AMC Amitron to elektryczny mikrosamochód stworzony przez amerykańską firmę American Motors w 1967 roku.
Historia i opis modelu
W drugiej połowie lat 60. XX wieku, amerykański koncern American Motors zaprezentował mikrosamochód o nazwie AMC Amitron. W odróżnieniu od małych, tradycyjnie napędzanych modeli takich jak Pacer i Gremlin, Amitron był eksperymentalnym pojazdem elektrycznym, stworzonym w jednym egzemplarzu, o nowoczesnej, jednobryłowej formie zaprojektowanej przez Richarda Teague’a.
AMC Amitron wyróżniał się stosunkowo przestronną kabiną pasażerską w porównaniu do nieco ponad 2,1 metrowego nadwozia. W kabinie znalazło się miejsce dla trzech pasażerów, których siedzenia usytuowano obok siebie. Każde z siedzisk było wykonane nie z pianki, lecz z poduszek. Dodatkowo, aby dostać się do kabiny pasażerskiej, konieczne było odchylenie górnej części nadwozia, ponieważ Amitron nie miał tradycyjnych otwieranych drzwi.
Electron
10 lat po premierze Amitrona, American Motors wprowadziło nową wersję tego modelu pod nazwą AMC Electron. Model z 1977 roku zyskał m.in. boczne lusterka, lepsze parametry układu napędowego oraz różne kolory nadwozia, zachowując jednocześnie kluczowe cechy wizualne.
Dane techniczne
AMC Amitron był elektrycznym pojazdem wyposażonym w dwa akumulatory niklowo-kadmowe o wadze 11 kg każdy, oraz dwa akumulatory litowe, które ważyły 34 kg. Całkowity pakiet akumulatorów ważył 91 kilogramów, co umożliwiało osiągnięcie stosunkowo dużego zasięgu na jednym ładowaniu, wynoszącego według producenta maksymalnie około 240 kilometrów.
Amitron miał pionierskie znaczenie dla rozwoju motoryzacji – jego układ hamulcowy był wyposażony w technologię rekuperacji, która pozwalała na odzyskiwanie energii podczas hamowania. Z uwagi na wczesny etap rozwoju tej technologii, jej wdrożenie do produkcji seryjnej musiało czekać następne 40 lat, aż do momentu popularyzacji masowo produkowanych samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Przypisy