Alpina B12 – Zmodernizowane Wydania BMW
Zakład Burkard Bovenspien, bardziej rozpoznawalny jako BMW-Alpina, specjalizuje się w produkcji mocno zmodernizowanych wersji pojazdów marki BMW. W roku 1990 firma wprowadziła nowe modele – Alpina B12 5,0 Coupé oraz w 1992 roku Alpina B12 5,7 Coupé, które miały zaspokoić oczekiwania wymagających klientów z Bawarii. Dzięki licznym modyfikacjom, w tym zmianie emblematów z oryginalnych szachownic BMW na logo Alpiny, modele te wyróżniają się kolosalnymi różnicami. Dotyczy to zarówno elementów karoserii i spojlerów, jak i całkowicie zmienionych wnętrz pojazdów, które były wykonywane na indywidualne zamówienie, a także zmodyfikowanych układów jezdnych, ogromnych tarcz hamulcowych oraz silników.
Na bazie modelu BMW E31 850i stworzono bardziej sportową, a zarazem komfortową wersję 850i, z typowym dla modeli BMW E31 i E32 silnikiem dwunastocylindrowym o mocy 300 KM. Silnik ten został jednak zmodernizowany i wzmocniony w technologii dwuzaworowej, osiągając pojemność pięciu litrów oraz moc 350 KM. Dzięki temu, Alpina B12 może rozpędzić się do prędkości 280 km/h, co stanowi wzrost mocy o 50 KM w porównaniu do bazowego silnika 5.0l.
Przenoszenie mocy odbywa się za pomocą automatycznej, czterostopniowej skrzyni biegów ze sterowaniem hydraulicznym. Była to jedyna dostępna opcja dla tego modelu, biorąc pod uwagę jego bardziej eleganckie przeznaczenie. Pod marką Alpina B12 powstały również dwie inne wersje, mianowicie limuzyna o nazwie kodowej BMW E32 oraz jej następca, BMW E38. Oficjalne nazwy modeli serii 7 to Alpina B12 5.0 V12, Alpina B12 5.7 V12 oraz Alpina B12 6.0 V12.
Model B12 5.7 to bardziej zaawansowana i sportowa wersja, generująca moc przekraczającą 400 KM. Silnik oparty był na konstrukcji sportowego 850 CSi, który został wprowadzony na rynek przez BMW Motorsport w 1993 roku, chociaż prototyp silnika S70 B56 był gotowy już w 1992 roku. Plany dotyczące wersji prototypowej tego silnika sięgają 1990 roku, kiedy to pojawił się prototypowy model BMW M8. W odróżnieniu od M8, wszystkie pozostałe wersje silnika V12 były realizowane jedynie w technologii 2-zaworowej. Dzięki zwiększonej pojemności, Alpina uzyskała moment obrotowy bliski 600 Nm. Ta wersja Alpiny była dostępna wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną i w porównaniu do podstawowego modelu 5.0 Coupé charakteryzowała się niższym zawieszeniem oraz bardziej utwardzonym układem jezdnym.
Dane techniczne modeli Alpiny B12 5.0 / B12 5.7 / B12 6.0