Alfredo Vignale
Alfredo Vignale (urodzony 15 czerwca 1913 w Turynie, zmarły 16 listopada 1969 w Grugliasco) był włoskim projektantem samochodów oraz przedsiębiorcą, który założył firmę Carrozzeria Vignale.
Życiorys
Alfredo Vignale przyszedł na świat 15 czerwca 1913 roku w Turynie jako czwarte z siedmiorga dzieci w rodzinie. Po ukończeniu szkoły podstawowej w wieku jedenastu lat podjął pracę w sklepie z artykułami żelaznymi. Od najmłodszych lat fascynowała go motoryzacja i dążył do kariery w tym sektorze. W 1930 roku znalazł zatrudnienie w warsztacie Giovanniego Fariny, brata Pinin Fariny. W 1939 roku razem z Fariną założyli własny warsztat w Grugliasco, jednak z powodu wybuchu II wojny światowej nie mogli rozpocząć produkcji karoserii.
Po zakończeniu wojny, 26 października 1946 roku, Vignale otworzył nową firmę, Carrozzeria Vignale. W tym samym okresie Enzo Ferrari zakładał swój zakład i wkrótce zaczynał zlecać projekty nadwozi firmie Vignale, z pierwszym zleceniem dla modelu Ferrari 166 MM. Samochody z nadwoziem Vignale brały udział w wielu zawodach, zdobywając liczne nagrody, na przykład w wyścigu Mille Miglia w latach 1951−1953 oraz Carrera Panamericana w 1954 roku, co przyczyniło się do rozwoju firmy oraz realizacji zamówień od prywatnych klientów.
W latach 50. i 60. firma współpracowała z takimi markami jak Alfa Romeo, BMW, Cisitalia, De Tomaso, Ferrari, FIAT, Lancia, Maserati oraz Tatra. W 1961 roku uruchomiono nowoczesną fabrykę w Grugliasco, co spowodowało przekształcenie firmy w półprzemysłową. Z biegiem czasu, w związku z postępującą modernizacją przemysłu motoryzacyjnego, zapotrzebowanie na indywidualne projekty karoserii zaczęło znacząco maleć. W wyniku problemów finansowych, Alfredo Vignale zmuszony był w 1969 roku sprzedać swoje przedsiębiorstwo Alessandro De Tomaso, prezesowi Carrozzeria Ghia.
Alfredo Vignale zginął w wypadku samochodowym w okolicy swojej byłej fabryki 16 listopada 1969 roku, zaledwie trzy dni po jej sprzedaży.
Marka Vignale została później nabyta, wraz z całą firmą Carrozzeria Ghia, przez koncern Ford, który w 2015 roku wykorzystał nazwisko Vignale do oznaczenia linii samochodów premium.