Alta GP
Alta GP to samochód Formuły 1, który został zaprojektowany przez Geoffa Taylora. To był pierwszy pojazd Alty biorący udział w wyścigach Formuły 1. W trzech wyścigach tym samochodem wystartowali Crossley oraz Joe Kelly.
Historia
Samochód został stworzony w 1948 roku, a niektóre jego elementy pochodziły z modeli sprzed II wojny światowej. W porównaniu do wcześniejszych konstrukcji, ulepszono niezależne zawieszenie, a silnik zmieniono na doładowany o pojemności 1,5 litra i mocy 230 KM. Nadwozie nie miało popularnego w tamtym czasie kształtu cygara. Główną wadą pojazdu była wysoka awaryjność – mimo iż samochód ustanowił wiele rekordów prędkości na krótkich dystansach, nie radził sobie w dłuższych wyścigach.
Pierwszy zbudowany samochód (oznaczony jako GP1) został sprzedany George’owi Abecassisowi, który wykorzystywał go w różnych zawodach w latach 1948–1949, jednak ukończył tylko jeden wyścig. Później Abecassis używał silników Alty w swoich samochodach HWM.
Wersje GP2 i GP3, które zostały zmodyfikowane w porównaniu do GP1, ukończono odpowiednio w 1949 i 1950 roku, a następnie sprzedano Geoffowi Crossleyowi i Joemu Kelly’emu. Model GP2 miał przeprojektowane nadwozie, co nadawało mu kształt odwróconej litery T. W GP2 zastosowano nadwozie rurowe. Udoskonalone zostało również niezależne zawieszenie, w tym wahacze. W przedniej części samochodu znajdowała się chłodnica dla silnika umieszczonego z przodu.
Crossley zajął siódme miejsce w Grand Prix Belgii 1949. Następnie rozpoczął ustanawianie serii rekordów prędkości na torze w Montlhéry. Kelly skupił się na wyścigach w Irlandii, a jego najlepszym wynikiem było trzecie miejsce w Ulster Trophy w 1952 roku. Obaj kierowcy uczestniczyli w pierwszym wyścigu Formuły 1, Grand Prix Wielkiej Brytanii 1950. Kelly ukończył wyścig, ale nie został sklasyfikowany, podczas gdy Crossley wycofał się z powodu awarii układu przeniesienia napędu.
Później Kelly znacząco przebudował swój model i wystawiał go w Irish Racing Automobiles w latach 1952–1953, przy czym silniki Alty zamienił na silniki Bristol.
Wyniki w Formule 1
* Przed 1958 rokiem punkty w klasyfikacji konstruktorów nie były przyznawane.
Bibliografia
Jeremy McMullen: Alta GP. conceptcarz.com. [dostęp 2011-12-04]. (ang.).
Greg England: Geoffrey Taylor’s brainchild. forix.com. [dostęp 2011-12-04]. (ang.).