ALLBUS

Ogólny sondaż społeczny (die Allgemeine Bevölkerungsumfrage der Sozialwissenschaften – ALLBUS) koncentruje się na analizie trendów oraz konsekwencji zmian społecznych w Niemczech.

Cele

Projekt oparty jest na wzorze General Social Survey (GSS), realizowanym przez National Opinion Research Center na Uniwersytecie Chicago od 1972 roku. Jego celem jest wspieranie badaczy w obszarze nauk społecznych.

Tematyka

ALLBUS jest częścią usług GESIS (Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften), dostarczając cennych danych naukowych. Ankiety są przeprowadzane co dwa lata, a ich celem jest badanie postaw, zachowań oraz zmian społecznych wśród ludności niemieckiej. Każdorazowo zbierane są dane od reprezentatywnej grupy obywateli, liczącej od 2800 do 3500 uczestników. Po zakończeniu badań, wyniki są udostępniane zainteresowanym stronom.

Pytania i odpowiedzi są starannie analizowane i zestawiane. Od 1986 roku, niemiecka część International Social Survey Programme (ISSP) jest integrowana z ALLBUS, co pozwala na rozszerzenie analizy i porównań międzynarodowych.

Zakres pytań

Najważniejsze pytania są regularnie powtarzane, a w razie potrzeby dodawane są nowe tematy. Zagadnienia badawcze obejmują różnorodne aspekty życia, w tym:

  • Pytania dotyczące gospodarki
  • Przekonania polityczne
  • Zjednoczenie Niemiec
  • Różnice społeczne
  • Stopień zaufania do publicznych organizacji i instytucji
  • Patriotyzm oraz duma narodowa
  • Imigracja
  • Relacje narodowe i regionalne
  • Nastawienie do małżeństwa, rodziny i partnerstwa
  • Postęp technologiczny i komputerowy
  • Zdrowie i opieka zdrowotna
  • Nastawienie do aborcji
  • Znaczenie różnych aspektów życia i zawodowych
  • Aktywności w czasie wolnym
  • Korzystanie z mediów
  • Religia
  • Środowisko
  • Nastawienie do urzędników
  • Integracja społeczna oraz obawy przed przestępczością
  • Normy i zachowania społeczne
  • Demografia

Dane zbierane w ramach wywiadów są przedstawiane w szczegółowych raportach metodycznych, które dokumentują zastosowane tematy i zagadnienia.

Literatura

James Allen Davis, Peter Ph. Mohler, Tom W. Smith: Nationwide General Social Surveys. Wydawca: Ingwer Borg i Peter Ph. Mohler: Trends and Perspectives in Empirical Social Research. Walter de Gruyter, Berlin, Nowy Jork 1994: 17-25. ISBN 3-11-014311-9

Michael Terwey: ALLBUS: A German General Social Survey. W: Schmollers Jahrbuch. Zeitschrift für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften. Journal of Applied Social Science Studies. Nr. 120, 2000: 151-158. ISSN 0342-1783

Richard Alba, Peter Schmidt, Martina Wasmer: Germans or Foreigners? Attitudes Towards Ethnic Minorities in Post-Reunification Germany. Palgrave Macmillan, Nowy Jork i Houndmills 2003. ISBN 1-4039-6378-9

Tom W. Smith, Jibum Kim, Achim Koch i Alison Park: Social-Science Research and the General Social Surveys. W: ZUMA-Nachrichten. Nr. 56, 2005: 68-77. ISSN 0941-1670

Michael Terwey i Horst Baumann: German General Social Survey. ALLBUS / GGSS Cumulation 1980 – 2006 (ZA-Study-No 4243), elektroniczna wersja książki kodów, wraz z pakietem danych, Kolonia: GESIS-Kolonia, GESIS-Mannheim 2008. ISSN 1865-3596

Przykład analizy danych:

Allan L. McCutcheon i Michael Terwey 1994: Wiara i praktyka religijna w zjednoczonych Niemczech. W NOMOS: Kwartalnik Religioznawczy 7/8: 131-154.

Linki zewnętrzne

GESIS (ang.)

International Social Survey Programme (ISSP) (ang.)