Alicja Gaskon

Alicja Gaskon

Alicja Gaskon, urodzona w 1985 roku w Warszawie, jest artystką sztuk wizualnych. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku, gdzie jest związana z Galerią Le Guern. W latach 2005–2010 studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz projektowanie wnętrz na wydziale Architektury WSEIZ. Swój debiut artystyczny miała w 2007 roku podczas wystawy zbiorowej pt. Natura a sztuka w Galerii Bałtyckiej w Ustce. Alicja jest stypendystką międzynarodowego programu International Studio & Curatorial Program ISCP w Nowym Jorku i otrzymała stypendia oraz rezydencje od takich instytucji jak Fundacja NARS, Asylum Arts, IAM Program w New York Foundation for the Arts NYFA, ArtSlant, StartPoint Prize oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce.

Twórczość

W swoich pracach Alicja Gaskon skupia się na temacie linii, co jest efektem jej wykształcenia w dziedzinach architektury i sztuk pięknych. Zagadnienie podziału artystka bada w różnorodnych kontekstach. Jej twórczość łączy osobiste znaki i symbole z mapami oraz danymi. Prace Alicji eksplorują takie tematy jak tożsamość, przynależność, a także ich wymiar filozoficzny, społeczny i polityczny. Wiele jej dzieł dotyczy takich kwestii jak niewidzialne granice, feminizm, tożsamość kulturowa, migracje, pojęcie splątania oraz aspekty geopolityczne, społeczne, ekonomiczne i środowiskowe. Pracując w szerokim zakresie praktyki konceptualnej, jest najbardziej znana z dużych obrazów, wielowarstwowych monotypii i miękkich instalacji rzeźbiarskich. Jej twórczość, oparta na badaniach terenowych, zazwyczaj charakteryzuje się ograniczoną paletą barw w odcieniach czerwieni, bieli i czerni.

Wystawy indywidualne

  • 2019: Dividing Lines, indywidualna, Galeria Le Guern, Warszawa
  • 2017: Cut / Control performance, w/Maria Rapicavoli, EFA Open Studios, Nowy Jork
  • 2016: New Beginnings, Balzer Art Projects, Bazylea
  • Transitions, Instytut Polski, Budapeszt (z Forgo Arpad)
  • 2015: Myopia of Identity, Balzer Art Project, Bazylea
  • The Open Work, Dubner Moderne, Lozanna
  • 2013: The Tetris Effect: Urbanism of Color, EspaceGaia Gallery, Genewa
  • FAB / Map.Struction, Espace Jean Miotte, Montreux
  • 2012: MAP.struction: The Tetris Effect, EspaceGaia Gallery, Genewa
  • The Dynamic Arena, Schweizer Kunstraum Gallery, Lozanna
  • 2010: Torpedo Pinata II – derailment, Galeria Le Guern, Warszawa
  • 2009: Torpedo Pinata I, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa
  • Berber, fotografia, Ambasada Maroka, Warszawa

Wystawy zbiorowe

  • 2020: A Small Needful Fact, After a Poem by Ross Gay. Assembly Room, Nowy Jork, USA
  • Home Land, Here, Together!. The Immigrant Artist Biennial [TIAB], Nowy Jork, USA
  • 2019: The Principle of Migration. New York Foundation for the Arts, curated by Olivia Nitis, Nowy Jork, USA
  • Breaching Borders. 16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny. Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, Polska
  • Century.idee Bauhaus, gallery drj––dr.julius | ap, Berlin, Niemcy
  • Chopin & Friends Festival, Polish Cultural Institute New York, Slavic Center, Nowy Jork, USA
  • 2018: Endless Biennial. EFA Project Space, Elizabeth Foundation for the Arts, Nowy Jork, USA
  • The Map and the Territory. Fundacja NARS, curated by Tansy Xiao, Nowy Jork, USA
  • Somewhere down the line. NARS Artist-In-Residence, curated by Vanessa Kowalski, Nowy Jork
  • Cardinal Planes, Korea Gallery, Korean Culture Center, Nowy Jork, USA
  • 2017: Visual-Virtual, Noyes of Museum of Art, Atlantic City, USA
  • Minimal Impulse, Balzer Project, Bazylea
  • 2016: Interior, Galeria Le Guern, Warszawa
  • 2015: f(x)=ax+b, Balzer Art Projects, Bazylea
  • Czysta Formalność, Galeria Labirynt, Lublin
  • Porządek z chaosu, Galeria Le Guern, Warszawa
  • MAG, Dubner Moderne, Salon d’Art Contemporain, Montreux
  • Saatchi Screen, Saatchi Gallery, Londyn
  • Nouveaux artistes à la galerie, Dubner Moderne, Lozanna
  • 2012: Artissima, Artissima Contemporary Art Fair, by Galeria Le Guern, Turyn
  • MAG 2012, Salon d’Art Contemporain, Montreux
  • Art Takes Times Square, Chashama, Times Square, Nowy Jork
  • Summer Six, EspaceGaia Gallery, Genewa
  • 2011: Red&White, Schweizer Kunstraum Gallery, Lozanna
  • StartPoint Prize Winners, Wannieck Gallery, Brno
  • ViennaFair, Contemporary Art Fair, Galeria Le Guern, Wiedeń
  • 2010: Paranoja Show, Galeria 2A, Warszawa
  • But w butonierce, Galeria Młodych Twórców, Warszawa
  • 2007: Natura a sztuka, Galeria Bałtycka, Ustka

Stypendia i Nagrody

  • 2019 International Studio and Curatorial Program (ISCP), Nowy Jork, USA
  • 2019 Asylum Arts, Garrison, Nowy Jork, USA
  • 2018 NARS Foundation Residency, Brooklyn, Nowy Jork, USA
  • 2017 ArtSlant Prize Juried Winner, Painting Category, 6th Edition
  • 2017 IAM Program, New York Foundation for the Arts NYFA, Nowy Jork, USA
  • 2013 Miami Art, nagroda Art Miami Scope 2013 za cykl prac Le Lignon.
  • 2011 StartPoint Prize, najlepsze dyplomy artystyczne w Europie z 2010 roku.

Kolekcje

  • Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź
  • Stiftung Konzeptuelle Kunst, Soest, Niemcy

Przypisy

Bibliografia

  • Tramemos67, by Centro Argentino de Arte Textil, Buenos Aires, wrzesień 2020
  • Idealny kształt dla koncepcji, współczesny rysik.
  • Patrycja Rup, Przejścia, „Art Guide East”.
  • Sinkó István, Derus Konkretok („The Serene Concrete”), Élet És Irodalom
  • „Fragile”, magazyn kultury, nr 28, „Brak nadmiaru”.
  • SZUM, magazyn artystyczny, „Na dobry początek”.
  • Annette Hoffmann, Basler Zeitung, „Wunschverwandte Farbenspiele”.
  • Basellandschaftliche Zeitung, kultura, „Zeit Zeichnen”.
  • O.pl, magazyn online, „Mere Formality, For and Against”.
  • 24 heures Suisse Romande (recenzja).
  • Idea Fixa, „The Trip”, # 26, Sao Paulo, Brazylia.
  • Dziesięć słów, magazyn online, # 5, wywiad.
  • Magazyn wektorowy, wydanie drukowane, dodatek do gazety, Paryż (okładka), # 44.
  • Polnische Zeitschrift in der Schweiz, wersja drukowana (cover story, wywiad), # 275.
  • Der Tagesspiegel, wydanie online „Art is not dead”.
  • La Stampa, „Światła neonowe w przyszłości”.
  • Culture.pl, edycja internetowa, „Polscy artyści w Turynie”.
  • Art Note, „Non e la fine del Mondo, parola di Artissima”

Linki zewnętrzne

Przeczytaj u przyjaciół: