AMC Gremlin

AMC Gremlin

AMC Gremlin to kompaktowy samochód osobowy, który był produkowany przez amerykańską markę AMC w latach 1970–1978.

Historia i opis modelu

Pojazd zadebiutował 1 kwietnia 1970 roku jako odpowiedź koncernu American Motors na model Pinto Forda, który był nieznacznie większy. Gremlin pełnił w ofercie AMC rolę najtańszego auta. Samochód dostępny był wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback, wyróżniający się podłużnym przodem oraz opadającą linią okien.

W napędzie wykorzystywano silniki R4, R6 oraz V8, a moc przekazywana była na tylną oś za pomocą 3-biegowej automatycznej lub 3- lub 4-biegowej manualnej skrzyni biegów. Łącznie wyprodukowano 671 475 egzemplarzy tego modelu.

Lifting

W 1977 roku AMC Gremlin przeszedł znaczną modernizację nadwozia, która wprowadziła zmiany zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Wprowadzono nowy kształt reflektorów oraz charakterystyczne, prostokątne lampy tylne o wąskim rozstawie.

Silniki

  • R4 1.9l EA831
  • R6 3.2l AMC 199
  • R6 3.8l AMC 232
  • R6 4.2l
  • V8 4.9l

Dane techniczne

V8 5,0 l (4971 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV

Układ zasilania: gaźnik

Średnica cylindra × skok tłoka: 95,20 × 87,30 mm

Stopień sprężania: 8,4:1

Moc maksymalna: 152 KM (112 kW) przy 4200 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 332 N•m przy 2500 obr./min

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s

Bibliografia

1972 AMC Gremlin Technical specifications. carfolio.com. [dostęp 2013-02-15]. (ang.).

Przypisy

Linki zewnętrzne

Prospekty AMC Gremlin 1970 na Oldtimery.com. oldtimery.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-05-22)].

Prospekty AMC Gremlin 1971 na Oldtimery.com. oldtimery.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-05-22)].