Allen Heath (ur. 3 stycznia 1918 w Saskatoon, zm. 6 marca 1981 w Northridge) to kanadyjski kierowca wyścigowy, który odniósł znaczące sukcesy w wyścigach samochodów typu midget.
Życiorys
Urodził się w 1918 roku w Kanadzie, jednak w 1922 roku jego rodzina przeprowadziła się do Seattle w Stanach Zjednoczonych. Tam uczęszczał do North Queen Anne School i pomagał swojemu ojcu Fredowi w warsztacie wyścigowym. W ten sposób poznał kierowcę midgetów Swede Lindskoga, który zabrał Heatha na wyścigi organizowane na torze Silver Lake Speedway.
Heath rozpoczął swoją karierę wyścigową w 1938 roku, startując w wyścigach midgetów. Pomimo początkowych błędów, które kończyły się wypadkami, do 1942 roku odniósł ponad czterdzieści zwycięstw. Następnie wstąpił do 101 Dywizji jako spadochroniarz. Z powodu kontuzji kostki został później przeniesiony do 12. Armii Powietrznej, gdzie służył we Włoszech i północnej Afryce. Po wojnie kontynuował karierę wyścigową, w 1946 roku zdobywając 31 zwycięstw w samochodzie Kurtis Kraft V8-60 oraz tytuł mistrza stanu Waszyngton. W następnym roku powtórzył ten sukces, odnosząc 50 zwycięstw. W 1947 roku zadebiutował również w wyścigach samochodów typu sprint car w Portland, gdzie uległ wypadkowi po zderzeniu z Zeke Zieglerem, co skutkowało hospitalizacją.
Od 1948 roku ścigał się pod szyldem URA, rywalizując z takimi kierowcami jak Bill Vukovich. W 1950 roku zdobył tytuł URA. W latach 1952–1953 uczestniczył w czterech wyścigach mistrzostw AAA, z najlepszym wynikiem drugiego miejsca w Detroit. W tym czasie podjął również nieudaną próbę zakwalifikowania się do wyścigu Indianapolis 500.
W drugiej połowie 1953 roku, na torze Illiana Speedway, Heath uległ poważnemu wypadkowi. Po kolizji z Fredem Tomschem złamał nogi oraz lewą rękę i ramię. Z powodu komplikacji lekarze zdecydowali o amputacji jego ręki. Mimo to, niecały rok później wygrał wyścig w San Bernardino na dystansie stu okrążeń, używając protezy w formie stalowego, dwuczęściowego haka. W 1957 roku zajął szóste miejsce w klasyfikacji ogólnej CRA midgetów. W następnym roku wygrał 500-milowy wyścig midgetów organizowany przez URA, a w mistrzostwach CRA zajął ósme miejsce. W sezonie 1960 odniósł sześć zwycięstw i zajął czwarte miejsce w klasyfikacji, a w 1961 roku również wygrał sześć wyścigów CRA, kończąc sezon na trzeciej pozycji. W 1962 roku wygrał zawody na torze Manzanita Speedway i zajął piątą lokatę na koniec sezonu. W 1963 roku był trzeci z czterema zwycięstwami, a w 1964 roku osiągnął swoje ostatnie zwycięstwo w CRA na torze Ascot Park.
W latach 1963–1965 brał także udział w mistrzostwach midgetów USAC, zdobywając punkty.
Heath był aktywnie zaangażowany w działalność charytatywną oraz w pomoc osobom niepełnosprawnym. Zmarł na zawał serca w 1981 roku w wieku 63 lat.
Życie prywatne
Od 1922 roku mieszkał w Seattle, a w 1947 roku osiedlił się w Northridge. W tym samym roku ożenił się z Gladys. Miał pasierba Gila oraz pasierbicę Glendę.
Upamiętnienie
W 1975 roku został wprowadzony do Golden Wheels Hall of Fame, a w 1991 roku został wpisany do AAA/USAC Midget Auto Racing Hall of Fame.
Wyniki w Formule 1
W latach 1950–1960 wyścig Indianapolis 500 był eliminacją Mistrzostw Świata Formuły 1.