Alpine A310 to sportowy samochód klasy kompaktowej, który był produkowany przez francuską markę Alpine w latach 1971-1985.
Historia i opis modelu
Model A310 był bezpośrednim następcą legendarnego A110. Został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1971 roku. Jego konstrukcja opierała się na stalowej, centralnej ramie rurowej oraz nadwoziu z włókna szklanego. A310 wprowadził nowoczesną estetykę z wyraźnymi, ostrymi krawędziami, która stała się znakiem rozpoznawczym późniejszych modeli marki. Jego przednia część miała klinowaty kształt z prostokątnymi reflektorami, które były początkowo osłonięte sześcioma pochyłymi szybami.
Na początku A310 był napędzany czterocylindrowym, rzędowym silnikiem Gordini o pojemności 1,6 l (1565 cm³), który generował moc 125 KM i był umieszczony z tyłu pojazdu. Samochód osiągał prędkość maksymalną 215 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 8,7 sekundy. Jednakże, z czasem okazało się, że ten napęd jest niewystarczający, co doprowadziło do wprowadzenia w 1976 roku modelu A310 V6. W tym wariancie zamontowano widlasty, sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,7 l i mocy 150 KM. Jak w przypadku poprzednich modeli, silnik był umieszczony z tyłu i współpracował z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. A310 V6 potrafił osiągnąć prędkość 225 km/h oraz charakteryzował się znakomitym prowadzeniem.
W 1977 roku dokonano modernizacji tylnej części nadwozia. Zamiast małej pionowej szyby z ustawionymi schodkowo żaluzjami, wprowadzono klapę z dużą, pochyloną szybą oraz dodano spojler. Z przodu zmniejszono liczbę szyb osłaniających reflektory do czterech, a pojemność zbiornika paliwa zwiększono z 58 do 62 litrów. Produkcja modelu Alpine A310 zakończyła się w 1984 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 2340 A310 oraz 9276 A310 V6.
Dane techniczne
Zawieszenie: przednie i tylne – wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
Hamulce: tarczowe, dwuobwodowe, ze wspomaganiem, hamulec ręczny na tylnych kołach
Opony: przednie 190/55VR340, tylne 220/55VR365
Silnik
Typ: V6 PRV o pojemności 2,7 l (2664 cm³), 2 zawory na cylinder, SOHC
Układ zasilania: gaźnik
Średnica i skok tłoka: 88,00 mm × 73,00 mm
Stopień sprężania: 10,1:1
Moc maksymalna: 150 KM (110,5 kW) przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 203 N•m przy 3500 obr./min
Osiągi
Przyspieszenie 0-80 km/h: 5,4 sekundy
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 sekundy (7,8 sekundy według innych źródeł)
Przyspieszenie 0-160 km/h: 20,5 sekundy
Czas przejazdu ¼ mili: 15,4 sekundy
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Przypisy
Bibliografia
1976 Alpine A310 V6 Technical specifications. [w:] carfolio.com [on-line]. [dostęp 2009-12-20]. (ang.).
Zdzisław Z. Podbielski, Pojazdy francuskie, Warszawa: WKiŁ, 1986, ISBN 83-206-0568-7, OCLC 749207369. Brak numerów stron w książce.