Alfred von Scholtz
Alfred von Scholtz (ur. 9 września 1850 w Dreźnie, zm. 17 marca 1934 we Wrocławiu) był niemieckim inżynierem budownictwa oraz politykiem komunalnym, pełniącym funkcję miejskiego radcy budowlanego ds. inżynierii miejskiej i urbanistyki we Wrocławiu w latach 1894–1924.
Życiorys
Niewiele wiadomo o młodości i edukacji Alfreda von Scholtza. W 1874 roku pracował jako inżynier przy budowie kolei Weimar–Gera w Weimarze. Do 1886 roku był związany z Chemnitz, a następnie został mianowany miejskim inspektorem inżynierii miejskiej we Wrocławiu, zastępując Richarda Egera.
W dniu 28 czerwca 1894 roku rada miejska Wrocławia powołała von Scholtza na stanowisko miejskiego radcy budowlanego do spraw inżynierii miejskiej oraz członka magistratu, po niemal rocznym vacacie spowodowanym śmiercią Alexandra Kaumanna. Przez dwie i pół kadencji (co czyni go najdłużej urzędującym miejskim radcą budowlanym we Wrocławiu) von Scholtz kierował Biurem Geometrycznym Magistratu. Był głównym autorem planów regulacyjnych oraz późniejszych planów strefowych, które regulowały przebieg ulic oraz sposób zabudowy nowych dzielnic miasta na przełomie XIX i XX wieku. Projektował również instalacje podziemne oraz różnorodne konstrukcje. W latach 1897–1902 nadzorował budowę Portu Miejskiego. W 1905 roku zasiadał w sądzie konkursowym na most Grunwaldzki, którego konstrukcję później zaprojektował, a w 1921 roku w konkursie urbanistycznym dotyczącym rozbudowy miasta. W 1918 roku przewodniczył Związkowi wyższych urzędników technicznych miast niemieckich (niem. Vereinigung der technischen Oberbeamten deutscher Städte). W 1919 roku jego stanowisko zostało zmienione na miejskiego radcę budowlanego (architekta miejskiego) ds. urbanistyki.
30 września 1924 roku, z powodu podeszłego wieku i zgodnie z wymogami ustawy o wieku emerytalnym urzędników (Überalterungsgesetz), von Scholtz ustąpił z urzędu. Kilka miesięcy wcześniej zmarł drugi radca budowlany, Matthias Wirtz, a wkrótce potem z urzędu odszedł trzeci radca budowlany, Max Berg. Jego następcą został długoletni współpracownik Günther Trauer.
Odznaczenia i wyróżnienia
Wiosną 1904 roku Alfred von Scholtz został odznaczony Orderem Czerwonego Orła IV klasy, a w 1916 roku otrzymał tytuł honorowy tajnego radcy budowlanego (Geheimer Baurat).
27 listopada 1924 roku został uhonorowany tytułem honorowego obywatela Wrocławia, a na początku 1926 roku otrzymał doktorat honoris causa Wrocławskiej Wyższej Szkoły Technicznej, szczególnie doceniając jego znaczącą i użyteczną działalność budowlaną dla miasta.
Główne dzieła
Projekty urbanistyczne
- plany regulacyjne Wrocławia, z Alfredem Frühwirtem:
- Południe, 1895
- Przedmieście Oławskie, 1896
- Przedmieście Piaskowe i Odrzańskie, 1896
- Przedmieście Mikołajskie, 1896; nowelizacja 1905
- osiedle Borek, 1898
- plany strefowe Wrocławia, 1904 i 1912
- osiedle Eichborngarten (Grabiszyn) od 1907, później także z Maksem Bergiem
Konstrukcje
- most Zwierzyniecki, dawniej Passbrücke (konstrukcja), z Alfredem Frühwirtem, Richardem Plüddemannem i Karlem Klimmem, 1897
- mosty Osobowickie, dawniej Gröschelbrücke (konstrukcja), z Richardem Plüddemannem i Karlem Klimmem, 1897
- most Grunwaldzki, dawniej Kaiserbrücke (konstrukcja), z Martin Mayerem, Robertem Weyrauchem i Richardem Plüddemannem, 1908-1910
- mosty Warszawskie Środkowy i Wschodni, dawniej Hindenburgbrücke (kierownictwo projektu), z Güntherem Trauerem, 1914-1916
- most Trzebnicki Północny, dawniej Rosentaler Brücke (kierownictwo projektu), z Güntherem Trauerem, 1914-1916
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
- Amtliche Mitteilungen. „Zentralblatt der Bauverwaltung”. 24 (41), s. 261, 1904-05-21.
- Amtliche Mitteilungen. „Zentralblatt der Bauverwaltung”. 36 (85), s. 553, 1916-10-21. (niem.).
- Agnieszka Gryglewska: Architektura Wrocławia XIX-XX wieku w twórczości Richarda Plüddemanna. Wrocław: Oficyna Wydawnicza PWr, 1999, s. 46, 59, 96. ISBN 83-7085-386-2.
- Jan Harasimowicz (red.): Atlas architektury Wrocławia. Tom I. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997, s. 263. ISBN 83-7023-592-1.
- Jan Harasimowicz (red.): Atlas architektury Wrocławia. Tom II. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998, s. 139, 163, 167. ISBN 83-7023-679-0.
- Wanda Kononowicz: Wrocław. Kierunki rozwoju urbanistycznego w okresie międzywojennym. Wrocław: Oficyna Wydawnicza PWr, 1997, s. 29, 31, 42-43, 49. ISBN 83-7085-288-2.
- Die Neubauten der Hindenburg-Brücke und der Rosentaler Brücke in Breslau. „Zentralblatt der Bauverwaltung”. 36 (68), s. 453-454, 1916-08-23. (niem.).
- Halina Okólska: Nadburmistrzowie i inni urzędnicy Magistratu Wrocławia 1808 – 1933. Wrocław: Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Hanna Wolska, 2007, s. 55. ISBN 978-83-60885-28-4.
- Vermischtes. „Zentralblatt der Bauverwaltung”. 38 (75-76), s. 376, 1918-09-14. (niem.).
- Vermischtes. „Zentralblatt der Bauverwaltung”. 46 (7), s. 80, 1926-02-17. (niem.).