Alfredo Costanzo (ur. 3 stycznia 1943 w Soveria Mannelli) to australijski kierowca wyścigowy o włoskich korzeniach.
Biografia
Jego przygoda ze sportami motorowymi rozpoczęła się w połowie lat 60. Na początku występował w Australijskiej Formule 1 oraz mistrzostwach 1,5 litra. W 1968 roku zadebiutował w Tasman Series, a rok później w Australijskiej Formule 2. W 1975 roku, prowadząc samochód Birrana 274, zdobył wicemistrzostwo w Formule 2. W 1976 roku, razem z kuzynem Marino Ciuffetellim, zakupił samochód Lola T332, który obaj kierowcy wykorzystali w wyścigach Rothmans International Series oraz Australijskiej Formule 1. W 1977 roku Costanzo zajął czwarte miejsce w Formule 1, prowadząc Lolę.
W 1979 roku rozpoczął współpracę z zespołem Alana Hamiltona, importera samochodów Porsche. W marcu zdobył pole position na Grand Prix Australii, jednak nie ukończył wyścigu z powodu kolizji z Larrym Perkinsem. W krajowych mistrzostwach Formuły 1 zakończył sezon na trzeciej pozycji, osiągając również dobre wyniki w wyścigach długodystansowych, takich jak Hardie-Ferodo 1000, gdzie zajął drugą lokatę. W latach 1980–1983 zdobywał wyścigowe mistrzostwo Australii – najpierw prowadząc Lolę T430, a potem McLarenem M26 (1981) i Tigą FA81 (1982–1983). W 1984 roku po raz ostatni wystartował w wyścigach samochodów jednomiejscowych, kończąc sezon na drugim miejscu, za Johnem Bowe. W Grand Prix Australii zajął czwarte miejsce, za Roberto Moreno, Keke Rosbergiem oraz Andreą de Cesarisem. W grudniu prowadził Romano WE84 podczas Sandown 1000, będącego częścią FIA World Endurance Championship.
W 1986 roku prowadził Volvo 240T w wyścigach Castrol 500 oraz James Hardie 1000, lecz nie ukończył tych zawodów. Dwa lata później, w duecie z Johnem Smithem rywalizował Fordem Sierrą RS500 w Sandown 500 oraz Bathurst 1000, przy czym załoga ukończyła tylko Sandown, zajmując szóste miejsce. W 1989 roku po raz ostatni wystartował w Bathurst 1000. Pod koniec lat 90. powrócił do rywalizacji z zespołem Maserati, ścigając się modelem Ghibli. Niestety, samochód nie okazał się konkurencyjny, a Costanzo zakończył mistrzostwa Australii samochodów GT na dziesiątej pozycji w sezonie 1997 oraz ósmej w roku następnym.
Przypisy