Alpine F1

Alpine, Alpine F1 Team (od 2022 BWT Alpine F1 Team) to francuski zespół oraz konstruktor Formuły 1, który jest częścią Grupy Renault. Ekipa powstała na bazie fabrycznej grupy francuskiego producenta i zadebiutowała w wyścigach Grand Prix w sezonie 2021.

Historia

Samochody testowe

Pierwsze próby zaangażowania Alpine w Formułę 1 miały miejsce w 1968 roku, kiedy to Richard Bouleau zaprojektował model A350. Pojazd został przetestowany przez Mauro Bianchiego i był napędzany silnikiem Renault-Gordini. Mimo zgłoszenia do Grand Prix Francji, Renault zablokowało start Alpine z powodu niezadowalających osiągów. Po wyścigu samochód został zniszczony.

W 1976 roku stworzono model Alpine A500, zaprojektowany przez André de Cortanze, który służył jako platforma testowa dla nowego silnika turbodoładowanego Renault.

Starty w Formule 1

We wrześniu 2020 roku Renault ogłosiło zmianę nazwy swojego zespołu Formuły 1 z Renault DP World F1 Team na Alpine F1 Team. Zmiana ta była związana z restrukturyzacją marki Alpine, która została przywrócona przez Renault. Celem debiutu Alpine w Formule 1 było zwiększenie rozpoznawalności marki. Nowym szefem zespołu został Davide Brivio, wcześniej związany z MotoGP.

2021

W sezonie 2021 za kierownicą Alpine zasiadali Fernando Alonso oraz Esteban Ocon, a kierowcą rezerwowym był Daniił Kwiat. 2 marca 2021 roku zespół zaprezentował model Alpine A521. Mimo braku punktów w Bahrajnie, kierowcy zespołu zdobywali punkty w kolejnych piętnastu wyścigach. Esteban Ocon odniósł zwycięstwo w Grand Prix Węgier, co było pierwszym triumfem francuskiego kierowcy w francuskim samochodzie z silnikiem francuskiego producenta od Grand Prix Austrii w 1983 roku. Dodatkowo, podczas Grand Prix Kataru, Alonso zajął trzecie miejsce, co było jego pierwszym podium od Grand Prix Węgier w 2014 roku. Pierwszy sezon Alpine zakończył się piątą pozycją w klasyfikacji konstruktorów, a Alonso i Ocon zajęli dziesiąte i jedenaste miejsca w klasyfikacji kierowców.

2022

13 stycznia 2022 roku Marcin Budkowski zrezygnował z pozycji dyrektora wykonawczego zespołu, a cztery dni później ogłoszono, że Alain Prost stracił funkcję dyrektora niewykonawczego. Na początku lutego 2022 roku zespół ogłosił, że dyrektor techniczny Pat Fry objął stanowisko szefa ds. technicznych, a jego miejsce zajął Matt Harman. Kilka dni później zespół zaprezentował nowego sponsora tytularnego, którym zostało BWT. 17 lutego 2022 roku ogłoszono, że nowym szefem zespołu został Otmar Szafnauer. Zespół w sezonie 2022 utrzymał Alonso i Ocona, natomiast nowym kierowcą rezerwowym został Oscar Piastri, mistrz Formuły 2 z 2021 roku. W trakcie sezonu zespół zajął czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a Ocon i Alonso uplasowali się na ósmej i dziewiątej pozycji. W tym czasie Fernando Alonso ogłosił swoje odejście z zespołu, po czym Alpine ogłosiło podpisanie kontraktu z Piastrim, który jednak temu zaprzeczył. Zespół wytoczył mu proces sądowy, który jednak przegrał. Ostatecznie nowym kierowcą na następny sezon został Pierre Gasly, a funkcję kierowcy rezerwowego objął Jack Doohan.

Wyniki

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: