Alstom Traxx

Alstom TRAXX

Seria lokomotyw Alstom TRAXX była pierwotnie produkowana przez Bombardier Transportation, a obecnie jest wytwarzana przez Alstom. Obejmuje wersje elektryczne, spalinowe oraz hybrydowe, które są przeznaczone do prowadzenia różnych typów pociągów towarowych i pasażerskich. Lokomotywy elektryczne mogą być jednosystemowe (zasilane prądem stałym lub zmiennym) lub wielosystemowe. Charakteryzują się modułową konstrukcją oraz systemami napędu i sterowania Bombardier Mitrac. Do 2011 roku zamówiono ponad 1500 sztuk lokomotyw z tej serii.

Pudła oraz ramy wózków lokomotyw są produkowane w zakładach Alstom we Wrocławiu, w Polsce.

Oznakowanie

Warianty lokomotyw są klasyfikowane według poniższego schematu:

  • Przeznaczenie: F – towarowy, H – ciężki transport dalekobieżny, P – pasażerski, S – ekspresowy
  • Początkowo prędkość w km/h, później zmodyfikowane: 140 oznacza lokomotywę z zawieszeniem za nos, 160 lokomotywę z wydrążonym wałem napędowym.
  • System zasilania: AC – prąd zmienny, DC – prąd stały, MS – wielosystemowa, DE – spalinowo-elektryczna

Konstrukcja

Prototyp TRAXX

Na początku lat 90. Deutsche Bundesbahn zauważyła potrzebę wymiany większości eksploatowanych lokomotyw elektrycznych. W odpowiedzi na zgłoszone zapotrzebowanie opracowano projekty nowych serii lokomotyw:

  • Baureihe 128 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1994 roku dla DB. Powstał tylko jeden egzemplarz, który jest protoplastą serii TRAXX, zasilany prądem przemiennym 16,7 Hz – 15 kV.
  • Baureihe 145 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1997–2000 dla DB Cargo, z wyprodukowaniem 80 sztuk, używanych w pociągach towarowych.

TRAXX

  • Baureihe 185 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 2000–2008 dla DB Cargo, eksploatowana w pociągach towarowych. Wyprodukowano 400 egzemplarzy, a 35 z nich zakupiono przez koleje szwajcarskie jako serię Re 485.
  • Baureihe 146 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 2006–2007 dla DB Regio, używana również przez Metronom Eisenbahngesellschaft do ciągnięcia pociągów piętrowych z oznaczeniem ME 146. Wyprodukowano 31 sztuk, o maksymalnej prędkości 160 km/h.
  • P160 AC1 – druga seria lokomotywy 146 produkowana w latach 2003–2005 dla Metronom Eisenbahngesellschaft.

TRAXX 2

Obecna oferta Alstom, TRAXX 2, jest wyposażona w przetwornicę IGBT. Należy do niej seria lokomotywy 185.2, która została zakupiona przez koleje niemieckie. Pierwsza lokomotywa Baureihe 185.2 została przekazana 14 stycznia 2005 roku.

  • F140 MS2 – wersja eksportowa dla kolei szwajcarskich, lokomotywa wielosystemowa do prowadzenia pociągów towarowych, eksploatowana jako seria Re 484, z 21 sztukami o maksymalnej prędkości 140 km/h.
  • F140 AC2 – Baureihe 185.2, produkowana od 2006 roku dla DB Cargo, z 200 sztukami wyprodukowanymi i używanych w pociągach towarowych.
  • P160 AC2 – trzecia seria lokomotywy 146 produkowana od 2005 roku, z 68 lokomotywami elektrycznymi zamówionymi dla Metronom Eisenbahngesellschaft oraz DB Regio.
  • Baureihe 186 – czterosystemowa lokomotywa elektryczna z różnymi napięciami, przeznaczona do poruszania się po różnych sieciach kolejowych.

Wersja używana przez PKP Cargo S.A. (EU43) ma ograniczoną możliwość zasilania, przeznaczona do pracy tylko w sieci polskiej i niemieckiej. Pol-Miedź Trans posiada wersję lokomotywu dostosowaną do zasilania 3 kV DC, podobnie jak wersja dla Kolei Mazowieckich (Traxx P160 DC – EU47).

W 2009 roku dostarczono dwie lokomotywy Traxx F140DC do Pol-Miedź Trans, a także 11 lokomotyw EU47 dla Kolei Mazowieckich.

E483 – wersja eksportowa przeznaczona do włoskich oraz polskich sieci kolejowych, eksploatowane w Polsce jako seria E483, z maksymalną prędkością 140 km/h.

Baureihe 253 – wersja dla kolei hiszpańskich, również przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych, z maksymalną prędkością 140 km/h i wyprodukowaniem 100 sztuk.

Traxx Africa

Traxx Africa to dwusystemowa lokomotywa elektryczna zasilana napięciem 3 kV DC i 25 kV AC, dostosowana do rozstawu przylądkowego. W marcu 2014 roku południowoafrykański przewoźnik Transnet zamówił 240 lokomotyw w Bombardier Transportation, a produkcja miała miejsce w Południowej Afryce. Pierwsza lokomotywa weszła do eksploatacji w styczniu 2018 roku, a do listopada 2020 roku wykonała około 1600 przejazdów, przewożąc 10 milionów ton ładunku.

Wersje spalinowe

  • Baureihe 246 (TRAXX P160 DE) – spalinowa lokomotywa produkowana w latach 2006–2007 dla Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), używana w pociągach pasażerskich. Jej towarowa wersja to BR 285.
  • Baureihe 285 (TRAXX F140 DE) – produkowana od 2006 roku dla spółek leasingowych, w tym dla Lotos Kolej, używana w pociągach towarowych. Jej pasażerska wersja to BR 246 (TRAXX P160 DE).

Eksploatacja

PKP Cargo

Lokomotywy E186 były leasingowane przez PKP Cargo od Angel Trains oraz Railpool. W latach 2008–2012 eksploatowano 6 sztuk tej serii.

Pierwsze lokomotywy EU43 dostarczono w lutym 2008 roku, a po testach i szkoleniu maszynistów zaczęły kursować w ruchu transgranicznym. Przydzielono je do Zakładu Taboru w Poznaniu.

Między styczniem a marcem 2012 roku lokomotywy zakończyły eksploatację w PKP Cargo i zostały zwrócone leasingodawcy z powodu leasingu lokomotyw EU45.

Pol-Miedź-Trans

Pol-Miedź Trans eksploatuje dwie lokomotywy typu E483 oraz jedną z pięciu lokomotyw leasingowych dostarczonych w 2016 roku.

Koleje Mazowieckie

12 lutego 2010 roku Bombardier wygrał przetarg na dostawę 11 lokomotyw dla Kolei Mazowieckich (przeznaczonych do składów pasażerskich, rozwijających prędkość 160 km/h).

20 kwietnia 2010 roku Koleje Mazowieckie podpisały umowę na dostawę 11 lokomotyw TRAXX P160 DC, przystosowanych do pracy w systemie push-pull. 27 stycznia 2011 roku miała miejsce publiczna prezentacja możliwości technicznych składu push-pull na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Lokomotywy przekazano uroczyście 29 sierpnia 2011 roku na stacji Warszawa Wschodnia.

W ramach konkursu poszczególnym lokomotywom nadano imiona hetmanów wielkich koronnych i litewskich.

Zobacz też

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: