Alfred Stieglitz

Alfred Stieglitz (urodzony 1 stycznia 1864 w Hoboken, zmarły 13 lipca 1946 w Nowym Jorku) był amerykańskim fotografem, wydawcą, marszandem, kolekcjonerem fotografii oraz właścicielem galerii. Stanowił jedną z istotnych postaci w rozwoju fotografii w XX wieku, przyczyniając się do uznania jej za formę sztuki. Jego działalność znacząco wpłynęła na popularyzację francuskiej i amerykańskiej sztuki awangardowej, szczególnie piktorializmu, w którym był jednym z najważniejszych przedstawicieli w Stanach Zjednoczonych.

Życiorys

Stieglitz był najstarszym z sześciorga dzieci dobrze sytuowanej rodziny niemiecko-żydowskiej, która w 1849 roku emigrowała z Niemiec do USA. W 1871 roku przeniósł się z rodzinnego Hoboken do Nowego Jorku, na Upper East Side. W 1881 roku wyjechał do Niemiec, aby poszerzyć swoje wykształcenie. W Berlinie ukończył kurs fotochemiczny prowadzony przez Hermanna Wilhelma Vogela, gdzie zafascynował się fotografią i w wieku 19 lat wykonał swoje pierwsze zdjęcia. Od 1887 roku współpracował z brytyjskim czasopismem „Amateur Photographer”.

Po niemal dziesięcioletnim pobycie za granicą, w 1890 roku powrócił do Nowego Jorku jako uznany fotograf. Został wspólnikiem Photochrome Engraving Company oraz członkiem Society for Amateur Photographers. W latach 1892–1896 pisał do „American Amateur Photographer”, publikowanego przez Society for Amateur Photographers, a następnie do „Camera Notes”, które sam stworzył i redagował w latach 1897–1902. Organizował liczne wystawy i zasiadał w jury konkursów fotograficznych. W 1894 roku dołączył do prestiżowego londyńskiego towarzystwa Linked Ring. Jego pierwsza indywidualna wystawa miała miejsce w 1899 roku w New York Camera Club.

Stieglitz działał na rzecz uznania fotografii jako dziedziny sztuki, szczególnie promując piktorializm. W 1902 roku współzałożył stowarzyszenie Foto-Secesja (Photo-Secession) wraz z Gertrude Käsebier, Edwardem Steichenem, Clarence’em H. White’em i Josephem Keileyem, mające na celu zerwanie z konwencjonalnymi poglądami na fotografię. Rok później ukazał się pierwszy numer „Camera Work”, pisma wydawanego przez Foto-Secesję do 1917 roku, w sumie publikując 50 numerów. Foto-Secesja, zgodnie z nazwą, dążyła do oddzielenia się od dotychczasowych norm w fotografii, promując piktorializm, z którym jej członkowie byli związani w różnym stopniu.

W 1905 roku Stieglitz otworzył galerię przy Fifth Avenue pod numerem 291, znaną jako „291”. Dzięki wsparciu Steichena, który przebywał w Europie, Stieglitz mógł prezentować amerykańskiej publiczności współczesnych europejskich artystów, takich jak Henri Matisse, Pablo Picasso czy Auguste Rodin, a także sztukę afrykańską. Galeria funkcjonowała do 1917 roku, po czym Stieglitz organizował wystawy w Anderson Galleries. W latach 1925–1929 prowadził The Intimate Gallery, a od 1929 roku aż do swojej śmierci galerię An American Place.

W 1937 roku, z powodu problemów zdrowotnych, zaprzestał działalności fotograficznej.

Przypisy

Bibliografia

Encyclopedia of Twentieth-Century Photography, red. L. Warren, Nowy Jork 2006 [biogram Stieglitza autorstwa T. Cyrila, s. 1492-1497].

N. Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.

Alfred Stieglitz, [w:] Encyclopædia Britannica [dostęp 2022-10-03] (ang.).

Linki zewnętrzne

Niektóre fotografie Alfreda Stieglitza. leegallery.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-04-17)].

Przeczytaj u przyjaciół: