All Nippon Airways
All Nippon Airways (jap. 全日本空輸 Zen Nippon Kūyu) to japońskie linie lotnicze z siedzibą w Tokio, które są największym przewoźnikiem w Japonii od momentu bankructwa Japan Airlines w 2010 roku. Obsługują połączenia z Azją, Europą, Ameryką Północną oraz Oceanią, z głównym węzłem w porcie lotniczym Tokio-Narita.
Od marca 2013 roku, All Nippon Airways nieprzerwanie utrzymują status 5-gwiazdkowego przewoźnika, przyznanego w rankingu Skytrax.
Linie partnerskie
ANA oferuje pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare z następującymi liniami lotniczymi:
(* – Linie lotnicze wchodzące w skład sojuszu Star Alliance)
Flota
Na grudzień 2024 roku flota All Nippon Airways liczyła 218 samolotów, w tym 11 przeznaczonych do transportu cargo, o średnim wieku wynoszącym 10,9 lat.
Historia rozwoju floty
Początkowo linia posiadała jeden japoński samolot NAMC YS-11. Więcej maszyn YS-11 latało pod nazwą ANK lub Air Nippon, które były spółkami zależnymi od ANA. Samoloty typu YS-11 zostały całkowicie wycofane w 2006 roku, z których część zezłomowano, a inne trafiły do muzeów lub w ręce prywatne.
29 lutego 2008 roku Airbus A321 wykonał swój ostatni rejs dla linii ANA z Hakodate do Tokio. Model ten został wycofany po 10 latach eksploatacji. Kiedy A321 wszedł do służby w barwach ANA, był to pierwszy samolot tego typu w Japonii.
We wrześniu 2011 roku do floty dołączył pierwszy Boeing 787 Dreamliner. Pierwszy lot komercyjny odbył się 26 października 2011 roku jako lot czarterowy z Tokio-Narita do Hongkongu, co było pierwszym komercyjnym lotem Dreamlinera.
Plany rozwoju
Obecnie ANA wprowadza do floty nowy samolot szerokokadłubowy Boeing 787. Linia złożyła zamówienie na 50 maszyn w 2004 roku. Dreamlinery zostały wyposażone w silniki Rolls-Royce. Wszystkie egzemplarze miały być dostarczone do marca 2018 roku, jednak do sierpnia 2024 roku udało się pozyskać 44 maszyny.
17 lutego 2005 roku ANA podpisała kontrakt na dostawę 4 samolotów Boeing 777-300ER, co podniosło łączną liczbę zamówionych maszyn do 10. Pierwszy z nich dostarczono w październiku 2004 roku.
Dnia 31 stycznia 2006 roku, ANA ogłosiła konwersję dwóch zamówionych Boeingów 737-700 na wersję 737-700ER, co umożliwiło uruchomienie tras z zwiększonym zasięgiem. W marcu 2008 roku linie zamówiły dodatkowe 15 sztuk japońskiego samolotu Mitsubishi Regional Jet.
21 grudnia 2009 roku ANA ogłosiła plan zakupu 10 nowych szerokokadłubowych samolotów Boeinga, w tym 5 maszyn Boeing 767 i 5 Boeing 777. Samoloty B767 będą latać do momentu dostarczenia większości maszyn typu Boeing 787, a B777 zastąpią wycofywane Boeingi 747-400.
W marcu 2014 roku ANA złożyła zamówienie na 20 nowych maszyn Boeing 777-9, jednak w czerwcu 2022 roku linia zmodyfikowała zamówienie, zamieniając dwa z B777-9 na samoloty cargo Boeing 777-8F. Odbiór tych maszyn zaplanowano na 2028 rok.
W styczniu 2019 roku złożono zamówienie na 30 samolotów Boeing 737 MAX, a ich dostawa ma rozpocząć się w 2025 roku.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Strona internetowa przewoźnika