Alstom Citadis

Alstom Citadis

Alstom Citadis to rodzina niskopodłogowych tramwajów produkowanych głównie przez firmę Alstom w jej zakładach we Francji, a także w Niemczech oraz w polskim zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie.

Projekt

Pojazdy z rodziny Citadis zostały pierwotnie zaprojektowane jako częściowo niskopodłogowe, a później przekształcone w całkowicie niskopodłogowe.

Produkowane wersje

W 1997 roku francuskie miasto Montpellier złożyło pierwsze zamówienie na tramwaje Citadis, które zostały dostarczone we wrześniu 1999. Pojazdy te, oznaczone jako Citadis 301 i Citadis 401, miały długości odpowiednio 30 i 40 metrów oraz 70% niskiej podłogi. Podobne tramwaje zamówiły również Orlean i Dublin.

Druga generacja obejmowała tramwaje Citadis 202, Citadis 302 oraz Citadis 402. Pojazdy te mają od 2 do 7 członów i są całkowicie niskopodłogowe. Wyprodukowano także model Citadis 403, który jest wyposażony w koła o mniejszej średnicy w wózku pod kabiną motorniczego, dostarczony do Strasburga. Bordeaux z kolei otrzymało serie 302 i 402, które są przystosowane do zasilania zarówno z sieci trakcyjnej, jak i z trzeciej szyny umieszczonej między szynami jezdnymi. Tramwaje tej generacji można spotkać m.in. w Nicei, Jerozolimie, Teneryfie, Tunisie, Madrycie, Tuluzie, Dubaju i Algierze.

Dla polskich operatorów stworzono wersję Citadis 100. Alstom Konstal w latach 1999–2000 zbudował 4 tramwaje typu NGd99 dla Gdańska, a w latach 2000–2001 wyprodukowano 17 wozów typu 116Nd dla Tramwajów Śląskich.

Dla niemieckich miast zaprojektowano wersję Citadis 200, która ma 70% niskopodłogowej konstrukcji. Tramwaje te zostały wyprodukowane w zakładach Alstom Transport Deutschland w Salzgitter, a łączna liczba dostarczonych tramwajów wyniosła 145 i trafiła do Magdeburga, Gery, Darmstadt i Brunszwiku. Na przełomie XX i XXI wieku tramwaje z Magdeburga testowano w Poznaniu, Warszawie, Szczecinie i Wrocławiu.

Specjalnie dla rynku środkowo- i wschodnioeuropejskiego opracowano niskopodłogową wersję Citadis X-04, która jest wyposażona w stalowe nadwozie. Pojazdy tego typu zostały wyprodukowane w Chorzowie i są eksploatowane w Stambule.

Tramwaje RegioCitadis to pojazdy, które mogą być używane zarówno w obrębie miast, jak i poza ich granicami. Są produkowane w zakładzie Alstom Transport Deutschland w Salzgitter i mają stalowe nadwozia. Jedno z zamówień na te tramwaje pochodzi z Kassel, gdzie dostarczono Citadisy przystosowane do zasilania napięciem tramwajowym 600 V DC oraz 15 kV AC 16,7 Hz z sieci kolejowej DB Netz.

Seria Citadis Dualis, podobnie jak RegioCitadis, może być zasilana różnymi napięciami. W zakładzie Alstom De Dietrich Ferroviaire w Reichshoffen wyprodukowano wersję dwusystemową dla Valenciennes, obsługującą napięcia 750 V DC oraz 25 kV AC, natomiast Lyon otrzymał tramwaje na napięcia 750 V DC i 1,5 kV DC.

W lutym 2013 roku zaprojektowano odmianę Spirit, bazującą na modelu Citadis Dualis, przeznaczoną dla przewoźników z USA i Kanady. Tramwaje te są całkowicie niskopodłogowe i mogą osiągnąć prędkość 100 km/h. Pojazdy te trafiły m.in. do Ottawy.

Do połowy 2015 roku dostarczono łącznie ponad 1500 tramwajów Citadis do ponad 40 miast w kilkunastu krajach Europy, Afryki, Ameryki Południowej i Australii.

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: