Alina Ślesińska

Alina Ślesińska (urodzona 23 maja 1926 lub w 1922 roku w Poznaniu, zmarła 25 maja 1994 w Warszawie) była polską rzeźbiarką.

Życiorys

Uczyła się pod okiem Xawerego Dunikowskiego oraz Mariana Wnuka. Jej twórczość skupiała się na rzeźbie figuratywnej, na którą wpływ miała twórczość Henry’ego Moore’a.

Prace Ślesińskiej zyskały uznanie podczas wystawy w Warszawie w 1957 roku, co umożliwiło jej nawiązanie współpracy z paryskim Musée national d’art moderne. Jej indywidualna wystawa, która miała miejsce w 1958 roku w Paryżu, przyczyniła się do jej popularności oraz rozpoczęła dekadę sukcesów zarówno w Polsce, jak i zagranicą. W 1963 roku zdobyła uznanie na wystawie „Architektura rzeźby, rzeźba architektury” podczas III Biennale w Paryżu.

Tworzyła projekty o charakterze architektoniczno-rzeźbiarskim (mosty, stadiony, skrzyżowania dróg) i prowadziła badania nad integracją rzeźby z architekturą oraz projektowaniem przestrzennym. Oprócz tego zajmowała się również malarstwem oraz tkactwem artystycznym. Wśród jej mentorów znajdowali się Ossip Zadkine, Jean Cassou, Pierre Restany, Oscar Niemeyer oraz André Bloc.

Ślesińska jest autorką pomników Marii i Piotra Curie w Lublinie oraz Bolesława Prusa w Nałęczowie, a także rzeźby Macierzyństwo, która była prezentowana w Kołobrzegu (początkowo przed Zakładem Przyrodoleczniczym nr 1).

Jej dzieła znajdują się głównie w zbiorach publicznych w Polsce, w takich miejscach jak muzea w Warszawie (np. Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie), Poznaniu (Muzeum Narodowe w Poznaniu) oraz Wrocławiu (Muzeum Architektury we Wrocławiu). Jej prace są także obecne za granicą, m.in. w Rijksmuseum, Kröller-Müller Museum w Holandii oraz Fonds national d’art contemporain w Paryżu.

Była uznawana za „wielką nieobecną” w polskiej historii sztuki współczesnej. Pierwsza monograficzna wystawa artystki po 1989 roku, zorganizowana przez kuratorkę Ewę Toniak, miała miejsce w warszawskiej Zachęcie w 2007 roku. W katalogu wystawy, opracowanym przez Toniak, znalazły się teksty krytyczne dotyczące twórczości artystki oraz obszerne kalendarium.

Alina Ślesińska spoczywa w Warszawie na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 117-6-30).

Życie prywatne

Jej drugim mężem był Konstanty Puzyna, krytyk literacki.

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: