Amberstar to gra fabularna stworzona przez Thalion Software, która zadebiutowała w 1992 roku.
Fabuła
W grze celem jest powstrzymanie Lorda Tarbosa. Aby to osiągnąć, gracz musi złożyć bursztynową gwiazdę, składającą się z trzynastu części, które są rozsiane po świecie Lyramion.
Grafika
Gra oferuje rozdzielczość 320×200. Ekran jest podzielony na interfejs, okna postaci i główne okno gry. W zależności od środowiska, dostępne są dwa typy grafiki: w lochach, zamkach czy miastach występuje widok imitujący trójwymiar; natomiast w mniejszych obszarach, w budynkach oraz na głównej mapie świata, widok przedstawia postać z góry. Podczas nocnych podróży na głównej mapie wokół postaci widoczny jest jedynie mały okrąg, który zmniejsza się w miarę upływu czasu.
Rozgrywka
Na początku gry gracz tworzy swojego bohatera, losując jego statystyki oraz wybierając imię i twarz. W trakcie przygód można spotkać przyjaznych NPC, którzy mogą dołączyć do drużyny. Gracz może mieć jednocześnie sześć postaci, z których większość można znaleźć w karczmach. Dostępnych jest sześć klas postaci: wojownik, paladyn, łowca, złodziej, mnich oraz mag (biały, szary i czarny). Każda postać ma swoje statystyki i umiejętności oraz listę języków, którymi się posługuje, co wpływa na interakcje z niektórymi NPC.
Fabuła jest kluczowym elementem gry, podczas gdy walki mają mniejsze znaczenie. System walki jest turowy: na początku każdej rundy gracz wydaje polecenia postaciom, a następnie potwierdza rozpoczęcie rundy. Postacie oraz przeciwnicy poruszają się w kolejności według szybkości. Na początku gry walki są wymagające, gdyż gracz dysponuje słabymi postaciami bez profesji, co utrudnia zdobycie pierwszych punktów doświadczenia. W grze zarówno gracze, jak i przeciwnicy mogą używać zaklęć oraz walczyć na dystans lub w zwarciu. Walka jest jedynym sposobem na zdobycie doświadczenia.
Gracz ma możliwość nasłuchiwania, prowadzenia rozmów oraz przeglądania otoczenia. Może przeszukiwać szafki, skrzynie, beczki i inne elementy. Niektóre przedmioty są ukryte, np. w krzakach. Gracz może rozmawiać z NPC, a także ze zwierzętami, jeśli zna odpowiedni język. Część NPC po rozmowie wyraża tylko to, co ma do powiedzenia, bez dalszej możliwości interakcji. W pewnych przypadkach gracz może wpisać słowa, o które chce zapytać NPC; rozmowy zaczynają się od „Hello”. Gracz musi uważnie czytać dialogi, aby wychwycić istotne informacje. Wpisanie określonego słowa dodaje je na stałe do listy kluczowych wyrażeń. NPC poruszają się po obszarze, jednak w nocy idą spać, co uniemożliwia dalsze rozmowy. Niektórzy bohaterowie opuszczają obszar o określonych porach, aby wrócić później.
W Amberstarze można handlować z kupcami. Sklepy mają ustalone godziny otwarcia, z wyjątkiem kowala w mieście Crystal, który jest dostępny całą dobę. W sklepach można nabywać broń, pancerze, tarcze, biżuterię, jedzenie oraz rośliny. Poza sklepami znajdują się świątynie, w których można leczyć rany oraz gildie profesji, w których można uzyskać awans po osiągnięciu odpowiedniego poziomu doświadczenia.
W grze istnieje duży kontynent, na którym można podróżować pieszo, konno, tratwą, statkiem, magicznym dyskiem oraz własnym sokołem, którego gracz otrzymuje po wykonaniu zadania. Przemieszczanie się z jednego końca kontynentu na drugi zajmuje około kilkunastu minut w czasie rzeczywistym. W nocy poruszanie się jest utrudnione z powodu ograniczonej widoczności i większego ryzyka ataków potworów. W grze znajduje się około 20 lokalizacji.
Muzyka
Muzykę do gry skomponował Jochen Hippel. W grze znajduje się 22 ścieżki dźwiękowe, które zmieniają się w zależności od otoczenia:
- Pre-Intro – przed ekranem tytułowym
- Ecran Titre – podczas ekranu tytułowego gry
- InGame Theme – w karczmach w większości miast
- City Walk – w mieście Twinlake
- Dream Cave – w jaskiniach oraz kanałach miejskich
- Erik’s Revenge – w mieście krasnoludów, Gemstone
- Fanfares – w mieście elfów, Ellien
- Flying High – podczas lotu sokołem
- Funkey Dungeon – podczas wizyty w lochu po drugiej stronie wiru wodnego
- Gwen’s Lament – w mieście Crystal
- Hasta La Vista – po porażce w walce z potworami
- High Seas – podczas pływania tratwą lub statkiem
- Horse Song – podróżując konno
- Irish Sprint – na cmentarzu, gdzie gracz rozpoczyna grę (nad grobem rodziców)
- Lullaby – podczas odpoczynku drużyny
- Lurking Horror – podczas przeglądania lochów i świątyń
- Minor Quarrels – w trakcie walki
- Mystic Moments – w ostatnim etapie gry – zamku Lorda Tarbosa
- Ode To Schism – w niektórych karczmach oraz w mieście Snakesing otoczonym górami
- Travellers Tune – w trakcie pieszej podróży po mapie świata
- End of Game – po zakończeniu gry
Wszystkie utwory można odsłuchać podczas gry po zdobyciu harfy Kilvana w Tomb of Riddles i używając jej.
Linki zewnętrzne
Strona gry na Thalion Software WebShrine.