Altówka

Altówka

Altówka (wł. viola, skrót: vla.) to instrument strunowy, należący do grupy chordofonów smyczkowych. Jest nieco większa od skrzypiec i charakteryzuje się niższym, głębszym oraz łagodniejszym dźwiękiem. Mimo większych wymiarów, sposób trzymania altówki podczas gry jest identyczny jak w przypadku skrzypiec, opiera się ją na ramieniu (po stronie o słabszej lateralizacji). Składa się z podłużnego pudła rezonansowego (w razie potrzeby z żeberkiem), które posiada dwa otwory w kształcie stylizowanej litery f, oraz z gryfu z bezprogową podstrunnicą, zakończoną główką o charakterystycznym kształcie ślimaka. Struny, podparte na mostku (podstawku), są napinane za pomocą stożkowatych naciągów (kołków).

Struny altówki, które dawniej były wytwarzane z preparowanych jelit zwierzęcych, obecnie produkowane są głównie ze stali lub tworzyw sztucznych z cienką metalową owijką.

Standardowe długości pudeł rezonansowych altówek wynoszą 16″ (40,6 cm), 15 1/2″ (39,4 cm), 41 cm, 42 cm oraz 43 cm, z czego największe są wykorzystywane głównie w repertuarze koncertowym.

Instrument ten ma cztery struny strojone w kwintach do następujących dźwięków (od najniżej strojonej): c, g, d1, a1, a jego zakres dźwięków rozciąga się od c do . Tonacja jest zazwyczaj zapisywana w kluczu altowym, przynależącym do grupy kluczy C, natomiast wyższe partie często zapisuje się w kluczu wiolinowym z grupy kluczy G.

Technika gry na altówce przypomina tę stosowaną w skrzypcach, jednak altowiolista ma nieco większe oparcie. Dłuższa menzura wymaga szerszego rozstawu palców na podstrunnicy w porównaniu do skrzypiec. Smyczek jest również nieco dłuższy i cięższy niż ten używany do skrzypiec.

Altówka powstała równocześnie ze skrzypcami w okresie baroku i pierwotnie pełniła rolę instrumentu akompaniującego, grając zazwyczaj w rejestrach środkowych, co wzbogacało przestrzeń muzyczną. Dopiero współcześnie, wraz z rozwojem sztuki instrumentacji, zaczęto postrzegać altówkę jako samodzielny instrument, przyznając jej ważniejszą rolę w orkiestrze symfonicznej. Zaczęto także komponować utwory solowe na ten instrument.

Kompozycje na altówkę i ich kompozytorzy

Wielu kompozytorów stworzyło utwory dla altówki, w tym:

  • Georg Philipp Telemann
  • Johann Sebastian Bach
  • Georg Friedrich Händel
  • Karl Ditters von Dittersdorf
  • Carl Stamitz
  • Franz Anton Hoffmeister
  • Johann Baptist Vanhal
  • Wolfgang Amadeus Mozart
  • Alessandro Rolla
  • Niccolò Paganini
  • Carl Maria von Weber
  • Michaił Glinka
  • Johannes Brahms
  • Robert Schumann
  • Hector Berlioz
  • Max Reger
  • Max Bruch
  • Béla Bartók
  • Ralph Vaughan Williams
  • York Bowen
  • Arthur Honegger
  • Arnold Bax
  • George Enescu
  • Ernest Bloch
  • Dmitrij Szostakowicz
  • William Walton
  • Paul Hindemith
  • Benjamin Britten
  • Grażyna Bacewicz
  • Herbert Howells
  • Tadeusz Baird
  • Alfred Schnittke
  • Krzysztof Penderecki
  • Sofija Gubajdulina
  • Philip Glass

Znane kompozycje na altówkę obejmują:

Koncerty

  • Koncert G-dur – Georg Philipp Telemann
  • Koncert C-dur – Joseph Schubert
  • Koncert D-dur – Franz Anton Hoffmeister
  • Koncert D-dur – Carl Stamitz
  • Koncert C-dur – Johann Baptist Vanhal
  • Koncert D-dur – Ignaz Pleyel
  • Koncert F-dur – Alessandro Rolla
  • Koncert c-moll – York Bowen
  • Koncert g-moll – Cecil Forsyth
  • Koncert a-moll – William Walton
  • Koncert „Der Schwanendreher” – Paul Hindemith
  • Koncert na altówkę – Béla Bartók
  • Koncert na altówkę – Grażyna Bacewicz
  • Koncert na altówkę – Krzysztof Penderecki
  • Koncert na altówkę – Alfred Schnittke
  • Koncert na altówkę – Sofija Gubajdulina
  • Koncert-Elegia – Hikaru Hayashi

Sonaty

  • Sonata Es-dur – Johann Nepomuk Hummel
  • Sonata d-moll – Michaił Glinka
  • Sonata c-moll – Luigi Boccherini
  • Sonata Per La Grand’ Viola – Niccolò Paganini
  • Sonaty op. 120: f-moll nr 1, Es-dur nr 2 – Johannes Brahms
  • Sonata C-dur – Dmitrij Szostakowicz
  • Sonata na altówkę – Arthur Honegger
  • 3 Sonaty na altówkę i fortepian, 4 Sonaty na altówkę solo – Paul Hindemith
  • Sonata na altówkę – Nikołaj Rosławiec
  • Sonata Fantastyczna na altówkę i harfę – Arnold Bax

Etiudy, kaprysy

  • 12 Etiud – Franz Anton Hoffmeister
  • 41 Kaprysów op. 22 – Bartolomeo Campagnoli
  • 10 Künstler-Etüden op. 44 – Johannes Palaschko
  • 24 Kaprysy op. 77 – Johannes Palaschko

Inne formy

  • Harold w Italii op. 16 na altówkę i orkiestrę – Hector Berlioz
  • Märchenbilder op. 113 – Robert Schumann
  • Andante e Rondo Ungarese – Carl Maria von Weber
  • Romance Oubliée – Ferenc Liszt
  • Elegia op. 30 – Henri Vieuxtemps
  • Muzyka żałobna – Paul Hindemith
  • Romans na altówkę op. 85 – Max Bruch
  • Lachrymae: Reflections on a Song of John Dowland na altówkę i orkiestrę smyczkową op. 48a – Benjamin Britten
  • Suita na altówkę i orkiestrę – Ralph Vaughan Williams
  • „Styx” na altówkę, chór i orkiestrę – Gia Kanczeli
  • opera „Akhnaten” – Philip Glass

Znani altowioliści

Wśród wybitnych altowiolistów można wymienić:

  • William Primrose
  • Lionel Tertis
  • Rudolf Barszaj
  • Jurij Baszmiet
  • Kim Kashkashian
  • Gérard Caussé
  • Stefan Kamasa
  • Tabea Zimermann
  • Claude Lelong
  • Nobuko Imai
  • Jerzy Kosmala
  • Janusz Pisarski
  • Ryszard Groblewski
  • Bjarne Brustad
  • John Cale
  • Marek Marczyk
  • Hatto Beyerle
  • Piotr Reichert
  • Lech Bałaban
  • Hartmut Rohde
  • Marco Misciagna
  • Marcin Murawski
  • Michał Bryła
  • Ewa Grzywna
  • Katarzyna Budnik-Gałązka
  • Volker David Kirchner
  • Zbigniew Fil

Przypisy

Bibliografia

Drobner A. Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1997, s. 67-69

Encyklopedia Instrumentów Muzycznych Świata, Warszawa: Wydawnictwo Bellona, Oficyna Wydawnicza Rytm, 1996, s. 212-213

Linki zewnętrzne

Przeczytaj u przyjaciół: