Ambrosini AL-12P – włoski lekki szybowiec transportowo-desantowy z okresu II wojny światowej
Historia
W 1942 roku, w związku z planowanym przez włoskie wojska desantem na Maltę, firma Ambrosini stworzyła szybowiec transportowo-desantowy oznaczony jako AL-12P.
Prototyp tego szybowca powstał w 1942 roku, a w następnych latach przeszedł badania oraz testy w locie. W 1943 roku, w zakładach Aerolombardi, zbudowano 16 egzemplarzy tego modelu.
W wyniku rezygnacji z planów desantu na Maltę produkcja szybowców została wstrzymana. Część z nich przekształcono w motoszybowce, wyposażając je w dwa silniki Alfa Romeo 115, każdy o mocy 225 KM. Nowe maszyny nosiły oznaczenie Ambrosini P-512.
Użycie
Szybowce Ambrosini AL-12P nie znalazły zastosowania w jednostkach liniowych, natomiast ich przekształcone wersje, jako motoszybowce, były wykorzystywane do zadań transportowych aż do zakończenia wojny.
Opis konstrukcji
Szybowiec AL-12P jest wolnonośnym górnopłatem o drewnianej konstrukcji.
Kadłub, wykonany w technologii półskorupowej z drewna, pokryty był sklejką. Kabina załogi oraz przednia część kadłuba były odchylane w prawą stronę, co pozwalało na łatwy dostęp do ładowni. Po bokach kadłuba umieszczono małe drzwi.
Płaty, również drewniane, były pokryte sklejką, a lotki płótnem.
Podwozie miało klasyczną konstrukcję z kółkiem ogonowym i było stałe. Główne koła były osłonięte owiewkami.
Bibliografia
Tadeusz T. Królikiewicz, Szybowce transportowe, Warszawa: MON, 1985, ISBN 83-11-07162-4, OCLC 750576901. Brak numerów stron w książce.