Alvis (motoryzacja)

Alvis Ltd. to byłe brytyjskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów osobowych marki Alvis, a także pojazdów wojskowych i silników, działające w latach 1920–1967. Siedziba firmy znajdowała się w Coventry, a później w Kenilworth. W 2011 roku marka została reaktywowana przez firmę The Alvis Car Company Ltd.

Historia

Firma została założona w 1919 roku w Coventry jako T.G. John and Company Ltd., początkowo koncentrując się na produkcji silników stacjonarnych oraz skuterów. W 1920 roku zainaugurowano produkcję pierwszego samochodu – Alvis 10/30. W 1922 roku do oferty dołączyły modele 11/40 oraz 12/40 HP, a nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona na Alvis Car and Engineering Company Ltd.. Rok później model 12/50 zdobył uznanie w wyścigu Brooklands, co zapoczątkowało sportową historię marki Alvis. W drugiej połowie lat 20. rozpoczęto eksperymenty z napędem na przednie koła. Przełom lat 20. i 30. przyniósł znaczące sukcesy sportowe. W 1932 roku wprowadzono model Firefly, a dwa lata później Firebird, który był karosowany przez firmę Vanden Plas. Pod koniec lat 30. skupiono się na produkcji luksusowych pojazdów sportowych. W 1936 roku rozpoczęto wytwarzanie silników lotniczych oraz samochodów pancernych, a nazwa przedsiębiorstwa została skrócona do Alvis Ltd.

W czasie II wojny światowej firma znacząco zmieniła profil produkcji, skupiając się na silnikach lotniczych dla RAF. W wyniku niemieckiego nalotu na Coventry w listopadzie 1940 roku produkcja samochodów została wstrzymana, ponieważ fabryka uległa poważnym zniszczeniom. Mimo to kontynuowano wytwarzanie sprzętu wojskowego i silników w mniej uszkodzonych zakładach. Po wojnie, w 1946 roku, wznowiono produkcję samochodów, jednak głównym obszarem działalności stały się pojazdy wojskowe.

Pierwszym powojennym modelem osobowym był TA14. W 1951 roku zaprezentowano model TA21, a dwa lata później TC21. Fabryka cieszyła się z potężnych silników oraz doskonałych osiągów swoich pojazdów. Lata 50. to czas powstania oryginalnych sportowych modeli o opływowej sylwetce, które były karosowane przez szwajcarską firmę Graber.

W 1965 roku przedsiębiorstwo zostało przejęte przez Rovera, który później stał się częścią British Leyland. W 1966 roku z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni model Alvis – TF21 series IV. Rok później zakład w Coventry został zamknięty, co zakończyło produkcję samochodów pod marką Alvis.

W 1967 roku powstał prototyp sportowego coupé o nazwie Rover-Alvis P6-BS. Rozważano również produkcję modelu Lagonda Rapide pod marką Alvis, jednak projekt ten został porzucony.

Magazyny przeniesiono do Kenilworth, gdzie przez lata sprzedawano części i naprawiano zabytkowe pojazdy marki. W latach 90. oferowano kolekcjonerom pełną renowację wszystkich modeli Alvis, łącznie z tymi z lat 20. W 2006 roku rozpoczęto prace nad repliką przedwojennego modelu 4.3 Litre z 1936 roku. W 2011 roku na Goodwood Festival of Speed zaprezentowano nowy model Alvis 4.3 Litre Continuation Series, który miał być głównie oferowany na rynkach arabskim, rosyjskim i chińskim.

Przekształcenia własnościowe

Początkowo zakład funkcjonował jako T.G. John and Company Ltd., założony przez Thomasa Georga Johna. W grudniu 1921 roku, pod kierownictwem Geoffreya de Frevile, nazwa została zmieniona na Alvis Car and Engineering Company Ltd.. Do przedsiębiorstwa dołączyli George Thomas Smith-Clarke oraz William M. Dunn, którzy prowadzili firmę do lat 50., nadając modelom Alvis sportowy styl. W 1936 roku nazwę skrócono do Alvis Ltd.. Po przejęciu przez Rovera marka Alvis zniknęła z rynku pojazdów osobowych, ale sama spółka nie została zlikwidowana. Weszła w skład koncernu British Leyland, koncentrując się na produkcji pojazdów wojskowych oraz użytkowych (np. pożarniczych). W 1981 roku została przejęta przez United Scientific Holdings plc, który w 1992 roku zmienił nazwę na Alvis plc. W 2002 roku, po nabyciu oddziału Vickers Defence Systems od koncernu Rolls-Royce, nazwę spółki zmieniono na Alvis Vickers plc. W 2004 roku przedsiębiorstwo zostało przejęte przez BAE Systems, co spowodowało zniknięcie marki Alvis z rynku zbrojeniowego. Inwestorzy z firmy Red Triangle, pragnący wznowić produkcję samochodów osobowych, osiągnęli porozumienie z BAE Systems w sprawie możliwości używania marki Alvis do oznaczania przez siebie wytwarzanych replik, co doprowadziło do powołania The Alvis Car Company Ltd..

Modele samochodów

Lata 1920–1940

Lata 1945–1967

Produkcja wojskowa

Od lat 30. do 60. zakład specjalizował się w wytwarzaniu silników lotniczych na licencji francuskiej firmy Gnome-Rhône. Sztandarowym produktem był silnik gwiazdowy Alvis Leonides, wykorzystywany m.in. w samolotach Percival Provost oraz śmigłowcach Bristol Sycamore i Westland Dragonfly. W drugiej połowie lat 30. rozpoczęto również montaż opancerzonych pojazdów wojskowych. W okresie powojennym produkowano m.in. samochody pancerne Saladin, transportery opancerzone Saracen, ciężarówki Stalwart oraz serię pojazdów wojskowych CVR(T). Po przejęciu przez Rovera, a następnie British Leyland, dawny dział zbrojeniowy Alvis został w 1981 roku sprzedany United Scientific Holdings i działał do 2004 roku, kiedy to został przejęty przez BAE Systems, najpierw pod nazwą Alvis plc (do 2000 roku), a następnie Alvis Vickers plc.

Przypisy

Bibliografia

The Alvis Company. Alvis Owner Club. [dostęp 2012-12-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (2004-06-28)]. (ang.).

The Company. Alvis Car Company. [dostęp 2012-12-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (2018-10-01)]. (ang.).

Przeczytaj u przyjaciół: