Alice: Madness Returns

Alice: Madness Returns

Alice: Madness Returns to gra komputerowa z gatunku przygodowych gier akcji, stworzona przez studio Spicy Horse i wydana przez Electronic Arts. Premiera miała miejsce 14 czerwca 2011 roku na platformach Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360 oraz iOS. Tytuł jest kontynuacją gry American McGee’s Alice, która zadebiutowała w 2000 roku. Prace nad grą rozpoczął American McGee po nawiązaniu współpracy z Electronic Arts.

Rozgrywka

Alice: Madness Returns jest przygodową grą akcji, w której akcja jest przedstawiona z perspektywy trzeciej osoby. Gracz kieruje główną bohaterką, Alicją Liddell, przez całą grę.

Alicja ma dostęp do różnych rodzajów broni, które mogą być wykorzystywane w rozmaity sposób. Jej podstawowym narzędziem jest śmiertelne ostrze (ang. vorpal blade), używane podczas bliskich starć z wrogami. Inne elementy uzbrojenia to pieprzniczka (ang. pepper grinder) do ataków na dużą odległość, działo czajniczkowe (ang. teapot cannon) do ataków obszarowych, konik (ang. hobby horse) do silnych ataków i niszczenia przeszkód, oraz bomba zegarowa (ang. clockwork bomb), która odwraca uwagę przeciwników i pomaga w rozwiązywaniu zagadek. Gracz może zdobywać ulepszenia broni, zbierając zęby porozrzucane po mapach oraz pozostawione przez pokonanych wrogów. Zdrowie Alicji jest reprezentowane przez płatki róż. W przypadku śmierci bohaterki, gracz wraca do ostatniego punktu kontrolnego. Spadnięcie z krawędzi lub wpadnięcie do szkodliwej substancji nie prowadzi do śmierci, lecz przenosi Alicję z powrotem na najbliższą platformę.

Podczas eksploracji poziomów, gracz ma możliwość odkrywania wielu ukrytych pomieszczeń. Główna metoda ich odkrywania polega na używaniu substancji zmniejszającej Alicję, co pozwala jej przechodzić przez małe otwory oraz odkrywać niewidzialne platformy, powierzchnie i rysunki na ścianach, które wskazują dalszą drogę. Po powrocie do normalnego rozmiaru, ukryte elementy znikają powoli, co umożliwia zapamiętanie ich lokalizacji. Można również używać pieprzu z pieprzniczki do wystrzeliwania latających świńskich nosków, które hałasują w pobliżu gracza. Dodatkowo, pokoje Radula oferują graczowi możliwość wzięcia udziału w wyzwaniu, a po jego zakończeniu otrzymuje się puszkę z farbą. Zbierając cztery puszki, gracz zyskuje jedną różę do paska zdrowia Alicji. Wspomnienia mogą być przywracane poprzez zbieranie specjalnych przedmiotów, z których każdy wygląda inaczej, w zależności od osoby, która je wypowiada (np. okulary – doktor Bumby). Po podniesieniu takich przedmiotów, określone postacie opowiadają wydarzenia z życia Alicji, które mają związek z fabułą oraz zbliżającymi się wydarzeniami w grze.

Po ukończeniu gry, gracz ma możliwość rozpoczęcia nowej przygody, zachowując wszystkie zdobyte wcześniej bronie i ulepszenia. Z menu można również przeglądać zebrane wspomnienia.

Fabuła

W wyniku wydarzeń z pierwszej części gry, Alicja Liddell stała się osobą niepoczytalną. Obwiniając się za pożar, który zabił jej rodzinę, uciekała do fantastycznej Krainy Czarów, wierząc, że jest bohaterką książki „Alicja w Krainie Czarów”. Dzięki terapii w Rutledge Asylum udało jej się pozbyć wątpliwości, a ostatecznie została zwolniona z ośrodka. Akcja Alice: Madness Returns toczy się 11 lat po jej wyjściu ze szpitala. Alicja mieszka w sierocińcu w Londynie pod opieką doktora Agnusa Bumby’ego – psychiatry, który używa hipnozy do wymazywania pamięci. Mimo że Alicja jest przekonana, że pozbyła się koszmarów, wizje Krainy Czarów wciąż wracają.

Podczas spaceru Alicja doświadcza nagłych halucynacji, co przenosi ją z powrotem do Krainy Czarów. Początkowo kraina wydaje się spokojna, ale szybko okazuje się, że została zniszczona przez Infernal Train – niszczycielską siłę, która stara się pokrzyżować plany bohaterki. Alicja spotyka Kota z Cheshire, który wyjaśnia jej, że nie ona jest odpowiedzialna za tę siłę i namawia ją, by odnalazła swoich byłych przyjaciół i wrogów, aby odkryć źródło tej mocy. W trakcie gry Alicja wielokrotnie wraca do rzeczywistości, gdzie dowiaduje się od prawnika swojej rodziny, że jej siostra Lizzie zginęła jako pierwsza, mimo że znajdowała się najdalej od źródła ognia i była zamknięta w swoim pokoju.

W Krainie Czarów Alicja spotyka jej mieszkańców, w tym Kapelusznika, Gąsienicę oraz Żółwiciela. Dowiaduje się, że Królowa Kier nadal żyje, mimo wcześniejszej porażki. Gdy dociera do zamku królowej, odkrywa, że władczyni wygląda jak jej siostra. Ujawnia, że to Doll Maker przejął kontrolę nad Infernal Train i zniszczył Krainę Czarów.

Po powrocie do Londynu, Alicja przypomina sobie noc, kiedy wybuchł pożar. Odkrywa, że w tym czasie w domu był również doktor Bumby. Dochodzi do wniosku, że psychiatra stara się wymazać jej pamięć, by uczynić z niej bezwolne narzędzie, które sprzeda pedofilom. Rozwścieczona, konfrontuje doktora zarówno w rzeczywistości na stacji kolejowej Moorgate, jak i jego odpowiednik w Krainie Czarów, Doll Makera. Bumby przyznaje się do winy, ujawniając, że to on podpalił dom po tym, jak Lizzie odrzuciła jego zaloty, eliminując wszystkich świadków. Wyjaśnia, że zniszczenie Krainy Czarów spowoduje, że Alicja zapomni o tych wydarzeniach, a on będzie mógł utrzymać swój status w społeczeństwie. Alicji udaje się pokonać Doll Makera w Krainie Czarów, co daje jej siłę, by wepchnąć psychiatrę pod nadjeżdżający pociąg. Wychodząc ze stacji, odkrywa, że znajduje się w równoczesnej wizji Londynu i Krainy Czarów. Trafia do mało znanej krainy Londerland, a Kot z Cheshire w swoich monologach wspomina, że jej wspomnienia, choć uszkodzone, są na razie bezpieczne.

Rozwój i wydanie gry

Plotki o sequelu do American McGee’s Alice zaczęły krążyć zaraz po premierze pierwszej części, ale początkowo studio pracowało nad anulowanym spin-offem zatytułowanym American McGee’s Oz. W miarę postępu prac nad filmową adaptacją gry, Electronic Arts zainteresowało się kontynuacją, co doprowadziło do rozpoczęcia prac nad nią. Plany adaptacji filmowej jednak nie doszły do skutku, a projekt sequela został wstrzymany na niemal dekadę.

W lutym 2009 roku na konferencji D.I.C.E. Summit EA oficjalnie ogłosiło sequel, noszący roboczy tytuł The Return of American McGee’s Alice. Zaprezentowano dwa szkice koncepcyjne oraz potwierdzono, że autor scenariusza i producent z poprzedniej części wraca do projektu. W listopadzie fanowski trailer gry, zatytułowany The Return of Alice, został omyłkowo wzięty za oryginalny zwiastun. W filmie Alicja znajduje się pod wpływem terapii dziewięć miesięcy przed wydarzeniami z pierwszej części gry, mając halucynacje, w których widzi Kota z Cheshire jako swojego lekarza.

20 lipca 2010 roku na prezentacji studia EA ujawniono więcej informacji o grze, w tym właściwy tytuł: Alice: Madness Returns, koncepcyjne szkice, zrzuty ekranu oraz pierwszy oficjalny trailer. Przedstawiał on Alicję podczas terapii: była hipnotyzowana przez lekarza w dziwnym gabinecie, z rękami zwisającymi z sufitu. Gdy otworzyła usta, by coś powiedzieć, z jej ust chlusnęła krew i zęby. Gdy pojawiał się tytuł gry, słychać było głos mówiący Alice…what have you done? (Alicjo…coś ty zrobiła?).

W trakcie Tokyo Game Show w 2010 roku zaprezentowano nowe materiały związane z grą, w tym drugi trailer. Pokazano w nim Alicję spacerującą ulicami Londynu, która dociera do miejsca zasłanego zabawkami, wśród których znajdowały się zestawy przedstawiające Marcowego Zająca, Susła oraz Kapelusza pijących herbatę. Nagle dostrzega obraz swoich zmarłych rodziców w odbiciu szyby, ale po obróceniu się nie widzi nic. Okno zaczyna płonąć, a przed eksplozją pojawia się sylwetka Królowa Kier, której macki wciągają Alicję do piekła. Podobnie jak w poprzednim trailerze, filmik kończy się pytaniem Alicjo…coś ty zrobiła?.

14 lutego 2011 roku na stronie internetowej MSNBC „In-Game” opublikowano trzeci trailer oraz krótki wywiad z American McGee na temat gry. Zwiastun przedstawiał Alicję wędrującą przez początkowo piękną Krainę Czarów, która ostatecznie zostaje zaatakowana przez ogniste feniksy, zmieniając się w koszmarne miejsce. Alicja odkrywa, że siedzi przy herbacie z Marcowym Zającem, Susłem i Kapelusznikiem. Kapelusznik wysyła mechaniczny czajnik do herbaty, aby zabił bohaterkę, ale Alicja wbija mu Śmiertelne Ostrze (ang. Vorpal Blade) prosto w oczy, uśmiechając się, a głos pyta What have you done? (Coś ty zrobiła?).

Czwarty trailer, zatytułowany Beautiful Insanity (Piękne szaleństwo), został ujawniony 4 marca 2011 roku. Był to pierwszy zwiastun zawierający fragmenty z rozgrywki i przedstawiał wiktoriański Londyn, nowe stroje i bronie Alicji oraz wskrzeszone postacie, takie jak Jabberwocky i Dodo. Na końcu trailera Kot z Cheshire mówi Now it’s time to put your blade to work (Teraz czas, by twoje ostrze zaczęło pracować), po czym słychać dźwięk wyjmowanego ostrza.

W kwietniu serwis GameSpot opublikował dalsze fragmenty z rozgrywki w wywiadzie z producentem wykonawczym EA, Joelem Wade’em. Zaprezentowano wiele szczegółów z gry, w tym historię Alicji po wyjściu z Rutledge Asylum; ujawniono, że żyje w sierocińcu, a jego dyrektor pomaga jej w pozbyciu się halucynacji. Pokazano także możliwość odblokowywania i używania różnych rodzajów broni, które można ulepszać poprzez zbieranie zębów oraz kolekcjonowanie pamięci w celu odtworzenia przeszłych wydarzeń. Ujawniono, że przeciwnicy będą mieli słabe punkty, na które gracz będzie musiał zwrócić uwagę, aby ich pokonać.

20 maja wydano prequel do Alice: Madness Returns na systemy iOS, zatytułowany Alice: Madness Returns Interactive Story. Miał on formę interaktywnej książki, opowiadającej wydarzenia bezpośrednio przed fabułą gry, umożliwiającej graczom interakcję z ilustracjami oraz granie w różnorodne mini-gry.

3 czerwca opublikowano finalny trailer, który prezentował fragmenty walki, niektórych bossów oraz porady Kota z Cheshire.

Odbiór gry

Alice: Madness Returns otrzymała przeważnie pozytywne recenzje. Portal Gry-Online pochwalił niekonwencjonalne podejście twórców oraz atmosferę gry. Quintin Smith z serwisu Eurogamer wyraził uznanie dla fabuły, jednocześnie krytykując rozgrywkę i projekt poziomów. Kevin VanOrd z portalu GameSpot wysoko ocenił mroczny i piękny świat Krainy Czarów, sterowanie, długość gry oraz różnorodność broni, ale negatywnie ocenił monotonność rozgrywki, elementy takie jak zagadki oraz zauważył problemy audiowizualne. Peter Eykemans, recenzent serwisu IGN, pochwalił świat gry, ale skrytykował grafikę oraz mechanikę rozgrywki.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona gry (ang.)

Opis gry na stronie Electronic Arts (pol.)

Przeczytaj u przyjaciół: