Amazon Lumberyard
Amazon Lumberyard to bezpłatny, wieloplatformowy silnik do tworzenia gier komputerowych, który został opracowany przez firmę Amazon. Jego podstawą jest silnik CryEngine, który był licencjonowany przez firmę Crytek w 2015 roku.
Silnik zapewnia integrację z Amazon Web Services, co umożliwia deweloperom tworzenie oraz hostowanie gier na serwerach Amazona, a także obsługę transmisji na platformie Twitch. W dodatku, Lumberyard zawiera funkcję Twitch ChatPlay, która umożliwia widzom interakcję z grą poprzez czat związany z transmisją. Ta metoda rozgrywki zainspirowała fenomen Twitch Plays Pokémon.
Kod źródłowy silnika jest dostępny dla końcowych użytkowników, jednak z pewnymi ograniczeniami: użytkownicy nie mogą publicznie udostępniać kodu ani wykorzystywać go do stworzenia własnego silnika. Pierwsza wersja Lumberyard miała swoją premierę 9 lutego 2016 roku, równocześnie z GameLift, płatną usługą do wdrażania i hostowania gier wieloosobowych, która ma na celu ułatwienie deweloperom tworzenia gier, przyciągających „duże i tętniące życiem społeczności fanów”. Od marca 2018 roku oprogramowanie znajduje się w wersji beta i oferuje wsparcie dla systemów Microsoft Windows, PlayStation 4 oraz Xbox One, a także z pewnymi ograniczeniami dla systemów iOS i Android. Wsparcie dla systemów Linux oraz MacOS jest planowane w przyszłych aktualizacjach. W wersji 1.3 Beta dodano technologię wirtualnej rzeczywistości, co pozwala deweloperom na wsparcie urządzeń takich jak Oculus Rift oraz HTC Vive.
Chociaż silnik oparty jest na architekturze CryEngine, zawiera wiele unikalnych systemów, z których niektóre są w trybie podglądu. Wśród tych systemów znajdują się: The Component Entity System, Fur Shader, Modular Gems (umożliwiające deweloperom tworzenie własnych komponentów i dodawanie istniejących do gier), Script Canvas i wiele innych.
Wersja 1.0 Beta, wydana w lutym 2016, wprowadziła technologię dźwięku Wwise firmy Audiokinetic, która została wykorzystana w wielu znanych grach.
Pierwsza aktualizacja Lumberyard miała miejsce 14 marca 2016 roku i obejmowała wsparcie dla niektórych urządzeń mobilnych, w tym dla urządzeń z systemem iOS z procesorami A8 oraz dla Nvidia Shield TV. Dodatkowo, aktualizacja wprowadziła importer FBX oraz oprogramowanie do teksturowania „Substance” od firmy Allegorithmic.
16 sierpnia 2017 roku kod źródłowy silnika został udostępniony na platformie GitHub. Mimo to, nie zdecydowano się na wydanie oprogramowania na otwartej licencji.