All I Really Want to Do

All I Really Want to Do to utwór stworzony przez Boba Dylana, nagrany przez niego w czerwcu 1964 roku i umieszczony na czwartym albumie studyjnym Another Side of Bob Dylan, który ukazał się w sierpniu tego samego roku.

Historia i charakter utworu

Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Dylana, który zapowiedział przyszłe, niezwykłe rymy i zabawę słowem, co artysta jeszcze bardziej rozwijał na kolejnych trzech albumach.

Większość kompozycji na Another Side of Bob Dylan jest skierowana do kobiet, obejmując zarówno utwory, które są poświęcone kobietom, jak i te, które łączą oba te aspekty. „All I Really Want to Do” należy do pierwszej kategorii.

Piosenka ta może być interpretowana jako prosta historia o mężczyźnie, który nie pragnie być nikim innym niż sobą i pragnie utrzymać swój związek, mimo że czuje, iż może to być niemożliwe. Dlatego jego ton brzmi lekko sarkastycznie, a wymieniana lista rzeczy, których nie chce robić (czy być nimi), prowadzi do zdania I don’t want you to… be like me. Ze względu na specyfikę języka angielskiego – „you” odnosi się zarówno do „ty”, jak i „wy” – może dotyczyć zarówno kobiety, jak i publiczności, w tym jego fanów. Utwór kończy krótki śmiech, który może świadczyć zarówno o sarkazmie, jak i o braku pewności siebie Dylana w tym okresie, co związane było z rozstaniem z Suze Rotolo. Z drugiej strony, ten śmiech i ton głosu mogą sugerować, że artysta pragnie czegoś zupełnie innego niż to, co wyraża w słowach.

Dylan przeszedł ewolucję jako mężczyzna, przechodząc z piosenek o miłości romantycznej do utworów poruszających tematykę miłości erotycznej i relacji seksualnych. Cały album, poprzez sposób śpiewu, sygnalizuje, że „jestem do wzięcia”. Jego zachowanie w tym okresie także to odzwierciedlało, na przykład poprzez szybki i energiczny sposób poruszania się.

Kompozycję tę można również odczytać jako parodię wczesnej feministycznej dialektyki oraz reakcji mężczyzn na nią. W połowie lat 60. XX wieku popularne stało się krytykowanie zdominowanej przez testosteron „samczości”, wyrażonej terminem „machismo”, przejętym z języka hiszpańskiego.

Dylan podejmuje te tematy w sposób żartobliwy, pełen humoru i przyjacielskości.

Wersje Dylana

  • 9 czerwca 1964 – sesje do albumu; ostatnia sesja
  • 26 czerwca 1964 – występ na Newport Folk Festival
  • Kon. września 1964 – koncert w „Town Hall” w Filadelfii, Pensylwania
  • 24 października 1964 – koncert w „Symphony Hall” w Bostonie, Massachusetts
  • 31 października 1964 – koncert w „Philharmonic Hall” w Nowym Jorku
  • 27 marca 1965 – koncert w „Civic Auditorium” w Santa Monica, Kalifornia
  • 7 maja 1965 – koncert we „Free Trade Hall” w Manchesterze, Anglia
  • 9 maja 1965 – koncert w „Royal Albert Hall” w Londynie, Anglia
  • 24 lipca 1965 – popołudniowe warsztaty muzyczne w Freebody Park w Newport podczas Newport Folk Festival
  • Światowe Tournée 1978 – utwór był regularnie wykonywany podczas tego tournée; nagranie z 1 marca 1978 znalazło się na albumie koncertowym Bob Dylan at Budokan w Tokio.

Dyskografia

  • Bob Dylan’s Greatest Hits, Volume II (1971)
  • Bob Dylan at Budokan (1979)
  • The Bootleg Series Vol. 6: Bob Dylan Live 1964, Concert at Philharmonic Hall
  • Dylan (2007)

Inne wykonania

  • The Byrds – Mr. Tambourine Man (1965); Greatest Hits (1967 i 1999); Byrds Play Dylan (1980); Byrds (1990); Definitive Collection (1995)
  • Hugues Aufray – Chante Dylan (1965)
  • Douane Eddy – Douane Does Dylan (1965)
  • The McCoys – Hang On Sloopy (1965)
  • Billy Strange – Folk Rock Hits (1965)
  • The Surfaris – It Ain’t Me Babe (1965)
  • Baroque Inevitable – Baroque Inevitable (1966)
  • Sebastian Cabot – Sebastian Cabot, Actor – Bob Dylan, Poet (1967)
  • The Hollies – Hollies Sing Dylan (1969)
  • Bold – Bold (1970)
  • World Party – Party Revolution (1986)
  • The Four Seasons – Four Seasons Sing Big Hits (1988)
  • Flower Power – Flower Power (1990)
  • Sebastian Cabot na albumie różnych wykonawców Golden Throats, Volume 2: More Celebrity (1991)
  • Julian Coryell – Duality (1997)
  • Cher – Bang Bang: Early Years (1999)
  • Gerard Quaintana i Jordi Batiste – Els Miralls de Dylan (1999)
  • Bryan Ferry – Dylanesque (2007)

Bibliografia

  • Paul Williams. Bob Dylan. Performing Artist 1960-1973. The Early Years. Omnibus Press, Nowy Jork 2004 ISBN 1-84449-095-5
  • Clinton Heylin. Bob Dylan. The Recording Sessions 1960-1994. St. Martin Press, Nowy Jork 1995 ISBN 0-312-13439-8
  • Oliver Trager. Keys to the Rain. The Definitive Bob Dylan Encyclopedia. Billboard Books, Nowy Jork 2004. ISBN 0-8230-7974-0

Linki zewnętrzne

  • Tekst. bobdylan.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-05-11)].
  • Akordy
Przeczytaj u przyjaciół: