Aliens from Planet Earth

Aliens from Planet Earth to drugi album studyjny polskiej grupy instrumentalnej Light Coorporation, który został wydany w 2012 roku.

Powstanie

Po pozytywnym odbiorze swojego debiutanckiego albumu, muzycy Light Coorporation postanowili już kilka miesięcy po premierze Rare Dialect przystąpić do nagrania nowego materiału. Celem było stworzenie płyty, która różniłaby się od poprzedniej, wypełnionej dźwiękami, które mogłyby pobudzić wyobraźnię i pozwolić na swobodną pracę twórczą.

Na miejsce realizacji nowego albumu wybrano szczyt wieży ciśnień, która oferowała doskonałe warunki akustyczne, a jednocześnie była siedzibą Galerii Centrum Kultury i Sztuki „Wieża Ciśnień” w Koninie. Przed sesją nagraniową odbyły się kilkutygodniowe przygotowania, podczas których członkowie zespołu wspólnie grali, nagrywali i doskonalili swoje utwory, aby jak najlepiej dostosować je do akustyki wieży. Ich celem było maksymalne wykorzystanie przestrzeni oraz unikalnego rozchodzenia się dźwięków w tym miejscu.

Wspólnie z ekipą studia Vintage Records, Light Coorporation zorganizowało na szczycie wieży profesjonalne studio nagraniowe, odpowiednio rozmieszczając mikrofony. Większość z nich zbierała dźwięki z wnętrza sali, a jeden został umieszczony na zewnątrz, aby rejestrować naturalne odgłosy z otoczenia. Dzięki temu na płycie znalazły się nieoczekiwane dźwięki, takie jak szum wiatru, szelest liści, śpiew ptaków oraz odgłosy przejeżdżających pociągów.

Oprócz sprzętu nagraniowego, w sali ustawiono dwa projektory, na których wyświetlano filmy oraz multimedia zmontowane przez artystę Tomasza Lietzau.

Sesja nagraniowa Aliens from Planet Earth trwała półtorej godziny, a na CD znalazł się materiał o długości nieprzekraczającej sześćdziesięciu trzech minut. Choć niektóre kompozycje były wcześniej przygotowane, to zostały na nowo zagrane, zinterpretowane i wyimprowizowane w wieży. Zespół spędził tam blisko dobę, wliczając w to czas przygotowań oraz demontażu sprzętu.

Co ciekawe, podczas wieczornej sesji nagraniowej obecni byli zaproszeni goście oraz zaprzyjaźnieni artyści, co w sumie dawało dwadzieścia osób, wliczając muzyków i obsługę techniczną.

Całe wydarzenie zostało udokumentowane przez trzy kamery. Zmontowany materiał jest dostępny w wersji Aliens from Planet Earth na DVD, które ukazało się nieco później niż album CD.

Miksowaniem oraz masteringiem materiału zajął się właściciel Vintage Records, Szymon Swoboda, a produkcją – Mariusz Sobański.

Oprawa graficzna

Oprawę graficzną stworzył Tomasz Lietzau, który namalował serię obrazów o wymiarach 80 x 80 cm, inspirowanych muzyką z wieży ciśnień. Obrazy te ozdobiły materiały promujące Aliens from Planet Earth, a także okładkę albumu i wnętrze dołączonej książeczki, zarówno w wersji CD, jak i DVD. W wkładkach znalazły się portrety wszystkich muzyków. Prace Lietzaua zdobią również dyski obu wersji albumu, które zostały wykonane w formie tzw. picture disc.

Realizacja

Album zadebiutował 20 czerwca 2012 roku, a jego wydawcą była, podobnie jak w przypadku debiutu Light Coorporation, renomowana wytwórnia płytowa RēR Megacorp z Londynu. Dystrybucją zajęła się ponownie polska niezależna firma dystrybucyjna „ARS”2 Henryka Palczewskiego. Około miesiąca po premierze CD ukazała się wersja DVD Aliens from Planet Earth.

Recepcja

Album otrzymał pozytywne recenzje w wielu krajach, zdobywając wysokie noty od krytyków. Zauważono, że materiał na Aliens from Planet Earth wymyka się prostym klasyfikacjom, a jego odbiór może stanowić wyzwanie dla słuchaczy. Krytycy podkreślali, że w swoim dążeniu do przekraczania granic i stymulowania wyobraźni, muzycy tworzą rock progresywny w najlepszym wydaniu, tworząc prawdziwą sztukę.

Adam Baruch, założyciel wytwórni Jazzis Records, stwierdził, że na drugim albumie Light Coorporation „muzyka jest inna niż na debiucie, co świadczy o tym, że zespół nie stara się znaleźć łatwej formuły, lecz wciąż eksploruje, co jest istotą prawdziwej sztuki”. W efekcie powstała muzyka „nowatorska” i „zabójczo sugestywna”, którą Baruch określił jako ambient improvised music, w której dźwięki mają równą wagę co nuty w tradycyjnej muzyce.

Olav Martin Bjørnsen z Progressora zauważył, że kompozycje na płycie to „powoli rozwijające się struktury”, w których kluczowe jest stworzenie odpowiedniego nastroju i atmosfery. Swoje refleksje zakończył stwierdzeniem, że Aliens from Planet Earth to „album raczej introspektywny”, który może przyciągnąć „relatywnie ograniczoną liczbę słuchaczy”, ale ci, którzy go docenią, dostrzegą jego wartość.

Andrzej Janda w recenzji opublikowanej w magazynie Lizard napisał, że muzyka na Aliens from Planet Earth to „ani rozwinięcie, ani powtórzenie tego, co działo się na pierwszym albumie”, ponieważ „nowy album dostarcza minimalistycznych szkiców, w których barwa dominuje nad melodią, harmonią czy rytmem”, co pozwala instrumentom „stworzyć własny muzyczny świat”, a w ich eksperymentach słychać prawdziwą progresję, która choć nie jest łatwa w odbiorze, z czasem staje się wciągająca i intrygująca.

Krzysztof Niweliński z ArtRock.pl napisał, że muzykom Light Coorporation „udało się stworzyć dzieło unikalne, liryczne, intensywne, pełne swobody i sugestywności, a przy tym nie pozbawione surowości i gwałtowności, które może nie zdobędzie szerokiego uznania, ale mimo to lepiej oprze się upływowi czasu, inspirując innych i skłaniając do refleksji nad istotą prawdziwej sztuki oraz sensu tworzenia takiej, a nie innej muzyki.”

Lista utworów

Opracowano na podstawie materiału źródłowego.

Twórcy

Muzycy:

  • Mariusz Sobański – gitary, wiolonczela barytonowa
  • Paweł Rogoża – saksofon tenorowy, kaossilator pro
  • Robert Bielak – skrzypce
  • Krzysztof Waśkiewicz – gitara basowa, magnetofon analogowy
  • Miłosz Krauz – perkusja, instrumenty perkusyjne

Produkcja:

  • Mariusz Sobański – produkcja
  • Szymon Swoboda – miksowanie, mastering
  • Tomasz Lietzau – okładka, oprawa graficzna

Sprzęt

Opracowano na podstawie materiału źródłowego.

Gitara, wiolonczela barytonowa, saksofon tenorowy:

  • Shure SM57.

Gitara basowa:

  • AKG D25.

Perkusja i instrumenty perkusyjne:

  • Sennheiser MD 441 – werbel.
  • Sennheiser MD 421 – tomy.
  • AKG D12 oraz Shure Beta52 – stopa.
  • Para sE 4400 – overheady.

Mikrofony:

  • Para RØDE NT-2A.
  • Za oknem: Electro Voice RE27.

Mikser:

  • Soundcraft 600.

Preamp:

  • Universal Audio LA-610.

Sprzęt użyty do masteringu i miksów płyty:

Miks:

  • Mikser: AMEK Hendrix.
  • Korektory: Pultec.
  • Kompresor: UREI 1176LN; Radioman Compressor/Limiter.
  • Equalizer: Arsenal Audio R24.

Mastering:

  • Universal Audio Precision Equalizer.
  • Equalizer: CharterOak PEQ1.
  • Kompresor: Charter Oak SCL-1 Discrete Compressor Limiter.
  • Monitory: Dynaudio Craft.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Przeczytaj u przyjaciół: