Alicja Wołyńczyk, znana również jako Alicja Wołyńczyk-Raniszewska, to utalentowana polska saksofonistka.
Artystka występowała w takich krajach jak Francja, Niemcy, Dania oraz Bułgaria. Obecnie współpracuje z Filharmonią Narodową, gdzie angażuje się w Estradę Kameralną dla Dzieci i Młodzieży oraz bierze udział w koncertach symfonicznych. Dodatkowo współpracuje z Sinfonią Varsovią, gdzie jest muzykiem doangażowanym, co oznacza, że saksofon nie ma stałej posady w orkiestrze.
Alicja ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, gdzie kształciła się pod okiem Pawła Gusnara, zdobywając wyróżnienie. Jest także absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego. Dodatkowo studiowała w Hogeschool IJselland w ramach stypendium Socrates-Erasmus. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureatką wielu konkursów. Wspólnie z Jarosławem Gałuszką zdobyła I miejsce i nagrodę specjalną podczas prestiżowego 43. Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Klingenthal.
Alicja występowała w zespołach muzycznych takich jak Transmisja oraz Easy Band All Stars.
Współpracowała z różnymi kwartetami saksofonowymi, w tym z Saksmisją, SaxSound, A4, kwartetem Ryszarda Borowskiego oraz Akademią. Jest współzałożycielką duetu CyjaSax (z akordeonistą Jarosławem Gałuszką) oraz Modern Sax Duo (z saksofonistką Dorotą Samsel).
Wśród nagrań, w których brała udział, znajdują się m.in.: obie płyty Transmisji – Lekkie uderzenie i Lekkie odurzenie; płyta Nowa idea fortepianu? (kwartet saksofonowy) – uznana za płytę dnia (3 czerwca 2009) przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej; III Symfonia z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Sinfoni Varsovii; płyta z pieśniami powstańczymi z udziałem chóru chłopięcego Pueri Cantant (kwartet saksofonowy). Alicja uczestniczyła również w nagraniu Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego, zrealizowanym przez Filharmonię Narodową pod dyrekcją Antoniego Wita, a także (wraz z Dorotą Całek, Jakubem Jakowiczem, Tomaszem Strahlem i Urszulą Świerczyńską) w nagraniu płyty Hear the Time, nominowanej do Nagrody Muzycznej Fryderyk 2025 w kategorii Muzyka Kameralna – Wokalna.
Alicja jest także autorką książki Współczesne techniki saksofonowe dla kompozytorów, wydanej w 2023 roku.
Przypisy
Bibliografia
Strona internetowa poświęcona Alicji Wołyńczyk: cyjasax.art.pl. [Archiwum z dnia 2008-03-24].
Sekcja Instrumentów Dętych i Perkusji ZPSM nr 4 w Warszawie.