Altius (dron)

Altius

Altius, znany także jako Altair (ros. Альтиус, Альтаир), to rosyjski bezzałogowy statek powietrzny klasy HALE (High-Altitude Long-Endurance), dedykowany do realizacji zadań rozpoznawczych, uderzeniowych oraz walki elektronicznej.

Historia

Projekt został stworzony przez OKB Sokoł oraz firmę Tranzas. Prace nad konstrukcją rozpoczęły się w październiku 2011 roku, kiedy to rosyjskie Ministerstwo Obrony przyznało twórcom kontrakt na kwotę miliarda rubli, mający na celu stworzenie drona o masie startowej do 5 ton. Głównym projektantem był Aleksander Władysławowicz Gomzin. Prototyp został zaprezentowany ministrowi Siergiejowi Szojgu 5 lutego 2013 roku, a pierwszy lot miał miejsce w 2016 roku. Drugi prototyp, oznaczony jako Altius-M, został pokazany 19 maja 2017 roku sekretarzowi Rady Bezpieczeństwa Rosji Nikołajowi Patruszewowi oraz Pełnomocnikowi Prezydenta w Nadwołżańskim Okręgu Federalnym Michaiłowi Babiczowi. W pierwotnych założeniach dron miał być napędzany niemieckimi silnikami Red Aircraft A03, jednak w wyniku nałożonych sankcji zdecydowano się na zastosowanie krajowych silników Klimow WK-800C.

W kwietniu 2018 roku Aleksander Gomzin, dyrektor generalny Biura Sokoł oraz główny projektant, został aresztowany pod zarzutem defraudacji 900 milionów rubli przeznaczonych na rozwój projektu. Problemy te spowodowały zmianę wykonawcy projektu, a w 2018 roku realizację przejęły Uralskie Zakłady Lotnictwa Cywilnego w Jekaterynburgu. Projekt zyskał również dodatkowe dofinansowanie ze strony armii rosyjskiej w wysokości dwóch miliardów rubli. W 2019 roku oblatano trzeci egzemplarz, noszący oznaczenie Altius-U. Ostatnia wersja, uznawana za egzemplarz przedseryjny, nosi oznaczenie Altius-RU i została oblatana w 2021 roku. 20 lutego Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało umowę z producentem na dostawę pierwszej partii dronów. Oficjalne próby państwowe zakończono 21 grudnia 2021 roku.

Opis techniczny

Altius jest skonstruowany z materiałów kompozytowych w klasycznym układzie górnopłata, z usterzeniem Rudlickiego oraz trójpunktowym podwoziem, które chowa się w locie. Dron jest napędzany przez dwa silniki Klimow WK-800W, osiągające moc startową 800 KM. Wyposażony jest w system nawigacji bezwładnościowej SP-2. Ponadto, przewidziano wdrożenie elementów sztucznej inteligencji, co umożliwi zdalne sterowanie urządzeniem z pokładu myśliwca Su-57. Zakłada się, że zastosowanie sztucznej inteligencji otworzy nowe możliwości, w tym samodzielne atakowanie celów naziemnych bez konieczności udziału operatora naziemnego. Dodatkowo, ma to odciążyć operatorów systemów bezzałogowych, co jest istotne podczas długich lotów i misji patrolowych. W ramach uzbrojenia planowane są bomby szybujące Grom-2 oraz kierowane pociski rakietowe Grom-1.

W wersji cywilnej, w przedniej części kadłuba ma być zainstalowany sprzęt optoelektroniczny oraz radar. Masa startowa cywilnej wersji ma wzrosnąć do 7 ton, a udźwig do 2 ton.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Pierwszy lot Altius-U, dostęp: 2023-05-08

Dron Altius-RU zakończył testy, dostęp: 2023-05-08

Dron Altius-RU będzie sterowany drogą satelitarną, dostęp: 2023-05-08

Przeczytaj u przyjaciół: