Aliexpress
Aliexpress to chiński serwis e-commerce, który jest częścią Alibaba Group i został uruchomiony 26 kwietnia 2010 roku. Platforma ta jest dedykowana wyłącznie sprzedaży detalicznej, a jej dostawcami są zazwyczaj małe oraz średnie firmy z Chin.
Historia
Serwis AliExpress zainaugurowano 26 kwietnia 2010 roku jako część portalu Alibaba.com. Jego założyciel, chiński przedsiębiorca Jack Ma, z wykształcenia nauczyciel języka angielskiego, wcześniej prowadził dwa inne biznesy – biuro tłumaczeń oraz firmę zajmującą się projektowaniem stron internetowych. W 1999 roku Jack, razem z żoną oraz 17 współpracownikami, zainicjował projekt Alibaba Group, którego celem było stworzenie platformy do sprzedaży internetowej, konkurencyjnej wobec eBay i Amazon.
Początkowo Alibaba.com jedynie publikował listy produktów oferowanych przez chińskich producentów i umożliwiał zagranicznym klientom ich zakup. Strona nie pobierała prowizji od sprzedawców, a jej jedynym źródłem dochodu były reklamy. Dzięki rosnącej popularności, projekt zyskał zainteresowanie amerykańskiego banku inwestycyjnego Goldman Sachs oraz japońskiej firmy telekomunikacyjnej i medialnej SoftBank Corporation, które zdecydowały się zainwestować łącznie 25 milionów dolarów. W 2002 roku Alibaba.com zaczęło przynosić zyski, a Jack Ma postanowił rozszerzyć działalność o nowe projekty, takie jak Alipay, TaoBao, Tmall i AliExpress.
Działanie
AliExpress rozpoczął działalność jako platforma B2B, skupiająca się na transakcjach pomiędzy przedsiębiorstwami, i z czasem rozszerzył swoje usługi o B2C (między przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi) oraz C2C (między konsumentami). Obecnie, podobnie jak eBay, AliExpress działa jako platforma e-commerce, która nie sprzedaje produktów bezpośrednio, ale łączy chińskie firmy z międzynarodowymi klientami, ułatwiając transakcje. Choć większość sprzedawców na platformie ma siedziby w Chinach, AliExpress nie pozwala na zakupy przez chińskich konsumentów.
Witryna oferuje popularny program marketingu afiliacyjnego, w ramach którego partnerzy są wynagradzani za przyciąganie nowych klientów do sklepu poprzez linki przekierowujące. Partnerzy mogą zarabiać część prowizji ze sprzedaży, która została dokonana dzięki ich działaniom.
Obsługa strony
Strona AliExpress.com dostępna jest w 16 językach, w tym: angielskim, rosyjskim, portugalskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim, włoskim, niderlandzkim, tureckim, japońskim, koreańskim, tajskim, wietnamskim, arabskim, hebrajskim i polskim. Dla pozostałych użytkowników automatycznie wyświetla się wersja w języku angielskim. Platforma umożliwia również korzystanie z różnych walut, takich jak EUR, USD, PLN i inne.
Asortyment AliExpress obejmuje ponad 100 milionów produktów, które są podzielone na 13 kategorii, w tym: moda damska, moda męska, telefony i telekomunikacja, komputery, artykuły biurowe i szkolne, bezpieczeństwo i ochrona, elektronika użytkowa, biżuteria i zegarki, dom i ogród, zwierzęta, AGD, torby i buty, zabawki oraz sport, uroda, zdrowie i włosy, samochody i motocykle, ulepszanie domu oraz narzędzia. Aby dokonać zakupu, niezbędne jest posiadanie konta na stronie AliExpress.com. Większość przedmiotów oferowanych w sklepie objęta jest darmową dostawą z Chin do różnych krajów, w tym Polski.
AliExpress obsługuje wiele metod płatności, takich jak: BLIK, karta płatnicza, iDeal, Przelewy24, Yandex.Money, WebMoney, Mobile Payment, QIWI Account, PayU, PayPo, Sofort, Bancontact oraz Cash Payment. Wszystkie metody płatności oferowane przez AliExpress są bezpieczne, ponieważ strona korzysta z protokołu SSL w momencie realizacji płatności.
Dostępna jest również aplikacja AliExpress na urządzenia mobilne z systemem Android oraz iOS.
Bezpieczeństwo
Każdy kupujący na stronie AliExpress.com objęty jest okresem ochronnym. W tym czasie ma prawo zgłosić brak zamówionej paczki lub niezgodność produktu z opisem, co trwa 90 dni od momentu zakupu. Po tym czasie sprzedawca otrzymuje zapłatę za produkt. Aby odzyskać pełny lub częściowy zwrot kosztów za niezadowalające zamówienie, kupujący powinien otworzyć spór w trakcie okresu ochronnego.
Spór ma na celu zabezpieczenie konsumenta przed oszustwem. W przypadku wadliwego lub niezgodnego z opisem produktu, spór można otworzyć już od 6. dnia po odbiorze paczki. Jeżeli przesyłka nie dotrze przed końcem okresu ochronnego, należy jak najszybciej zgłosić problem, najlepiej 3–4 dni przed jego wygaśnięciem.
Niektórzy sprzedawcy oferują usługę Darmowy Zwrot, która umożliwia kupującemu zwrot produktu do dowolnego paczkomatu InPost w ciągu 15 dni (bez liczenia czasu dostawy) bez podawania przyczyny. Produkt musi być w oryginalnym opakowaniu, nie może być uszkodzony i powinien posiadać metki.
Ukryte aukcje
Pomimo działań mających na celu eliminację tego problemu, na AliExpress wciąż występują ukryte aukcje, oferujące tanie, podrobione produkty. Polityka sklepu zabrania sprzedaży niemarkowych przedmiotów, dlatego w przeszłości można było je znaleźć jedynie poprzez wyszukiwanie odpowiednich słów kluczowych. Obecnie, dzięki ulepszeniom w usuwaniu takich nadużyć, dostęp do ukrytych aukcji możliwy jest tylko za pomocą linków.
Zakupy na ukrytych aukcjach wiążą się z wysokim ryzykiem, ponieważ wiele produktów nigdy nie dociera do konsumentów. W przypadku nielegalnych transakcji, AliExpress nie pomaga w rozwiązaniu problemów z zamówieniami.
Kontrowersje
W listopadzie 2020 roku indyjskie ministerstwo elektroniki zablokowało dostęp do AliExpress, wraz z 42 innymi chińskimi platformami.
W 2022 roku rząd Stanów Zjednoczonych dodał AliExpress do listy platform, które regularnie sprzedają podrobione produkty.
W listopadzie 2023 roku Komisja Europejska rozpoczęła śledztwo w sprawie sprzedaży przez AliExpress nielegalnych produktów, takich jak podrabiane leki, żywność niezgodna z przepisami oraz suplementy diety.