Alstom Citadis 200

Alstom Citadis 200

Alstom Citadis 200 to seria tramwajów niskopodłogowych z rodziny Citadis, które były produkowane w Niemczech w latach 1994–2012. Łącznie powstało 145 sztuk, które obecnie są użytkowane w Magdeburgu, Darmstadt, Gerze oraz Brunszwiku.

Konstrukcja

Tramwaje Alstom Citadis 200 to pojazdy trójczłonowe, jednokierunkowe, z częściowo niskopodłogową konstrukcją.

Wózki

Pojazd oparty jest na czterech dwuosiowych wózkach, gdzie pierwszy i ostatni wózek są napędowe i podtrzymują skrajne człony. Wysokość podłogi w pierwszym i trzecim członie wynosi 585 mm, natomiast dwa pozostałe wózki toczne umieszczone są pod środkowym członem i mają obniżoną wysokość podłogi do 350 mm.

Nadwozie

Nadwozie tramwaju wykonane jest ze stali i posiada cztery drzwi odskokowe. Dwoje drzwi dwupłatowych o szerokości 1300 mm prowadzi do wnętrza niskopodłogowego środkowego członu. W pierwszym i trzecim członie znajdują się pojedyncze pary drzwi jednopłatowych o szerokości 870 mm (w Brunszwiku pierwsze drzwi są szersze o 100 mm).

Silniki

Tramwaje Citadis 200 napędzane są przez cztery silniki asynchroniczne typu 4WXA2544G o mocy 95 lub 105 kW, które chłodzone są wodą. Każdy silnik napędza jedną oś, a system sterowania oparty jest na falownikach z tranzystorami IGBT, co umożliwia rekuperację energii podczas hamowania.

Wnętrze

Układ miejsc siedzących oraz ich liczba różnią się w zależności od miejsca eksploatacji, jednak wszystkie tramwaje są wyposażone w tapicerowane siedzenia.

Dostawy

Eksploatacja

Brunszwik

W 2006 roku miasto Brunszwik nabyło 12 tramwajów NGT8D od konsorcjum LHB/Bombardier. Sześć z nich zostało wyposażonych w sprzęgi Scharfenberga, co umożliwia połączenie tramwaju z doczepą. W następnym roku rozpoczęto modernizację doczep Duewag B4 w celu ich połączenia z NGT8D. W latach 2007–2010 uruchomiono cztery zestawy NGT8D+B4 do eksploatacji.

Darmstadt

W grudniu 1995 roku Darmstadt zamówiło 20 tramwajów Citadis 200, które w lokalnym przewoźniku HEAG noszą oznaczenie ST13. Pierwszy tramwaj rozpoczął kursy liniowe 6 kwietnia 1998 roku. ST13 kursują w zestawach z doczepami SB9, a w 2007 roku wyprodukowano 18 egzemplarzy drugiej serii, oznaczonych jako ST14.

Gera

W 2005 roku Gera zamówiła 6 tramwajów typu NGT8G, które konstrukcyjnie pochodziły od wagonów ST13 z Darmstadt. W 2008 roku zdecydowano się na zamówienie dodatkowych 6 egzemplarzy.

Magdeburg

W wrześniu 1992 roku zawarto umowę między Magdeburger Verkehrsbetriebe a konsorcjum firm Alstom, LHB, Waggonbau Dessau, Waggonbau Bautzen oraz ABB Henschel Waggonunion (później Adtranz) na dostarczenie 25 tramwajów Citadis 200 (oznaczenie lokalne NGT8D). Pierwszy tramwaj przybył do miasta 15 grudnia 1994 roku, a eksploatację pierwszych 6 egzemplarzy rozpoczęto 1 kwietnia 1995 roku. Wszystkie dostawy zakończono w 1996 roku. W około 1999 roku zakupiono dodatkowe 28 tramwajów NGT8D od LHB, kończąc dostawy w wrześniu 2000 roku. Następnie złożono zamówienie na kolejnych 19 tramwajów NGT8D od konsorcjum Adtranz/LHB, które dostarczono do lutego 2003 roku. Po dłuższej przerwie, w 2012 roku, zakupiono 11 tramwajów NGT8D od konsorcjum Bombardier/Alstom, które przystosowano do ciągnięcia doczep Tatra B6A2D.

W lipcu 2021 roku MVB oraz Alstom zawarli umowę na zakup 35 tramwajów Bombardier Flexity, co pozwoli na wycofanie najstarszych NGT8D z eksploatacji.

Testy w Polsce

Pierwszy tramwaj NGT8D dotarł do Polski 20 czerwca 1996 roku, gdy wagon nr 1318 został przywieziony do Warszawy na prezentację. 2 lipca został przewieziony do Poznania, gdzie brał udział w jazdach próbnych od 4 do 8 lipca.

W 2001 roku MZK Szczecin, MPK Wrocław oraz Tramwaje Warszawskie postanowiły wspólnie zakupić niskopodłogowy tabor tramwajowy, w związku z czym wagon nr 1340 z Magdeburga przybył do Warszawy na prezentację.

W listopadzie oraz na początku grudnia 2000 roku tramwaj kursował próbnie w Poznaniu.

Od 8 grudnia 2000 roku do 9 stycznia 2001 roku tramwaj został wypożyczony Warszawie i testowany na linii nr 8.

Do Szczecina tramwaj przybył 11 stycznia 2001 roku, a jazdy próbne odbyły się w dniach 12–16 stycznia na linii nr 8.

Kolejnym miastem zainteresowanym testami był Wrocław, gdzie w dniach 20–25 stycznia 2001 roku magdeburski NGT8D kursował na linii nr 24.

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: