Alpine, Alpine F1 Team (od 2022 BWT Alpine F1 Team) to francuski zespół oraz konstruktor Formuły 1, który jest częścią Grupy Renault. Ekipa powstała na bazie fabrycznej grupy francuskiego producenta i zadebiutowała w wyścigach Grand Prix w sezonie 2021.
Historia
Samochody testowe
Pierwsze próby zaangażowania Alpine w Formułę 1 miały miejsce w 1968 roku, kiedy to Richard Bouleau zaprojektował model A350. Pojazd został przetestowany przez Mauro Bianchiego i był napędzany silnikiem Renault-Gordini. Mimo zgłoszenia do Grand Prix Francji, Renault zablokowało start Alpine z powodu niezadowalających osiągów. Po wyścigu samochód został zniszczony.
W 1976 roku stworzono model Alpine A500, zaprojektowany przez André de Cortanze, który służył jako platforma testowa dla nowego silnika turbodoładowanego Renault.
Starty w Formule 1
We wrześniu 2020 roku Renault ogłosiło zmianę nazwy swojego zespołu Formuły 1 z Renault DP World F1 Team na Alpine F1 Team. Zmiana ta była związana z restrukturyzacją marki Alpine, która została przywrócona przez Renault. Celem debiutu Alpine w Formule 1 było zwiększenie rozpoznawalności marki. Nowym szefem zespołu został Davide Brivio, wcześniej związany z MotoGP.
2021
W sezonie 2021 za kierownicą Alpine zasiadali Fernando Alonso oraz Esteban Ocon, a kierowcą rezerwowym był Daniił Kwiat. 2 marca 2021 roku zespół zaprezentował model Alpine A521. Mimo braku punktów w Bahrajnie, kierowcy zespołu zdobywali punkty w kolejnych piętnastu wyścigach. Esteban Ocon odniósł zwycięstwo w Grand Prix Węgier, co było pierwszym triumfem francuskiego kierowcy w francuskim samochodzie z silnikiem francuskiego producenta od Grand Prix Austrii w 1983 roku. Dodatkowo, podczas Grand Prix Kataru, Alonso zajął trzecie miejsce, co było jego pierwszym podium od Grand Prix Węgier w 2014 roku. Pierwszy sezon Alpine zakończył się piątą pozycją w klasyfikacji konstruktorów, a Alonso i Ocon zajęli dziesiąte i jedenaste miejsca w klasyfikacji kierowców.
2022
13 stycznia 2022 roku Marcin Budkowski zrezygnował z pozycji dyrektora wykonawczego zespołu, a cztery dni później ogłoszono, że Alain Prost stracił funkcję dyrektora niewykonawczego. Na początku lutego 2022 roku zespół ogłosił, że dyrektor techniczny Pat Fry objął stanowisko szefa ds. technicznych, a jego miejsce zajął Matt Harman. Kilka dni później zespół zaprezentował nowego sponsora tytularnego, którym zostało BWT. 17 lutego 2022 roku ogłoszono, że nowym szefem zespołu został Otmar Szafnauer. Zespół w sezonie 2022 utrzymał Alonso i Ocona, natomiast nowym kierowcą rezerwowym został Oscar Piastri, mistrz Formuły 2 z 2021 roku. W trakcie sezonu zespół zajął czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a Ocon i Alonso uplasowali się na ósmej i dziewiątej pozycji. W tym czasie Fernando Alonso ogłosił swoje odejście z zespołu, po czym Alpine ogłosiło podpisanie kontraktu z Piastrim, który jednak temu zaprzeczył. Zespół wytoczył mu proces sądowy, który jednak przegrał. Ostatecznie nowym kierowcą na następny sezon został Pierre Gasly, a funkcję kierowcy rezerwowego objął Jack Doohan.
Wyniki
Przypisy