All Through the Night
„All Through the Night” to utwór muzyczny amerykańskiej piosenkarki Cyndi Lauper, pochodzący z jej debiutanckiego albumu „She’s So Unusual”. Autorem tekstu jest Jules Shear, który nagrał ten kawałek w stylu folkowo-rockowym na płycie „Watch Dog”. Swoją wersję utworu stworzył również zespół The Cars, jednak nie została ona wydana na żadnym albumie. Ostatecznie Lauper postanowiła nagrać tę piosenkę. Początkowo miała zamiar zrobić cover w oryginalnej formie, jednak finalnie zdecydowała się na stworzenie popowej ballady.
Utwór ten był jedynym światowym singlem Lauper, do którego nie został zrealizowany teledysk. Dotarł do piątej pozycji na liście Billboard Hot 100, co uczyniło go czwartym singlem Lauper, który znalazł się w pierwszej piątce tego zestawienia w Stanach Zjednoczonych. Wokalistka stała się pierwszą kobietą w 26-letniej historii rankingu Billboard, której pięć singli z tego samego albumu trafiło do czołowej piątki listy Hot 100. Utwór zdobył generalnie pozytywne recenzje od krytyków. W 2005 roku Lauper nagrała akustyczną wersję na albumie „The Body Acoustic”, w której wystąpił Shaggy jako wokalista wspierający.
Historia
Powstanie tekstu i dalszy rozwój
Utwór został napisany przez Julesa Sheara, który umieścił go na swoim debiutanckim solowym albumie „Watch Dog” z 1983 roku. W późniejszym wywiadzie Shear odniósł się do wersji Lauper, mówiąc: „To dla mnie swego rodzaju nagroda – oto Cyndi Lauper nagrała utwór z mojego albumu. Na początku myślałem, że nikt o nim nie usłyszy, a tu nagle ona doprowadza go do czołowej piątki w rankingach.” Wyraził radość, że ludzie znają jego piosenki, dodając, że inne wersje są naprawdę dobre. Zauważył jednak, że niektórzy ludzie mogą nie wiedzieć, iż to on je napisał, co prowadzi do nieporozumień. Lauper skomentowała, że wersja Sheara „brzmi jak piosenka Beatlesów, jest naprawdę świetna”.
Przed Lauper utwór nagrał zespół The Cars, lecz ostatecznie nie została ona wydana na żadnym albumie. Wersja Sheara miała charakter folkowo-rockowy, natomiast Lauper postanowiła stworzyć popową balladę, w której kluczową rolę odegrał syntezator. Początkowo planowała uzyskać brzmienie z wersji Sheara, dodając akustyczne dźwięki, jednak ostatecznie zmieniła zdanie i zaśpiewała utwór w swoim unikalnym stylu. „All Through The Night” był jedynym singlem z albumu, który nie doczekał się teledysku. W 2005 roku Lauper nagrała nową wersję na albumie „The Body Acoustic”, angażując Shaggy’ego do współpracy.
Muzyka i tekst
Wersja Sheara jest oparta na tonacji F-dur i ma tempo około 96 uderzeń na minutę. W coverze Lauper, wokal piosenkarki rozciąga się od A3 do C5. Sam Shear również użyczył swojego głosu, wykonując falsetem melodię w końcowej części utworu oraz śpiewając z Lauper w refrenie. Refren został nieumyślnie zmodyfikowany w stosunku do oryginału, gdyż Lauper, słysząc wysokie tony Sheara, uznała je za wiodący wokal. Tematyka utworu koncentruje się na silnych uczuciach miłości, podobnie jak w poprzednim hicie Lauper, „Time After Time”.
Odbiór
Utwór spotkał się z pozytywnym odbiorem krytyków. Don McLeese z Chicago Sun-Times zauważył, że Lauper „wykorzystała swoją skalę głosu w najlepszy możliwy sposób”. The Philadelphia Inquirer wspomniał o „silnym głosie” Lauper, jednak w innej recenzji tej samej gazety stwierdzono, że piosenka nie jest „aż tak dobrą wersją genialnego utworu Julesa Sheara”. Richard Harrington z The Washington Post ocenił, że jest to „najbardziej refleksyjna piosenka” w dorobku wokalistki. Kevin East, dziennikarz Sensible Sound, określił utwór jako „mocną, melancholijną melodię”, a Leslie Gray Streeter z The Palm Beach Post nazwał go „cudownym” i „delikatnym”. Shear również wyraził uznanie dla wersji Lauper, stwierdzając, że „to, co zrobiła Cyndi Lauper, jest znakomite, ponieważ nagrała to w zupełnie inny sposób niż ja”. Stephen Thomas Erlewine z AllMusic stwierdził, że utwór „należy do najlepszych w tej części albumu”, a Stewart Mason, również z AllMusic, porównując wersje Lauper i Sheara, zauważył, że „oryginał jest dobry, ale wykonanie Lauper to „czyste arcydzieło muzyki pop”. Sal Cinquemani z magazynu Slant uznał piosenkę za „jedno z największych popowych dzieł lat 80.”. Kurt Loder z Rolling Stone pisał o „wyszukanej interpretacji” utworu, a Bruno MacDonald w książce „1001 albumów muzycznych. Historia muzyki rozrywkowej” określił utwór jako „elegancki”.
Pozycje na listach przebojów
Piosenka została wydana w Stanach Zjednoczonych we wrześniu 1984 roku. W rankingu Billboard Hot 100 zadebiutowała na 49. miejscu. Po dziesięciu tygodniach awansowała na swoje najwyższe, piąte miejsce, co uczyniło ją czwartym kolejnym singlem Lauper, który znalazł się wśród pięciu najlepszych piosenek w zestawieniu. Utwór odniósł również sukces na liście Adult Contemporary, zajmując przez trzy tygodnie czwarte miejsce. Dzięki tej piosence Lauper została pierwszą kobietą, której cztery utwory z debiutanckiego albumu dotarły do czołowej dziesiątki w zestawieniu Billboard 100. W grudniu 1984 roku w Kanadzie singel zajął siódme miejsce na liście RPM singles, a w styczniu 1985 roku organizacja Music Canada przyznała mu złoty certyfikat.
W Wielkiej Brytanii piosenka nie osiągnęła takiego sukcesu jak jej poprzedniczki. W listopadzie 1984 roku zadebiutowała na 82. miejscu listy UK Singles Chart i dotarła na 64. miejsce, pozostając na liście przez sześć tygodni. Podobne wyniki miała w innych krajach Europy – w Szwajcarii zajęła 16. miejsce, a w Niemczech 35. W Austrii jednak osiągnęła większy sukces, awansując na piątą pozycję, co uczyniło ją czwartym kolejnym singlem piosenkarki, który znalazł się w czołowej piątce w tym kraju.
Wydanie singla
Winyl 7-calowy
„All Through the Night” – 4:33
„Witness” – 3:40
Personel
Źródło:
- Cyndi Lauper – wokal
- Jules Shear – autor tekstu, wokal wspierający
- Rick Chertoff – producent
- Lennie Petze – producent wykonawczy
- Caroline Greyshock – zdjęcia
- Janet Perr – autor okładki
Covery
Wersję utworu nagrali również tacy artyści jak Marie Fredriksson, Tori Amos, Novaspace, Nana Mouskouri, Manfred Mann’s Earth Band, Sam Llanas, Tommy february6 (na albumie „We Love Cyndi – Tribute to Cyndi Lauper”), Girlyman, a także Sleeping at Last, którego cover pojawił się w 14. odcinku dziesiątego sezonu serialu „Chirurdzy” oraz w drugim odcinku szóstego sezonu „Pamiętników wampirów”. W ćwierćfinale czwartej edycji telewizyjnego programu muzycznego „The Voice UK” piosenkę wykonał Stevie McCrorie, późniejszy zwycięzca całego show.
Rankingi
Listy cotygodniowe
Przypisy
Bibliografia
Cyndi Lauper, Jancee Dunn: „Cyndi Lauper: A Memoir”. Simon & Schuster, 2012. ISBN 978-1-47111-426-7. (ang.)
Robert Dimery: „1001 albumów muzycznych. Historia muzyki rozrywkowej”. Poznań: Publicat, 2013. ISBN 978-83-245-9616-4.
Linki zewnętrzne
Okładka
Oficjalna strona Cyndi Lauper