Amaze Entertainment

Amaze Entertainment

Amaze Entertainment (wcześniej znane jako KnowWonder Digital Mediaworks) to amerykański producent gier komputerowych, którego siedziba znajdowała się w Kirkland. Firma działała w latach 1996–2009 i była jedną z największych niezależnych firm w branży gier.

Historia

KnowWonder Digital Mediaworks zostało założone w lipcu 1996 roku przez Dana Elenbaasa oraz Todd’a Gilbertstena, skupiając się na tworzeniu gier edukacyjnych dla dzieci. W maju 1999 roku firma podpisała długoterminową umowę z Microsoftem oraz Mattel Interactive, głównie na produkcję gier na licencji popularnych zabawek (takich jak HotWheels i American Girl) oraz programów telewizyjnych (w tym gier edukacyjnych związanych z Magicznym autobusem i Pełzakami).

W listopadzie 1999 roku KnowWonder nabyło Realtime Associates Seattle Division, które w 2001 roku przyjęło nazwę Griptonite Games. W tym samym czasie powstało także Adrenium Games, które miało na celu produkcję gier na konsole nowej generacji. W lutym 2000 roku studio przeniosło swoją siedzibę do nowej lokalizacji w pobliżu biur Microsoftu oraz amerykańskiego oddziału Nintendo. W marcu tego samego roku ogłoszono, że firma będzie odpowiedzialna za produkcję gier na konsolę Xbox.

W 2000 roku liczba pracowników studia przekroczyła 110, a w październiku firma zdobyła Nagrodę Parents’ Choice Award.

Na przełomie lat 2001 i 2002 firma zmieniła nazwę na Amaze Entertainment, nawiązując do działalności Amaze, Inc., która funkcjonowała w latach 1990-1993 i została założona przez Dana Elenbaasa. Oddział zajmujący się produkcją gier na komputery osobiste zachował nazwę KnowWonder. W styczniu 2002 roku do Amaze Entertainment dołączył Lindsay Gupton, który objął stanowisko dyrektora wykonawczego studia KnowWonder. W lutym Adrenium Games zostało nominowane do Game Developers Choice Awards w kategorii „Rookie Studio” przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Gier Komputerowych. W marcu 2002 roku ogłoszono przejęcie The Fizz Factor.

W kwietniu Amaze wkroczyło na rynek azjatycki, zaczynając od Japonii, tworząc nowy oddział Black Ship Games, którego szefem został Scott K. Tsumura. Celem było zrozumienie potrzeb azjatyckich wydawców oraz klientów. Wówczas Amaze zatrudniało około 220 pracowników. 1 maja 2003 roku KnowWonder otrzymało Nagrodę Steviego w kategorii Najlepszy kreatywny zespół w konkursie The American Business Awards.

Od 2005 roku każda produkcja firmy (oraz jej podległych studiów) była oznaczona logo Amaze. W listopadzie 2006 roku firma została nabyta przez Foundation 9 Entertainment. W wyniku zmiany strategii nowego właściciela, która polegała na zindywidualizowaniu studiów developerskich oraz nadaniu im autonomii, w lipcu 2008 roku Amaze Entertainment zostało podzielone na trzy niezależne podmioty: Fizz Factor, Griptonite Games (konsole przenośne) oraz Amaze Entertainment (konsole stacjonarne). Wówczas studio miało ponad 250 pracowników. W lipcu 2009 roku, w ramach restrukturyzacji, zostało włączone do Griptonite Games, co spowodowało zniknięcie Amaze Entertainment z rynku, a Fizz Factor został zamknięty. Decyzja ta była uzasadniana brakiem podstaw do funkcjonowania oddziałów odpowiedzialnych za produkcje na konsole stacjonarne i przenośne pod jednym dachem.

Studia

  • KnowWonder – po zmianie nazwy firmy-matki na Amaze Entertainment, oddział zajmujący się produkcją gier na PC zachował swoją nazwę; marka wygasła w 2005 roku; na czele stał Lindsay Gupton.
  • Adrenium Games – założone w grudniu 1999 roku w Kirkland; odpowiedzialne za produkcje na konsole nowej generacji; na czele studia stał Michael Waite; marka wygasła w 2005 roku.
  • Griptonite Games (wcześniej Realtime Associates Seattle Division) – założone przez Steve’a Ettingera w 1994 roku, zakupione przez KnowWonder w listopadzie 1999 roku; odpowiedzialne za produkcję i porty na konsole przenośne Nintendo; sprzedane w sierpniu 2011 roku Glu Mobile; na czele studia stał Steven Ettinger.
  • Black Ship Games – utworzone w kwietniu 2003 roku specjalnie dla rynku azjatyckiego, na czele stał Scott K. Tsumura; zlikwidowane w 2005 roku, w czasie istnienia wypuściło (prawdopodobnie) tylko jeden tytuł, Digimon Rumble Arena 2.
  • Amaze Entertainment – oddział przejął obowiązki po KnowWonder i Adrenium Games, poszerzając portfolio o tytuły na konsole przenośne Sony; do 2006 roku CEO studia był Lindsay Gupton, potem funkcję objął Michael Waite; w lipcu 2009 roku zostało skonsolidowane z Griptonite Games.
  • The Fizz Factor – utworzone przez byłych pracowników Human Code, studio miało siedzibę w Austin, zakupione w kwietniu 2002 roku; na czele stał Rodney Gibbs; przywrócone w lipcu 2008 roku jako Fizz Factor, zatrudniało około 50 osób; w lipcu 2009 roku zostało zamknięte.

Wyprodukowane gry

== Uwagi ==

== Przypisy ==

Przeczytaj u przyjaciół: