Alitalia
Alitalia (AZ) była włoskim narodowym przewoźnikiem lotniczym, działającym od 1946 do 2021 roku. Głównym udziałowcem linii był włoski skarb państwa, podczas gdy pozostałe akcje znajdowały się w rękach pracowników. Istotnym inwestorem w branży był Etihad, który posiadał 49% udziałów.
Głównym węzłem operacyjnym Alitalii było lotnisko Fiumicino w Rzymie (FCO). Do końca marca 2008 roku przewoźnik miał również drugi węzeł na lotnisku Malpensa w pobliżu Mediolanu. Jednakże dyrekcja postanowiła zrezygnować z tego lotniska i przenieść 1/3 floty do Rzymu.
Linia była jednym z założycieli aliansu SkyTeam.
15 października 2021 roku Alitalia zakończyła swoją działalność, a jej miejsce zajęło ITA Airways.
Linie partnerskie
Alitalia oferowała swoim pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare z następującymi liniami lotniczymi:
Flota Alitalia
Stan floty Alitalia na koniec 2020 roku (przed likwidacją linii):
Wypadki
Kłopoty finansowe (2008)
W 2008 roku Alitalia znalazła się na krawędzi kryzysu finansowego. Wiele osób odpowiedzialnych za ten stan rzeczy wskazywało na zbyt dużą liczbę pracowników w stosunku do floty. W głównym biurze w 2008 roku zatrudnionych było 19 000 pracowników, a łączna liczba zatrudnionych w spółkach-córkach wynosiła 25 000. Dawało to średnio około 150-180 pracowników na jeden samolot. Sytuacja ta skutkowała szybkim wzrostem deficytu – Alitalia traciła 500 tysięcy euro dziennie w 2006 roku, 1 milion euro dziennie w 2007 roku i 1,5 miliona euro dziennie w 2008 roku. Pomimo trudności finansowych, strajki pracowników domagających się wyższych płac i krótszego czasu pracy nie ustawały. Zagrażająca zapaść finansowa przyczyniła się do podjęcia decyzji o wycofaniu się z lotniska Malpensa oraz o sprzedaży firmy zewnętrznemu inwestorowi. Na początku rozważano jedynie firmy włoskie, jednak brak odpowiednich ofert zmusił zarząd do kontaktu z koncernem Air France-KLM. Pod koniec grudnia 2008 roku, zarząd oraz ministerstwo skarbu podjęli decyzję o sprzedaży linii prywatnemu włoskiemu przewoźnikowi AIR ONE. Od 13 stycznia 2009 roku grupa działała pod nazwą Alitalia – Compagnia Aerea Italiana S.p.A.. W sierpniu 2014 roku głównym inwestorem przewoźnika stał się Etihad, który zainwestował początkowo 560 milionów euro (całkowity wkład miał wynieść około 1,758 miliarda euro).
Alitalia w Polsce
W Polsce przewoźnik oferował bezpośrednie połączenia z Warszawy i Krakowa do Rzymu (Fiumicino) oraz Mediolanu. W 2006 roku linia przewiozła na tych trasach 235 tysięcy pasażerów, w 2008 roku 103 tysiące, a w 2010 roku 73 tysiące.
Przypisy
Zobacz też
ITA Airways