Alojzy Reichan

Alojzy Reichan (ur. 22 czerwca 1807 we Lwowie, zm. 6 listopada 1860 tamże) był polskim malarzem i litografem.

Życiorys

Był synem lwowskiego artysty Józefa Reichana. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec, a następnie Józef Klimes, również we Lwowie. W latach 1823–1828 studiował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem F. Caucinga i A. Pettera. Po krótkim okresie spędzonym we Lwowie, około 1833 roku, wyjechał na dwa lata do Włoch, gdzie studiował oraz kopiował dzieła starych mistrzów, a także pracował jako portrecista. Dalszą wiedzę rozwijał w Paryżu u Horacego Verneta w latach 1837-1838, odwiedzając także Niemcy i Niderlandy. Po zakończeniu edukacji osiedlił się na stałe we Lwowie, gdzie mieszkał aż do swojej śmierci w 1860 roku.

Alojzy Reichan był dwukrotnie żonaty: najpierw z kuzynką Ludwiką Lipińską, z którą miał troje dzieci, a następnie z Kornelią Anną Wandruszka. Jego syn z drugiego małżeństwa, Stanisław Reichan (1858-1919), również zasłynął jako malarz.

Reichan był uznawanym portrecistą, który początkowo tworzył w stylu biedermeier, czerpiąc inspiracje z wiedeńskiej szkoły. Z czasem jego twórczość zbliżyła się do stylu francuskiego naturalisty Horacego Verneta. Artysta malował także miniatury oraz rzadziej przedstawienia scen rodzajowych, a także wykonywał litografie. Często tworzył obrazy religijne, w tym dla kościoła Jezuitów we Lwowie oraz dla świątyń w Stryju i Łańcucie. Jego preferowaną techniką było malarstwo olejne, choć używał także akwareli i gwaszu. Duże zbiory prac Reichana posiada Lwowska Galeria Obrazów, które po II wojnie światowej oraz zmianach granic państwowych nie zostały zwrócone, wraz z innymi bezcennymi dziełami kultury polskiej, Państwu Polskiemu jako prawowitemu właścicielowi. Obrazy Reichana można również znaleźć w Muzeum Narodowym we Wrocławiu oraz w wielu zbiorach prywatnych.

Wybrane prace

  • U studni, ok. 1847, Muzeum Narodowe w Warszawie,
  • Portret Heleny Matzel, Lwowska Galeria Sztuki,
  • Portret Leonarda Chodźki, ok. 1847, Muzeum Narodowe w Warszawie,
  • Portret aktorki Anieli Aszpergerowej, Muzeum Narodowe w Krakowie,
  • Święta Rodzina, 1850, Lwowska Galeria Sztuki,
  • Portret Karola Lipińskiego, 1835-37, Lwowska Galeria Sztuki,
  • Portret Heleny Matzel z Wroczynerów, Lwowska Galeria Sztuki.

Przypisy

Bibliografia

Andrzej Ryszkiewicz, Alojzy Rejchan, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. XXXI, Warszawa–Kraków 1988, s. 43-45.

Halina Kamińska-Krassowska: Miniaturowe portrety kobiet. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1984. ISBN 83-03-00609-6. Brak numerów stron w książce.

Dmytro Šelest: Lwowska Galeria Obrazów : malarstwo polskie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Auriga”, 1990. ISBN 83-221-0518-5. Brak numerów stron w książce.

Przeczytaj u przyjaciół: