ALSN

ALSN – Automatyczna Sygnalizacja Nieprzerwanej Pracy Lokomotywy

ALSN (ros. Автоматическая Локомотивная Сигнализация Непрерывного действия, АЛСН, pol. Automatyczna sygnalizacja nieprzerwanej pracy lokomotywy) to system sygnalizacji kabinowej oraz automatycznego hamowania pociągu, który został zainstalowany na głównych liniach kolejowych w krajach byłego ZSRR, w tym w Rosji, Białorusi, Litwie, Łotwie oraz Estonii.

System ten składa się z obwodów kodowych umieszczonych na szynach oraz sprzętu pokładowego. Obwody szynowe są zbudowane w tradycyjny sposób, a ich odbiorniki funkcjonują na bazie przekaźników.

Chociaż system ten realizuje funkcje związane z bezpieczeństwem, nie jest całkowicie bezpieczny w sytuacjach awaryjnych, gdyż stanowi jedynie uzupełnienie sygnalizacji przytorowej. Niemniej jednak zapewnia wystarczający poziom bezpieczeństwa w zakresie monitorowania działań maszynisty.

Transmisja danych między obwodami kodowymi a urządzeniami pokładowymi odbywa się poprzez antenową cewkę indukcyjną, która jest umieszczona nad szynami i działa w oparciu o sprzężenie powietrzne.

Nadzór systemu ALSN

System ALSN sprawuje nadzór nad:

  • potwierdzeniem zwiększenia ograniczenia przez maszynistę w ciągu 15 sekund,
  • ciągłym monitorowaniem prędkości po przejechaniu znaku STOP,
  • potwierdzeniem braku kodu co 40–90 sekund.

Reakcja systemu

System uruchamia nagłe hamowanie w przypadku:

  • minięcia sygnału przytorowego wskazującego STOP,
  • przekroczenia dozwolonej prędkości w stosunku do aktualnego znaku sygnalizacyjnego,
  • braku potwierdzenia ostrzeżenia (komunikat dźwiękowy) przez maszynistę.

System został zaprojektowany do funkcjonowania przy prędkościach pociągu do 160 km/h.

Przypisy