Allen Adham

Allen Adham

Allen Adham (właśc. Ayman Allen Adham) to amerykański projektant gier i przedsiębiorca egipskiego pochodzenia. Jest współzałożycielem oraz pracownikiem Blizzard Entertainment w latach 1991–2004; następnie powrócił do firmy i w latach 2016–2024 sprawował funkcję producenta wykonawczego oraz starszego wiceprezesa. Adham był producentem dwóch części serii Warcraft oraz StarCraft, a także projektantem Warcraft III i World of Warcraft.

Życiorys

Adham od najmłodszych lat był zapalonym graczem, a w wieku 14 lat rozpoczął programowanie, tworząc własne gry podczas nauki w szkole średniej oraz na uczelni. W latach 80. spędzał czas w towarzystwie przyjaciół, w tym z Brianem Fargo, założycielem Interplay Entertainment, dla którego testował różne gry. W tym czasie rozpoczął studia z zakresu informatyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles oraz pracował nad grami dla firm takich jak Interplay, Datasoft oraz The Software Toolworks. W 1990 roku uzyskał licencjat z informatyki.

Po zapisaniu się na program informatyczny na UCLA i spędzeniu lata na kodowaniu w wielu udanych grach (w tym Gunslinger i Demon’s Forge), Adham postanowił założyć własną firmę zajmującą się tworzeniem gier. W 1991 roku, proponując „coś zabawnego i innego”, przekonał swoich kolegów, Michaela Morhaime’a i Franka Pearce’a, do stworzenia wspólnie Silicon & Synapse, która później przekształciła się w Blizzard Entertainment. Chociaż założyli firmę w trójkę, Adham jest uważany za prawdziwego inicjatora, ze względu na jego rolę w zjednoczeniu zespołu.

W Blizzardzie Adham pełnił funkcję producenta wykonawczego oraz głównego projektanta, a także programował pierwsze tytuły firmy, takie jak Warcraft: Orcs & Humans, Lost Vikings, RPM Racing oraz Rock N 'Roll Racing. W latach 1994–1998 był producentem wykonawczym gier takich jak Blackthorne, Warcraft II: Tides of Darkness, StarCraft oraz Diablo. W 2002 roku zajął stanowisko starszego projektanta Warcraft III: Reign of Chaos, a niedługo potem (wraz z Robem Pardo) został pierwszym głównym projektantem gry World of Warcraft (2004), co miało decydujący wpływ na dalszy rozwój tego tytułu. W tym okresie pracował w Blizzardzie jako jeden z prezesów oraz główny projektant, poświęcając na pracę 14–16 godzin dziennie, siedem dni w tygodniu.

W 2003 roku Allen ożenił się, a w styczniu 2004, niedługo po przejęciu firmy przez Vivendi, postanowił opuścić Blizzard z powodu „zmęczenia i wypalenia”, aby skupić się na rodzinie, obawiając się intensywnego okresu pracy przed premierą. W tym samym roku wycofał się z branży gier i przeszedł do sektora finansowego, zakładając fundusz hedgingowy o nazwie Tenfold Capital Management, który określił jako „kolejną dużą formą gier wideo”. Adham uznał, że nowa ścieżka kariery była „fajna, w zupełnie inny sposób”. Początkowo miał nadzieję, że będzie cieszył się tym tak samo jak tworzeniem gier, jednak z czasem tempo przychodów z funduszu znacznie spadło. Mimo prowadzenia własnej działalności, Adham pozostał konsultantem Blizzard Entertainment i znajdował czas na granie w każdą grę wydaną przez firmę, w tym w World of Warcraft.

W 2006 roku Adham wyraził żal z powodu swojej decyzji i stwierdził, że powinien był poświęcić rok na odpoczynek, zaczynając szukać możliwości powrotu do branży gier. Do 2007 roku pragnął wrócić do Blizzard, jednak był zaangażowany w nową działalność, którą stworzył. Później przyznał, że „z perspektywy czasu, opuszczenie Blizzarda było chyba największym błędem w jego życiu”. Ostatecznie w 2016 roku podjął decyzję o powrocie do firmy. W wyniku tego, podczas BlizzCon 2016, prezes Blizzarda Mike Morhaime ogłosił, że Allen Adham wraca do firmy po 12 latach. Został ponownie mianowany na stanowisko producenta wykonawczego (oficjalnie starszego wiceprezesa), odpowiedzialnego za poszukiwanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie tworzenia nowych projektów.

Od końca 2016 roku pracował nad nowymi projektami, które określał jako „nowe fajne rzeczy”; niektóre z nich miały być nowymi własnościami intelektualnymi. Proponował m.in. stworzenie StarCraft 4X, ale później stracił zainteresowanie tym projektem, który został anulowany. W październiku 2018, po odejściu Micheala Morhaime’a z pozycji prezesa Blizzarda i jego zastąpieniu przez J. Allena Bracka, Adham dołączył do „wykonawczego zespołu kierowniczego” razem z Ray’em Gresko (nowym dyrektorem ds. rozwoju). W styczniu 2024 roku, kilka miesięcy po przejęciu Activision Blizzard (w tym Blizzarda) przez Microsoft, Adham zdecydował się ponownie opuścić firmę, prawdopodobnie w związku ze zwolnieniami w przedsiębiorstwie oraz anulowaniem produkcji gry survivalowej o nazwie kodowej „Odyssey”.

Adham został uhonorowany przez serwis GameSpy, gdzie znalazł się na liście 30 najbardziej wpływowych osób w branży gier. Został doceniony jako współzałożyciel firmy Blizzard, lider odpowiedzialny za rozwój gry Warcraft oraz jako jeden z pionierów gier strategicznych online.

Wybrane gry

Przypisy

Linki zewnętrzne

Allen Adham na MobyGames

Przeczytaj u przyjaciół: