Aliasing (grafika komputerowa)

Aliasing

Aliasing to zjawisko, które prowadzi do zniekształcenia obrazu z powodu zbyt niskiej częstotliwości próbkowania w procesie rasteryzacji. Rasteryzacja najczęściej ma miejsce podczas wyświetlania obrazu na ekranie, który zazwyczaj jest ekranem rastrowym, ale może również odnosić się do konwersji modelu opisu obrazu z formatu wektorowego na rastrowy. W celu zminimalizowania tego efektu stosuje się technikę zwaną antyaliasingiem, która niestety sprawia, że obraz staje się częściowo nieostry.

Przykładem aliasingu w komputerowej grafice rastrowej jest zjawisko schodkowania, które występuje na ukośnych liniach lub krawędziach obiektów w obrazach wyświetlanych na monitorach rastrowych. Powstaje ono w wyniku tego, że obraz jest prezentowany na macierzy małych czworokątów (pikseli), które tworzą ekranową matrycę.

W szerszym kontekście obróbki sygnałów, aliasing jest skutkiem błędów lub niedoskonałości próbkowania i występuje, gdy funkcja ciągłej zmiennej, która reprezentuje rzeczywisty sygnał, zawiera nagłe zmiany wartości, a następnie jest niedokładnie aproksymowana przy pomocy dyskretnych próbek.

Zobacz też

  • filtrowanie anizotropowe
  • kwantyzacja kolorów
Przeczytaj u przyjaciół: