Alonso Cano
Alonso Cano (ochrz. 19 lutego 1601 w Grenadzie, zm. 3 września 1667 tamże) był hiszpańskim rzeźbiarzem, malarzem, architektem oraz rysownikiem z okresu baroku, uważanym za jednego z najbardziej wszechstronnych artystów hiszpańskich XVII wieku.
W młodości był uczniem Francisco Pacheco, malarza, oraz Juana Martíneza Montañésa, rzeźbiarza. W 1614 roku przeniósł się do Sewilli, gdzie w 1626 uzyskał tytuł mistrza. W 1637 roku osiedlił się w Madrycie, gdzie został nadwornym malarzem króla Filipa IV, m.in. zajmując się restauracją obrazów z królewskich zbiorów. Po niesłusznym oskarżeniu o zamordowanie żony, krótko przebywał w Walencji. W 1652 roku powrócił do Grenady, gdzie przyjął niższe święcenia kapłańskie.
Jego prace skupiały się niemal wyłącznie na tematyce religijnej. W twórczości wyróżniały się piękne formy, chłodna paleta barw oraz subtelność, czułość i czasami słodycz. Często malował akty męskie, co przejawiało się w licznych scenach biczowania, ukrzyżowania oraz zdjęcia z krzyża. W 1664 roku stworzył cykl siedmiu monumentalnych obrazów do nisz chóru w katedrze w Grenadzie, zatytułowany Siedem radości z życia Marii. Jego twórczość była pod silnym wpływem Paola Veronesego oraz Antoona van Dycka. Zaprojektował również fasadę katedry w Grenadzie, gdzie został pochowany w krypcie.
W gronie jego uczniów znajdowali się rzeźbiarze: Pedro de Mena (1628-1688) oraz José de Mora (1642-1724).
Wybrane dzieła
- Święty Franciszek Borgiasz – 1624, 186 x 120 cm, Muzeum Sztuk Pięknych w Sewilli
- Portret duchownego – 1625-30, Hispanic Society, Nowy Jork
- Św. Jan Ewangelista – 1635-37, 54 x 36 cm, Luwr, Paryż
- Wizja św. Jana Ewangelisty – 1636-1637, 83 x 44 cm, Wallace Collection, Londyn
- Zstąpienie do otchłani – ok. 1640, 169 x 121 cm, County Museum of Art, Los Angeles
- Wizja św. Antoniego Padewskiego – ok. 1640, 39 x 29,5 cm, Gemaldegalerie, Berlin
- Noli me tangere – ok. 1640, 141,5 x 109,5 cm, Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie
- Ukrzyżowanie – ok. 1640, 265 x 173 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg
- Dwaj królowie hiszpańscy – 1639-1641, 165 x 227 cm, Prado, Madryt
- Chrystus podtrzymywany przez anioła – ok. 1645, 137 x 100 cm, Prado, Madryt
- Madonna z Dzieciątkiem – 1646, 162 x 107 cm, Prado, Madryt
- Św. Izydor ratujący dziecko, które wpadło do studni (Cud ze studnią św. Izydora) – 1546-48, 216 x 149 cm, Prado, Madryt
- Matka Boska ze śpiącym Dzieciątkiem – 1646-50, 162 x 107 cm, Prado, Madryt
- Św. Jan Ewangelista na Patmos – 1646-1650, 218 x 153 cm, Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie
- Wizja św. Antoniego – 1645-1652, 161 x 11 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
- Niepokalane Poczęcie – 1653-1657, Museo de Bellas Artes, Granada
- Św. Bernard i Maryja – 1656-1660, 267 x 185 cm, Prado, Madryt
- Autoportret – 1645-1660, 58 x 43 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg (domniemany)
- Ukrzyżowanie – 1650-1660, 241 x 150 cm, Akademia San Fernando, Madryt
- Nawiedzenie – 1660, 222 x 175 cm, Muzeum Goi w Castres
- Zwiastowanie – 1660, 220 x 173 cm, Muzeum Goi w Castres
- Św. Hieronim pokutujący – 1660, 177 x 209 cm, Prado, Madryt
- Chrystus i Samarytanka – 165 x 205 cm, Akademia San Fernando
- Król hiszpański – 165 x 125 cm, Prado, Madryt
- Św. Paweł Apostoł – 212 x 111 cm, Galeria Drezdeńska
Bibliografia
- Brigitte Hintzen-Bohlen, Andaluzja. Sztuka i architektura, Warszawa: h.f. ullmann, 2008, ISBN 978-3-8331-5106-4.
- Leksykon malarstwa od A do Z, Warszawa: Muza S.A., 1992, ISBN 83-7079-076-3
- Alessandro A. Bettagno i inni, Muzeum Prado. Arcydzieła malarstwa, Warszawa: Arkady, 2011, ISBN 978-83-213-4421-8, OCLC 802065916. Brak numerów stron w książce
- Sztuka świata, t. 12, Leksykon A-K, Warszawa: Arkady, 2009, ISBN 83-213-4088-1
- Stefano Zuffi, Wielki słownik malarzy, t. 1, Warszawa: HPS, 2006, ISBN 978-83-60688-15-1