Altefähr
Altefähr (niem. Bahnhof Altefähr) to stacja kolejowa zlokalizowana w miejscowości Altefähr, w niemieckim kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie, na wyspie Rugia. Jest to pierwszy przystanek na Rugii, znajdujący się w pobliżu miejscowości Stralsund. Do 1967 roku stacja ta była początkiem odcinka Rügenschen Kleinbahn prowadzącego do Putbus. Zgodnie z danymi od DB Station&Service, stacja ta ma kategorię 6.
Położenie
Stacja znajduje się około jednego kilometra na południowy wschód od centrum Altefähr. Strelasund jest oddalony o około 200 metrów od stacji. Najbliższą stacją kolejową na kontynencie jest Stralsund Rügendamm, położona około trzy kilometry dalej, natomiast na wyspie, przystanek Rambin znajduje się sześć kilometrów od Altefähr. Landstraße 29 graniczy z obszarem operacyjnym stacji.
Linie kolejowe
- Linia Stralsund – Sassnitz
- Linia Altefähr – Putbus – Göhren – linia zlikwidowana
Historia
Pierwotna stacja promowa, znana wówczas jako Altefähre, znajdowała się na północny wschód od obecnej stacji. Stację uruchomiono 1 lipca 1883 roku, w momencie otwarcia linii kolejowej do Sassnitz. Początkowo istniały dwa baseny promowe oraz punkty załadunkowe dla pasażerów i towarów, a centrum operacyjne obejmowało trzy tory, peron, recepcję oraz dodatkowy budynek. Znajdowała się tam również parowozownia z obrotnicą.
W 1896 roku uruchomiono stację wąskotorową, usytuowaną na wschód od stacji normalnotorowej. Przeprawa przez Strelasund trwała około 40 minut. W celu poprawy komunikacji powstał plan budowy nasypu kolejowego jako alternatywy dla linii promowej. Przebudowa stacji normalnotorowej była wynikiem budowy grobli Rugii, która podniosła nową stację o cztery metry w stosunku do otoczenia, co wymagało budowy schodów prowadzących do peronów. Ruch na grobli rozpoczął się 5 października 1936 roku. Stacja wąskotorowa musiała również zostać przeniesiona dalej na wschód i wyżej.
Stacja zyskała szczególne znaczenie po wysadzeniu mostu Ziegelgraben oraz grobli w dniach 1-3 maja 1945 roku, co zmusiło do ponownego wykorzystywania starych doków promowych do transportu towarów i ludzi. Kolejka wąskotorowa uzyskała tymczasowy tor wzdłuż drogi do starego mola promowego. Po zainstalowaniu tymczasowego mostu, od 15 października 1947 roku wznowiono ruch kolejowy przez groblę.
W czasach NRD, Altefähr stał się ważnym punktem przeładunkowym drewna, a stacja zyskała na znaczeniu jako końcowy przystanek jednotorowego odcinka przeprawy przez Strelasund. 23 września 1967 roku zamknięto kolejkę wąskotorową do Putbus, a jej tory zostały zdemontowane, pozostawiając jedynie budynek wejściowy stacji wąskotorowej. W 1989 roku linia do Sassnitz została zelektryfikowana.
Po upadku muru berlińskiego nie przeprowadzono większych remontów, a ruch promowy w Sassnitz i Mukran znacznie spadł. W związku z tym rampy i bocznice w Altefähr stały się zbędne, co doprowadziło do zamknięcia i częściowego demontażu torów 3, 4 i 5 około 2005 roku.
Infrastruktura
Perony i tory
Na stacji normalnotorowej, pomiędzy torami 1 i 2, zbudowano peron wyspowy. Istniał również dodatkowy peron jednokrawędziowy, który później został zdemontowany. Utworzono nowe tory ładunkowe. Stacja wąskotorowa dysponowała kilkoma torami, ale tylko jednym peronem. Znajdował się tam także osobny budynek stacji oraz parowozownia.
Budynek dworca
Budynek stacji mieści się pomiędzy torami i zawierał nastawnię oraz pokój dyżurnego ruchu.
Stary budynek stacji
Stary budynek stacji był zlokalizowany na zachód od obecnej stacji, przy Strelasund. Po zbudowaniu grobli na Rugii, budynek był wykorzystywany do różnych celów, aż w końcu został zburzony na przełomie kwietnia i maja 2014 roku, mimo że rozważano jego zarejestrowanie jako zabytek. Wówczas konserwator zabytków próbował postawić właściciela przed sądem.
Technologia bezpieczeństwa
Przed uruchomieniem systemu LCS (ESTW), w Altefähr funkcjonowały dwie nastawnie. Nastawnia dysponująca znajdowała się w budynku stacji, a nastawnia wykonawcza przy wyjeździe w kierunku Samtens. W 2007 roku nastawnie zostały wyłączone z użytku, a linia zaczęła korzystać z ESTW.
Stacja wąskotorowa
Po budowie grobli na Rugii nowa stacja wąskotorowa została zlokalizowana na południowy wschód od stacji normalnotorowej. Tory załadunkowe znajdowały się w północno-wschodniej części stacji. Do stacji przeładunkowej prowadził również tor. Mały dworzec kolei wąskotorowej, zbudowany w 1936 roku, został zachowany, a do budynku stacji przylega dwustanowiskowa parowozownia, również zbudowana w 1936 roku. Oba budynki oraz dawni budynki kolejarzy są objęte ochroną zabytków.
Połączenia
Stacja w Altefähr jest obsługiwana co godzinę przez regionalną linię ekspresową RE 9, która kursuje ze Stralsund do Sassnitz lub Binz. Pociągi kursują w takcie dwu godzinnym, a stacją początkową jest Rostock.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Literatura na temat stacji Altefähr w bibliografii państwowej MV