FV601 Saladin
FV601 Saladin to brytyjski sześciokołowy samochód pancerny, który był produkowany przez firmę Alvis w latach 1958-1972.
Historia
W styczniu 1946 roku armia brytyjska zgłosiła potrzebę stworzenia nowego pojazdu, który miałby zastąpić samochody pancerne AEC oraz Daimler, używane podczas II wojny światowej. Początkowo planowano, aby pojazd był uzbrojony w armatę kal. 2-funtową, jednak w lutym 1948 roku postanowiono wyposażyć go w większą armatę o kalibrze 76 mm. W 1953 roku zbudowano dwa prototypy, oznaczone jako FV601(A). Dwa lata później, w 1955 roku, stworzono sześć przedprodukcyjnych egzemplarzy FV601(B), które różniły się od prototypów kształtem wieży, urządzeniami optycznymi oraz włazami. Produkcja seryjna pojazdu rozpoczęła się w 1958 roku, a rok później trafił on do służby. Do momentu zakończenia produkcji w 1972 roku, zbudowano łącznie 1177 egzemplarzy.
Po wycofaniu Saladinów ze służby w armii brytyjskiej, ich miejsce zajęły lekkie czołgi FV101 Scorpion.
Konstrukcja
Samochód pancerny FV601 Saladin składa się z trzech przedziałów: przedniego, który jest przeznaczony do kierowania, środkowego, będącego przedziałem bojowym oraz tylnego, gdzie znajduje się silnik. Załoga pojazdu liczy trzy osoby: kierowcę, strzelca oraz dowódcę, który jednocześnie pełni rolę ładowniczego. Uzbrojenie pojazdu obejmuje armata L5 o kalibrze 76 mm oraz dwa karabiny maszynowe L3A3/L3A4 kal. 7,62 mm – jeden z nich jest sprzężony z armatą, a drugi zamocowany przy włazie dowódcy.
Bibliografia
Saladin. Army Guide. [dostęp 2014-04-29]. (ang.).