Almaz Capital
Almaz Capital to globalny fundusz venture capital, który inwestuje w start-upy zajmujące się tworzeniem oprogramowania oraz platform SaaS. Kluczowe spółki w portfelu funduszu zostały założone przez przedsiębiorców z Europy Środkowej i Wschodniej i skupiają się na działalności na rynkach międzynarodowych, w tym rynku amerykańskim. Siedziba Almaz Capital mieści się w Portola Valley w Kalifornii, a fundusz posiada biuro w Berlinie oraz przedstawicielstwa w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Partnerem zarządzającym funduszem jest Aleksander Galicki.
Historia
W 2004 roku firma Cisco skontaktowała się z Aleksandrem Galickim, byłym naukowcem i przedsiębiorcą w branży technologicznej, który pełnił funkcję prezesa Russian Tech Tour. Cisco zaoferowało mu wsparcie finansowe w celu stworzenia funduszu inwestycyjnego wysokiego ryzyka, który miałby inwestować w rosyjskie start-upy. Galicki zdecydował się na model bridge jako fundament działalności funduszu. Skupiał się na wyszukiwaniu obiecujących start-upów z Europy Wschodniej, które tworzyły technologie dla globalnych rynków, a następnie łączył je z zachodnimi firmami, które były zainteresowane współpracą z inżynierami z tego regionu.
W 2008 roku Galicki założył Almaz Capital wraz z trzema partnerami: Charlesem Emmittem Ryanem, który był założycielem United Financial Group oraz byłym dyrektorem generalnym Deutsche Bank Russia; Peterem Łukjanowem, Amerykaninem rosyjskiego pochodzenia, związanym z Alloy Ventures; oraz Paweł Bogdanowem, partnerem funduszu inwestycyjnego „Rosyjskie technologie”. Geoffrey Baehr, który współpracował z Galickim przy wspólnych projektach w latach 90., dołączył do Almaz Capital jako doradca. W 2011 roku Łukjanow opuścił fundusz, a Baehr stał się czwartym komplementariuszem.
Fundusze
Almaz Capital I pozyskał m.in. 30 milionów USD od Cisco oraz 20 milionów USD z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Fundusz Almaz Capital II zebrał około 200 milionów USD od swoich komandytariuszy. Cisco pozostawało głównym inwestorem funduszu Almaz Capital II, współpracując z UFG, EBOR oraz Międzynarodową Korporacją Finansową. W wywiadzie dla gazety „Wiedomosti” Galicki podkreślił, że Almaz Capital II pozyskiwał fundusze od kilku inwestorów prywatnych.
Inwestycje
Almaz Capital I koncentrował się na start-upach z WNP i Stanów Zjednoczonych, a drugi fundusz rozszerzył działalność na kraje Europy Wschodniej. W latach 2008-2019 Almaz Capital zainwestował ponad 200 milionów USD w ponad 30 firm. Wśród kluczowych spółek portfelowych funduszu znajdują się:
- Acronis (udział nabyty w wyniku przejęcia przez Acronis spółki portfelowej nScaled w 2014 r.);
- CarPrice (inwestycja początkowa w 2014 r., kolejne w 2015 r. wspólnie z Baring Vostok Capital Partners i innymi inwestorami);
- GoodData (wspólnie z Andreessen Horowitz, Intel Capital i Tenaya Capital w 2014 roku);
- GridGain (wspólnie z Sbierbank Rossii, MoneyTime Ventures i RTP Ventures);
- Hover (platforma modelowania 3D dla nieruchomości, kilka inwestycji od 2012 roku wraz z Alsop Louie Partners, Google Ventures, Home Depot);
- Octonion (IoT platforma dla rozwiązań AI, wspólne inwestycje z Ginko Ventures w 2016 roku);
- Petcube (wspólnie inwestycje z Y Combinator, Cabra.vc i AVentures w 2015 roku);
- Yandex (2009, dwa lata przed IPO).
Wyjścia
Na sierpień 2019 roku fundusz miał 13 wyjść:
- Yandex (IPO w 2011 r. i kolejne oferty w następnych latach);
- Qik (nabyty przez Skype w 2011 roku);
- Vyatta (nabyta przez Brocade Communications Systems w 2012 r.);
- nScaled (nabyta przez Acronis w 2014 r.);
- Odin (wydzielone z Parallels, a później przejęte przez Ingram Micro w 2015 r.);
- AppScotch (nabyty przez App Annie w 2016 r.);
- Sensity Systems (platforma oświetleniowa LED dla inteligentnych miast, zakupiona przez Verizon Communications w 2016 r.);
- Plesk (wydzielone z Parallels, a następnie przejęte przez Oakley Capital w 2017 r.);
- Fasten (nabyty przez Vezet Group w 2017 r.);
- Parallels (nabyte przez Corel Corporation w 2018 r.);
- MakeTime (nabyte przez Xometry w 2018 r.);
- Acumatica (nabyte przez EQT Partners w 2019 r.);
- Content Analytics (nabyte przez Syndigo w 2019 r.).