to DJ-om rozwinięcie bitu przez przełączanie dwóch kopii płyty, bez konieczności odtwarzania reszty utworu – technika ta została opracowana przez Kool Herca w 1974 roku i stała się popularna kilka lat później dzięki Grandmaster Flashowi. W 1987 roku firma E-mu wprowadziła na rynek sampler SP1200, który zrewolucjonizował produkcję hip-hopu, przekształcając użycie automatów perkusyjnych w wykorzystywanie samplowanych fragmentów. Większość producentów korzystała z perkusji z Ultimate Breaks and Beats, co przyczyniło się do popularności Amen w latach 80. wśród społeczności hip-hopowej. Następnie dotarł do Wielkiej Brytanii i Europy, gdzie był wykorzystywany w takich gatunkach jak breakbeat czy drum and bass.
Cztery takty (6 sekund) są powszechnie stosowane jako pętle perkusyjne w takich gatunkach jak breakbeat, hip-hop, breakbeat hardcore, hardcore techno, breakcore, drum’n’bass oraz digital hardcore. Dzięki Amen break, „Amen, Brother” stał się najczęściej samplowanym utworem w historii muzyki, samplowanym przynajmniej 6600 razy.
Breakbeat Hardcore
Wczesne lata 90. przyniosły wzrost popularności kultury rave, co zaowocowało pojawieniem się Amen w wielu produkcjach z gatunku Breakbeat hardcore, które łączyły rytmiczne linie perkusyjne z ciężkimi, szybkimi melodiami. Muzyka ta nieustannie ewoluowała, a w latach 1991-1992 jej twórcy czerpali inspiracje z reggae, miksując je z intensywnym bitem. Pojawił się styl muzyczny zwany Jungle, który w miarę rozwoju i udoskonalania melodii doprowadził do powstania nurtu Drum and Bass. W połowie lat 90. zrodził się gatunek IDM (Intelligent Dance Music), który łączył znane wcześniej elementy muzyki elektronicznej. Luke Vibert, przedstawiciel tego nurtu, używał Amen niemal w każdej swojej produkcji, w mocno przekształconej wersji.
Hip hop
Amen Break był wykorzystywany w wielu utworach łączących różne gatunki przez artystów takich jak DJ Axera czy Gomanda, a także w wielu hip-hopowych kompozycjach, w tym Straight Outta Compton grupy N.W.A. Pierwszym przykładem użycia Amen w hip-hopie był jednak utwór Feel Alright Y’all zespołu 2 Live Crew. Znalazł on także zastosowanie w muzyce rockowej, w utworach takich zespołów jak Radiohead czy Nine Inch Nails. Wykorzystano go również w programach telewizyjnych, takich jak The Amazing Race czy Futurama, oraz w grach wideo, na przykład w Need for Speed III: Hot Pursuit.
Tabulatura i notacja
4 takty Amen przedstawiają się w przybliżeniu tak:
| 1 – 2 – 3 – 4 – | 1 – 2 – 3 – 4 – | 1 – 2 – 3 – 4 – | 1 – 2 – 3 – 4 – |
Crash/Ride : | R-R-R-R-R-R-R-R- | R-R-R-R-R-R-R-R- | R-R-R-R-R-R-R-R- | R-R-R-R-R-C-R-R- |
Stopa/Werbel : | B-B-S–S-SBBS–S | B-B-S–S-SBBS–S | B-B-S–S-SB—S- | -SBBS–S-SB—S- |
Inne popularne Breaki
Inne bity używane w muzyce drum and bass pochodzą z utworów takich jak:
- Think (About It) Lyn Collins
- Hot Pants, I’m Coming, Coming, I’m Coming (Bonus Beats) Bobby’ego Byrda
- Impeach The President grupy The Honey Drippers
- Funky Drummer Jamesa Browna
- Apache Incredible Bongo Band
Wszystkie wymienione utwory pochodzą z lat 70. i są częścią kompilacji Ultimate Breaks and Beats.
Inne sample to The ‘Horizons’ Break, złożony głównie z dźwięków talerzy crash i splash, a także Tramen (znany również jako ‘FireFight’ Break) oraz fragment piosenki Led Zeppelin When The Levee Breaks.
Przypisy
Linki zewnętrzne
60 różnych wersji Amen Break wysokiej jakości
Film dokumentalny Nate’a Harrisona o Amen Break (archive.org, YouTube)