Alpine A110 to sportowy samochód klasy kompaktowej, który był produkowany przez francuską markę Alpine w latach 1963 – 1974.
Historia i opis modelu
Nadwozie Alpine A110, wykonane z włókna szklanego, zostało zaprojektowane przez Marcela Huberta. Pojazd wyróżniał się charakterystycznymi proporcjami – był niski, miał szerokie błotniki oraz niewielką kabinę. Jego odznaką była nisko poprowadzona maska, która nie posiadała atrapy chłodnicy, ponieważ chłodzenie silnika zapewniały wycięte przed tylnymi kołami otwory wentylacyjne. Mocno pochylona maska kryła mały bagażnik, a silnik znajdował się z tyłu. Główne reflektory A110 były ukryte za osłonami z przezroczystego tworzywa. Model ten produkowany był wyłącznie w wersji dwudrzwiowej, a jego masywne obręcze kół były odlewane z lekkich stopów.
Struktura nośna pojazdu opierała się na zespawanej ze stalowych rurek centralnej ramie. W modelu A110 zachowano napęd pierwowzoru, gdzie silnik umieszczony z tyłu napędzał tylne koła. Zamiast słabej, oryginalnej skrzyni biegów z trzema przełożeniami zastosowano nową, mocniejszą pięciobiegową przekładnię, co było konieczne ze względu na znacznie lepsze osiągi silników montowanych w A110. Pod maską auta znajdowały się czterocylindrowe, rzędowe jednostki napędowe o pojemności od 0,9 do 1,6 l. Dzięki licznym modyfikacjom, silniki te były znacznie mocniejsze od jednostki stosowanej w Renault 8. Silnik o pojemności 1,3 l zasilany dwoma gaźnikami Webera osiągał moc 90 KM, natomiast jednostka 1,6 l rozwijała moc 125 KM. Dzięki niewielkiej masie wynoszącej jedynie 544 kg, samochód mógł przyspieszać do prędkości 195 km/h w wersji 1,3 l oraz 210 km/h w wersji 1,6 l. Oprócz silnika pochodzącego z Renault 8, konstruktorzy wykorzystali również zawieszenie tego modelu. Prosty układ zawieszenia z pojedynczymi wahaczami poprzecznymi przeszedł jednak istotne modyfikacje, w tym mocne pochylenie tylnych kół, co znacznie zwiększyło stabilność pojazdu.
W 1973 roku samochód zdobył tytuł mistrza świata w rajdach w klasyfikacji konstruktorów, w tym w Rajdzie Monte Carlo (lata 1971 i 1973), Korsyki (rok 1973) oraz Portugalii (lata 1971, 1973).
Dane techniczne
Silnik
R4 1,6 l (1557 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
Średnica × skok tłoka: 76,00 mm × 84,00 mm
Moc maksymalna: 138 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 146 N•m przy 5000 obr./min
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Bibliografia
1971 Alpine A110 1600S Technical specifications. [w:] carfolio.com [on-line]. [dostęp 2009-12-20]. (ang.).
Przypisy